Julbords Recept hitåt!

Startat av kryddburken, 2007-12-18 21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

2007-12-18 21:44 Last Edit: 2007-12-18 21:53 by kryddburken
Här kommer mitt recept på (enligt mig & familjen, släkt & vänner) världens godaste julköttbullar! http://kryddburken.wordpress.com/2007/12/18/julkottbullar/

Det här behöver du :
2 kg blandfärs
10 st små kokta potatisar
3 stora gula lök
2 äggulor
2 knäckebröd
2 dl köttbuljong
½ dl vispgrädde
3 msk potatismjöl

Kryddor :
2 msk stark senap
1 msk kryddpepparkorn
1 tsk vitpepparkorn
1 tsk svartpepparkorn
2-3 msk salt

GÖR SÅHÄR :
Lägg knäckebrödet i mindre bitar i en skål och slå på buljongen, låt stå tills det mjuknat något. Dela lök i grova bitar och lägg i matberedare tillsammans med potatis och knäckebuljongen! Mixa allt tillsammans och blanda med färsen i en stor bunke. Tillsätt äggulorna och de stötta kryddorna, senap + grädde + potatismjöl. Blanda ordentligt! Rulla köttbullarna, lägg upp på skärbräda under tiden du värmer ugnen till 225 grader. Ställ in en ugnsplåt med en klick smör på, när ugnen är färdig och smöret smällt tar du ut plåten och lägger i köttbullarna! (två omgångar blir det) Stek i ugn ca 10-20 min (beroende på köttbullarnas storlek), skaka om långpannan då och då! Detta recept räcker till 2 fulla långpannor köttbullar!


kryddburken

Då fortsätter jag med julskinkan!
Såhär gör jag min :

Den här skinkan köpte jag färdigrimmad. Sen är den är kokad i riktigt saltat vatten tillsammans med gul lök, vitpepparkorn, kryddpeppar och svartpepparkorn samt lagerblad! Skinkan är på 3,6 kilo så det tar ungefär 3 timmar knappt. Jag tar av skinkan när termometern visar 62-65 grader. Sen lägger jag över skinkan i min stora gjutjärnsgryta, häller på spadet som fortfarande är skållhett och på med lock. Ställer ut grytan utomhus över natten så skinkan får vila i spadet! Dan efter tar jag upp den, lossar på svålen, skär bort ytterliggare lite fett och penslar på griljeringen!

Griljeringen består av 2 äggulor, ströbröd & stark senap! Griljera i ugnen 225 grader ca 15-20 min tills den fått lite färg! Skinkan blir mör, saftig & fin! och SALT som jag älskar!

Det krävdes en stor gryta att koka denna bit på 3,6kg, saltmängden var nog iaf. nästan 1 dl salt.... Låter mycket men skinkan är gudomligt god!!


annamaria

Det här låter väl hemskt läskigt i alla fall!!!

Janssons frestelse - gjord på pommes stripes.

Recept finns här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=73332&a=1006027&lid=puff_921516&lpos=extra_4

Har någon provat?

roffekock

2007-12-20 15:11 #3 Last Edit: 2007-12-20 15:13 by roffekock
Att avsluta sitt julbord med en god fylld kaka är väl inte  fel.
Här kommer ett recept på en mandelmussla som är omdöpt till pepparkaksmussla.
200gr smör

1 dl socker

2 msk sirap

1,5 tsk malen ingefära

1,5 tsk malen kanel

1,5 tsk malen nejlika

50 gr malna nötkärnor

4 dl vetemjöl

Allt blandas väl bör vila en stund innan man fodrar sina formar antal ca 20-30 st
Avbakas i 175gr. ca 10-12 min
Lycka till kan med fördel fyllas med ris a la malta med lite gelantin i så den blir lite fastare.
Jordgubbs cremé. och lite riven mörk choklad.

/rolf

jansson gjorda på stripes=tidsbesparande ;D kan med fördel byta ut löken mot Jalapenos.
Matforum är bäst

annamaria

Roffe: inser också att det är därför men går den att äta??  ;)

roffekock

2007-12-20 16:41 #5 Last Edit: 2007-12-20 20:32 by roffekock
Bara shamanen vet.

/rolf

God Jul på dej.
Matforum är bäst

agnetasch

Här har ni shamanen:
Jag gör alltid Jansson på pommes stripes!Det blir jättebra.
Hittade ett recept i AlltomMat för många år sedan o har sedan dess bara gjort sån.Fördelen är att man vet hur sluresultatet blir;vem har inte stått med en blaskig eller mosig Jansson,man är helt i händerna på potatisens humör.I år hittade jag fryst Frestelsepotatis på Martin Olsson som jag ska prova. Mitt recept är lite annorlunda:

SNABB JANSSONS FRESTELSE (Ugnsvärme 225°)
2 gula lökar
750 g pommes stripes (påsarna hade den storleken då)
180 g ansjovis (en liten glasburk typ)
2,5 dl mellangrädde
2 dl standardmjölk
2 msk ströbröd
Hacka o fräs lökarna.Varva pommes stripes,ansjovis o lök i en smord ugnsform.Häll på grädde o mjölk.Strö över ströbröd.Grädda på lägsta falsen i 40 min.

annamaria

Jo man misstänkte ju att det skulle vara bra......det uppstår bara en lätt illamående känsla av pommes blandat med ansjovis  ;D

annamaria


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal