Lunch meny med skärgårds/roslags tema!

Startat av Rookie-T, 2008-05-07 01:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Rookie-T

Jo hejsan på er allihopa!

Jag och en kollega/vän ska förmodligen börja kicka lite mat framåt sommaren på en mindre restaurang. Stället är av vad jag har sett grymt fint med en rustik känsla. Lite härligt sommrigt och mysigt.

Den större maioriteten av stadens restauranger (hamnstad) kör med typ pizzastuket och det vanliga. Ja ni vet black n white, Filé oscar och andra köttiga såsiga rätter iallafall vad jag kan minnas av mina tidigare år jag tillbringat i stan ( Kanske då mer som underårig suput med mina likasinnade vänner)

Vi är mer ute efter den svenska husmanskosten och en rustik känsla typ som hemlagat-på-restaurang. Kärleksfull och ärlig mat, Enkel och trevlig.

Redan nu har man i all upphetsning över att jobba på detta sätt börjat fila på en eventuell Lunch-meny. Saker som Fisksoppa och Kalvfärs/nötfärsbiffar dyker såklart upp i tankarna. Fisk serverad med sommarens  primörer. Klassiska svenska pannkakor med sommarbär och lättvispad grädde pudrade med florsocker. Ja ni hajar galoppen.

Svensk och trevlig mat. Och eftersom jag aldrig jobbat där för och inte vet det eventuella klientelet så tänker jag enkelt just nu och kommer förmodligen fortsätta med det.

Så vad säger ni? Vill ni inte slänga in vad ni skulle kunna tro är bra lunch förslag. Fiskrätter är ju helt underbart att föreslå eftersom fiskleverantören är helt sjukt bra.

Kanske det är lite B att be om förslag såhär men vad tusan. Man vlll ju gärna höra andras röster om vad som är det som folk vill ha.

Tackar på förhand Rookie!
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch

Nr 1
Paketpris på: Fisksoppa
                   Kaffe med våffla,visp o hemlagad jordgubbssylt.

Det har allt; fisk gillar folk att äta på restaurang,soppan ska innehålla flera sorters fisk. En alternativ, gärna vegetarisk soppa bör också finnas.
Våfflor gör man sällan hemma (aldrig om man inte har våffeljärn)
Hemlagad sylt, vem gör det? (Dessutom enklare att handskas med sylt än färska bär)
Har ni sedan hembakat bröd o god ost till soppan är lyckan fullkomlig.

agnetasch

Nr 2
Stekt kycklingklubba, o då menar jag STOR, helst roasterklubba om ni kan hitta.
Till det en klar potatissallas på färskpotatis, rädisor, sallad m.m, + en gräddfilssås med örter till.

annamaria

Först vill jag säga att jag är väldigt avundsjuk på dig! Såååå gärna jag skulle vilja driva restaurang i sommar. Önskar dig stort lycka till! Här är några tips från mig.

Här är en somrig Bulgursallad med färska rödbetor: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/bulgur-med-rdbetor.html

Till Bulgursalladen passar - Medelhavsinspirerade Järpar finns här: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/medelhavsjrpar-frn-smland.html

En annan god och fräsch rätt är Kyckling med kronärtskockor - lättlagat och underbart gott! : http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/02/kyckling-och-kronrtskockor.html

Grillad Pastrami och rotfruktgratäng
http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/grillad-pastrami-med-rotfruktsgratng.html

Så till slut ett supergott vegetariskt alternativ - vegetarisk Lasagnehttp://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/veg-lasagna-frn-tasmanien.html

Kari

Tallrik med två matjesfiléer i kors, kall (eller varm) potatis, klick gräddfil, gräslök och trekantigt knäckebröd eller liknande. Arrangerat som svenska flaggan med tillbehören där flaggan är gul.

Vaddå B? Vi kliar ju varandras ryggar här!  ;)

Rookie: Vad är adressen?  :)

Rookie-T

Tack för alla fina tips. Verkligen på samma spår. Jag som igentligen gillar att vara anonym på nätet avvaktar med adressen tills jag till 100% är säker på att jobbet är i hamn. Har bara fått det bekräftat genom kompisen. Men inom sinom tid :P

Tänk om jag röjjer min hemliga identitet och käk-Nille söker upp mig och konfronterar mig för allt jag skrivit i "mat-nicklas-tråden" Uj uj uj.... det skulle vara läskigt :P
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Kari

2008-05-07 17:32 #6 Last Edit: 2008-05-07 17:42 by elka
Står väl i lokaltidningen sen: Mystisk ung man smyger runt i kockmössa bland kobbar och skär...  ;)

Hur som Rookie, lycka till & ge gärnet!

/Agent 00elkamedfiskespöihandenochgpsiandratypochvilkenhandskahållapapparazzikameratro?  ;D

--

ps. är det bara jag som ser att Rookie-T ser ut som Freddie Mercury?  8)

Rookie-T

2008-05-07 17:41 #7 Last Edit: 2008-05-07 17:54 by Rookie-T
hehe det blir bra det. Jag lovar att visa när jag fått jobbet helt officellt :P
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Rookie-T

2008-05-07 18:07 #8 Last Edit: 2008-05-07 18:11 by Rookie-T
Citat från: agnetasch skrivet 2008-05-07 08:53
Nr 1
Paketpris på: Fisksoppa
                   Kaffe med våffla,visp o hemlagad jordgubbssylt.

Det har allt; fisk gillar folk att äta på restaurang,soppan ska innehålla flera sorters fisk. En alternativ, gärna vegetarisk soppa bör också finnas.
Våfflor gör man sällan hemma (aldrig om man inte har våffeljärn)
Hemlagad sylt, vem gör det? (Dessutom enklare att handskas med sylt än färska bär)
Har ni sedan hembakat bröd o god ost till soppan är lyckan fullkomlig.


Jo exactly mundo! På mitt första riktiga kockjobb en sommar så körde vi fisksoppa. en saffranskryddad gräddig himmelsk historia som man kunde äta vulgära mängder av. Fänkål lök, morot och annat smarrigt samt två sorters firre i rustika bitar (en röd och en vit fisk)
Man åt och åt och doppa brödet i. Skålen var så ren från soppa att den såg nydiskad ut när man var klar. Riktigt wicked matminne

Ska försöka höra med en gammal arbetskamrat och luska fram receptet och göra en variation.... :)

Dock så är ju inte den sortens soppa direkt "ovanlig" så många liknande recept finns. :P


Och sen är jag mer en Panncake-man myself. Kanske för att morfar alltid gjorde grymt sjyssta pannkakor till mig och brorsan när vi var knoddar. Våfflor gjorde morsan ur påse när det blev sent på jobbet.

53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch

Pannkakor är gott men man gör det ofta själv hemma, på lokal vill man gärna äta det man inte kan/vill laga själv.
Dessutom; pannkakor är vintermat (efter ärtsoppa) våfflor är sommarmat (Våffelstugan i parken) ;D

annamaria


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal