Vill du posta en matbild i forumet? Så här gör du!

Startat av Andreas, 2007-04-09 14:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

När du skriver ett inlägg har du möjlighet att posta upp till 8 bilder som syns under texten (precis som den allra nederst i detta inlägg).

Klicka "Fler alternativ..." under rutan där du skriver själva texten, klicka knappen "Browse" och bläddra fram till bildfilen du vill lägga till.


Varje bild får ta upp max 100 KB diskutrymme och sammanlagt får alla bilder bifogade till ett inlägg ta upp max 192 KB diskutrymme.

Vad gör man om bilden är för stor? Jo man använder ett bildbehandlingsprogram. Ett smidigt, litet och gratis program är Irfanview http://www.irfanview.com/. Det finns även en riktigt bra Online-program som körs i webbläsaren, http://www.picnik.com/ som klarar samma sak.

Så här gör man i Irfanview (tillvägagångssättet är väldigt lika för olika program, så vad du än har, läs vidare!):

1) Öppna bilden, gå till den översta menyraden och välj File->Open. Använd sen musen och håll ner musknappen och rita en fyrkant runt det du vill ha kvar. Om du går till utkanterna av det inringade området kan du storleksförändra det.



2) Gå till den översta menyraden och välj Edit->Crop selection (eller tryck Ctrl+Y på tangentbordet) för att skära bort det du inte vill ha med på bilden.



Resultat:



3) Skala om bredd och höjd. Bilderna från min kamera blir 1600 breda och 1200 pixlar höga. Men ska man posta i forumet räcker det fint med 500 pixlars bredd. Gå till den översta menyraden och välj Image->Resize (eller tryck Ctrl+R på tangentbordet)



4) I dialogen som visas, skriv in "width" 500 och se till att rutan "preserve aspect ratio" är ikryssad (denna ruta gör att förhållandet mellan bredd och höjd behålls när storleken görs om).



5) Spara bilden. Gå till den översta menyraden och välj File->Save as.



6) I fildialogen, välj filformat JPG och kryssa "Show options dialog"



7) I dialogen JPG/GIF save options välj save quality 50 och kryssa ur rutan "Keep original EXIF data". Det sistnämnda gör att en massa onödig information från/om din kamera inte kommer med i bilden.



Nedanstående bild är så som bifogade bilder ser ut, den tar upp 20 KB diskutrymme, är just 500 pixlar bred och sparad med quality 50. (Klicka på bilden för att förstora den.)
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Kan ni inte lyfta gränsen till 200kb, tycker bilderna tappar rejält i kvalite...

Andreas

Problemet är att forumet ligger på ett hotell som tar rätt bra betalt för diskutrymmet så det är lite en kostnadsfråga...

Ett tips om du vill ha ut så bra detaljupplösning som möjligt är att lägga det du vill fotografera på en helt vit (enfärgad) bakgrund med så lite struktur och skuggor som möjligt. Har du en bakgrund med mycket struktur så äter det upp massor av detaljutrymme för huvudmotivet om du förstår hur jag menar.
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Hej Andreas

Har en bild som är ca 60 kB som jag har försökt lägga in, men det går inte. Har gjort som så här:
Klickat på "fler alternativ", Ställt markören i bifogat-rutan, klickat på "bläddra och valt min bild. När jag sedan förhandsgranskar så finns inte bilden med.
Vad gör jag för fel? Har läst din instruktion och gjort som där står...

mvh/MiGa


             

Andreas

Bra att du ställde den frågan, detta är något som borde nämnts ovan.

Bifogade bilder* syns tyvärr inte när man väljer "förhandsgranska", förhandsgranskningen visar bara texten så att man kan korrekturläsa den. Det är först när man klickar "posta" som bifogade bilder laddas upp och visas.

Ser det sen inte ut som man tänkte det kan man alltid redigera sitt eget inlägg genom att klicka den lilla knappen "ändra" som visas längst upp i meddelandet. Man tar bort bilder genom att klicka "Fler alterativ..." och kryssa ur rutor under "Kryssa av de bifogade filer du inte längre vill bifoga" och lägger till bilder på samma sätt som ovan.

*) Vill man ladda upp mer än en bild klickar man den lilla länken "fler bilagor" bredvid bifoga-fältet.
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa


Christina

Tänkte passa på och fråga hur man bäst får in sina bilder i inläggen. Klickar på bild, men vad gör jag sedan?

Hasse

Christina,

Jag flyttade ditt inlägg till denna tråd, som beskriver hur du kan använda bilder i forumet.

Även följande tråd kan vara av intresse:

http://matforum.se/index.php?topic=3971.0

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal