Mer eller mindre färdiga pizzabottnar - finns nån riktigt bra?

Startat av Andreas, 2008-07-19 16:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ibland blir man sugen på en hemlagad pizza men man kanske inte hinner med att göra en deg, då kan kanske en färdig pizzabotten vara ett alternativ? Igår såg jag Icas "Bygg din egen pizza"-pizzabotten med tomatsås, 550g á 24,90 på Ica Maxi och tänkte att den här kan man ju prova. "Vi på ICA har tagit fram en riktigt god pizzabotten och testat fram toppings som ger dig en otroligt bra pizza i hemmaugnen." Låter väl lovande?

Men nä. Tomatsåsen var helt OK, smakade lite som tomatpuré. Kanterna var för hårda men botten ändå svampig. Tjockleken på botten var ojämn, bitvis alldeles för tjock. Dessutom kändes den lite halvgammal. På förpackningen står "Har varit fryst. Hållbar 7 dagar efter upptining (se butikens märkning" + "Bäst före 22/7 vilket innebär att mitt exemplar legat framme 3 dagar och det är nog inte vidare lyckat för en "riktigt god pizzabotten". Dessutom hade jag aldrig köpt den om jag i butik sett "producerad i Italien", det är ju rent vansinne att frakta pizzabottnar hela vägen därifrån, snälla dumma Ica varför bakar ni inte era pizzabottnar i Sverige?  :(

Nån som hittat nån bättre färdig pizzabotten?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Jakten fortsätter... provade häromdagen Sara Lee Pizza Kit med pizzadeg och tomatsås á 20 kronor (det var nåt erbjudande hos Ica Maxi). För pengarna får man nåt som ser ut som en avlång plåtkonservburk med deg samt en glasburk med tomatsås. Sidorna av "plåtkonservburken visade sig bestå av papper och man öppnar burken genom att dra i en flik varefter burken liksom poffar upp och går lätt att rulla av från degen.

Degen är svår att baka ut, dels beroende på att den är ganska hård och dessutom kall då den skall förvaras i kylskåp. En förpackning deg och tomatsås räcker fint att dela till två pizzor om man inte snålar med fyllningen förstås (faktiskt aningen för mycket tomatsås i min smak). Förutom tomatsåsen la jag på rå köttfärs, riven ost samt ägg. Pizzan gräddades sen på pizzastenen.

Resultat? Botten är knaprig men har en konstig bismak som kanske inte är dominerande men ändå i mitt tycke klart irriterande. Att den smakar märkligt är kanske inte så konstigt när man läser innehållsförteckningen, förutom vetemjöl, vatten, rapsolja, salt och socker innehåller denna deg även de för pizza märkliga ingredienserna dinatrium difosfat, bikarbonat, äggvita, alkohol och emulgeringsmedel. Jo bikarbonat har sin säregna smak men här känns det som nåt mer bidrar till den dåliga pizzasbrödsmaken.

Tomatsåsen är mesig och känns ungefär som sämre burkraviolisås om man smakar enbart den, maskerad av övriga ingredienser gör såsen inte så mycket skada. Nä det stora problemet är just bismaken på pizzabotten och att eländet dessutom är tillverkat i Frankrike gör inte saken bättre. :(
Den som inte frågar får inga svar.

Hellfog

Jag har också vrait på jakt efter pizza botten, har bara provat Sara Lee's hittills. Ica's hade jag inte hört tala om förrens idag, men den måsta jag prova.

agnetasch

Lidl har också ett pizza-kit för c:a 20:- (kavlad deg i smörpapper + mycket söt glasburk med tomatsås)
Jag är ingen pizzakännare men jag tycker den har varit ok; degen rullar man bara ut på plåten (ev formar till med blöt sked) sen på med tomatsåsen, ett paket mager salami från Lidl, ordentligt med  svarta oliver o riven ost. Snabbrätt med hyfsad smak o konsistens. Ursprung okänt.

ena

har också testat Lidl´s kit och varit nöjd med det :)
ICA´s bottnat har jag bara kikat på men aldrig testat...väljer nog att fuska med sconesdeg framför dem efter vad jag läste här...är långt till närmsta Lidl här ute i skogen :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Anne

Om man äter det hyfsat ofta kan det kanske vara idé att göra en stor omgång deg och frysa in färdiga bottnar. *tips* :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Det är ett jättebra tips att göra stor omgång att frysa deg, kan intyga att det fungerar toppen och blir hundra gånger godare än nåt köpt! Men tycker ändå det borde finnas en god deg att köpa, det är ju busenkelt att göra en pizzadeg hemma och då borde väl matfabrikanterna också klara det..? ???

Agneta, Ena: Lidls pizzakit alltså... hmm det hade jag velat prova, det sägs ju att man ska prova allt minst en gång. :) Ska bestämt köpa mig ett kit när Lidl öppnar sin butik som är på gång.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men om man äter pizza låt säga tre gånger om året är det nog ingen höjdare att fylla frysen med pizzadeg :D
Fast vill man det kan man ju köpa en kartong pizzadegämne på Martin Olsson eller frysta pan pizzabottnar i olika modeller. Vem handlar sånt? Pizzeriorna?

Anne

Om man äter pizza tre gånger om året kan man väl baka degen? :)

Ärligt talat verkar det svårt att göra en jäsdeg som håller fint i kylen utan massor av konstiga tillsatser. Men, då kommer jag till dagens andra tips: köp en degklump av din lokala pizzeria. :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch


Sara W

Jag har hört talas om att man kan köpa färdig deg på pizzerian och grädda själv hemma. Inte testat själv, men många andra är nöjda. För mig känns det dock som om man stannat till vid pizzerian övergår gärna degköpet till köp av färdig pizza. Men kan kanske vara värt att testa?

Torparen

Ta en kväll och gör egen pizzadeg.
Dagen efter är den klar för att kavlas ut och ätas.

Då är det lika bra att kavla ut all deg till färdiga pissabottnar som man sedan fryser in färdiga.
Nästa gång man är sugen på pizza är det bara att ta fram en utkavlad och hemmagjord deg ur frysen och lägga på alla godsaker som man vill ha.

Här kommer ett bra recept:

1 pkt jäst
10 dl vetemjöl
2 msk olivolja
1 msk salt                         
2 msk kruska kli
3 1/2 dl iskallt vatten

Anvisningar:
Häll vattnet i en rostfri bunke. Tillsätt jäst och olja. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet. Häll i mjölet, knåda eller låt assistenten arbeta degen till en jämn degboll. Låt degen jäsa 1-1½ tim i en stor degbunke. Tag upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar, rulla dem i mjöl. Lägg upp dem på ett fat och ställ i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

Tips 1
Denna deg kan göras kvällen innan och stå i kylen över natten. Ps. Lägg då plastfolie istället för handduk på degen

Tips 2
Frys överbliven pizzadeg. Vi har testat och upptäckt att det går utmärkt att frysa överbliven deg. Vi kavlade ut degen till ca 5-10 mm tjocka bottnar som vi sedan styckfryste för att lätt kunna ta fram så många vi behöver nästa gång.  Ps. Efter denna upptäckt så gör vi alltid dubbel degsats.

Det blir väldigt mycket bättre än tråkigt halvfabrikat..
/Nicklas :)


Kari

Knuff i tråden!

Själva har vi lyckats ovanligt bra nu, ska bara sammanfatta!

Andreas

Stopp och hallå, i denna tråd diskuterar vi halvfabrikat, inga fler hemgjorda pizzadegsrecept här tack! Hemmagjord pizzadeg diskuteras i pizzatråden: http://matforum.nu/index.php?topic=841.40

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-18 16:04
Fast vill man det kan man ju köpa en kartong pizzadegämne på Martin Olsson eller frysta pan pizzabottnar i olika modeller. Vem handlar sånt? Pizzeriorna?


Nån som provat Martin Olssons pizzadegämne och vad innehåller det för ingredienser?
Den som inte frågar får inga svar.

Albin

 GlennStrömbergs pizzabotten frysta pizzabotten är kanon en 10 av 10, finns på ICA har de inte den se till så att butiken tar in den, två bottnar i en förpackning ca 30 kr. tar ut den direkt från frysen på med det man vill ha på och 8 min hög värme gud vad bra den blev. Nu äter vi den varje fredag isället för att köpa dålig pizza från pizzeria eller tacos.

Den är stenugnsbakad och färdig jäst dessutom gjord för hand. Den är dock från Italien så jag var tvungen att kolla hur de fraktade och de körde hit produkterna med tåg och det gör mig glad. Sen hittade vi desserter som vi tar efteråt också från Glenn Strömberg istället för godis eller glass. Vi såg allt på en Demo i butik och där stod Strömberg själv och pratade om sina produkter så otroligt trevlig man som verkligen bjöd på sig själv. Prova ni kommer att bli kanon nöjda. De har också en tävling där man gör sin egen topping och vinnaren får åka till Italien inte fel. :)


stiona

Nu skall ni få mitt allra bästa tips! jag har upptäckt något nytt som överglänser färdiga pizza bottnar i såväl, smak, konsistens och snabbfaktor, för att inte tala om att det är mycket bättre näringsinnehåll. På Cajsa Warg i stockholm har de börjat sälja färdiga franska galetter!! (En pannkaks version gjord på bovete från Bretagne i västra Frankrike). Supergott!!

Det fina med bovete är att det är glutenfritt, för mig som fått rådet att hålla nere gluten nivåerna är det ett perfekt alternativ! och efter att ha läst på lite inser jag att bovete är ett både mineral och vitaminrikt livsmedel!!

Det vanligaste receptet som jag förstått det är att man bara lägger pannkakan i en panna med rätt mycket smör, knäcker ett ägg direkt i, skar runt lite så det täcker hela pannkakan, och så på med lite ost och skinka och några tomatskivor om man vill. Det tar inte mer än fem minuter och då räknar jag in att man river lite ost och skivar tomaten!
Jag har testat med lax och ädelost också och lite ruccola! Himmelskt!

Vet inte om det går att få tag på på andra orter i Sverige, men jag har sett att "Lille Prinsen" som företaget heter finns på facebook så det går säkert att fråga där.

Smaklig måltid!!

kayaker

Citat från: stiona skrivet 2011-10-25 13:01
Nu skall ni få mitt allra bästa tips! jag har upptäckt något nytt som överglänser färdiga pizza bottnar i såväl, smak, konsistens och snabbfaktor, för att inte tala om att det är mycket bättre näringsinnehåll. På Cajsa Warg i stockholm har de börjat sälja färdiga franska galetter!! (En pannkaks version gjord på bovete från Bretagne i västra Frankrike). Supergott!!

Galettesmet är busenkelt att göra. Jag ska rota fram mitt favoritrecept... :)
/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal