Mat i Malmö?

Startat av Rymdsmula, 2009-05-09 15:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Rymdsmula

Jag ska fara ner till Malmö sista helgen i maj, nu undrar jag vilka affärer, restauranger, matställen jag inte får missa. Grekiska livs och Kina Center har jag hittat när jag sökte på nätet, men det skulle vara kul med lite lite andra tips också.

Hasse

Du måste ta dig till Möllevångstorget och kolla torghandeln och alla "exotiska" affärer som finns runt omkring.

agnetasch

Nu när det är vår borde Pildammsparken vara fin. Varför inte ett besök på Margaretapaviljongen för mat eller en fika?
http://sydsvenskan.se/mat-och-dryck/bong/article42275/Margaretapaviljongen-middag-3.html

Falafel är väl tvunget att äta i falafelstaden nr 1:
http://www.falafelnr1.se/index2.html

Rymdsmula

Tack så mycket för alla fina tips!
Dom är nedskrivna och väl sparade=)

ena

En fika på Systrar o Bröder (Östra Rönneholmsvägen 26,  21147  Malmö) eller ännu hellre, testa deras frukostbuffe som tydligen är nåt alldeles extra :)

http://www.cafekartan.se/018023/Systrar_och_Br%C3%B6der_bageriet
man kan prova allt -minst en gång!!;)

vilsjin

En middag eller åtminstonde ett stopp i baren på Malmö klassikern, restaurang Brogatan, bakelser på konditori Hollandia.
Den japanska matbutiken i hörnet Landbygatan/Engelbrektsgatan (precis vid lillatorg som även det är värt ett besök).
Ostbutiken Möllans ost är ett tempel, dom har bland annat en getost humidor om du är begiven på sådant. Möllans ost ligger som namnet antyder vid möllevångstorget där du finner en uppsjö av etniska matbutiker.

Trevlig resa

Gilius

Har du tid med Köpenhamn så finns det ett par guldkorn där, skicka ett pm om det är aktuellt.

/gilius

CII

Som Malmöbo vill jag intyga att så gott som alla tips som inkommit i den här tråden är värda att kolla upp. Framförallt tycker jag att du ska besöka Möllevångstorget och kolla in torghandeln. Väl där så MÅSTE du besöka Möllans ost, det är enligt DN en av Sveriges två bästa osthandlare. Runt torget finns även många etniska affärer.

En liten bit från torget ligger restaurang Asien, som har mycket god och billig vietnamesisk mat.

Glass ska du äta på Dolce Sicilia som har två ställen, ett ligger nära Turning Torso.

Pastan på Di Penco, är gjord och serverad av italienare och helt fantastisk. Det är lunch som gäller här, fast att de numera har öppet till 19.

Vill du testa fine dining, så är Malmös för tillfället hetaste ställe Trio.

Trio ägdes tidigare av Tareq Taylor (ja, han på TV) och hette trappaner. Han har numera tagit över ett kafé som ligger i Kungsparken och det är ekologiskt som gäller där.

Sen så är jag förälskad i pizzorna från Via Napoli, de bakas i vedeldad ugn.

Länkar:
www.mollansost.com
www.dolcesicilia.se
www.penco.se
www.triorestaurant.se
www.tareq.se
www.vianapoli.se

BONG testar restauranger i Malmö/Lund/Skåne/Köpenhamn:
sydsvenskan.se/mat-och-dryck/bong

MiGa

Kan även tipsa om Bondens vårmarknad lörd 30 Maj 9-14 på Drottningtorget, passa på och gå in på Dolce Sicilia en italiensk
gelateria med stans bästa hemgjorda glass som ligger mittemot. På söndagen är där en stor loppis på torget mellan 9-16 om man nu tycker det är roligt.

Rymdsmula

Ååå va glad jag blir för alla tips ni ger. Nu har jag en lista full av platser och butiker jag måste besöka=) Min sambo kommer bli halvt galen efter några timmar, men jag får väl placera honom på någon sportbar eller liknande så kan jag strosa runt ostar och marknader. Tack tack för allt!

CII

Sportbar? Då kan jag berätta att O'Learys finns på Centralstationen. ;-)

MiGa

Såg att 28-31 maj är det sommarversionen av skånemässan på Malmömässan  st. varavsgatan 15.

Titta in på skanemassan.se för mer info.

Rymdsmula

Miga: ja det är den jag ska på=)
va underbart med så mycket mat en hel helg!

MiGa


Sofia

Om man vill ha en god, italiensk middag kan man gå på Epicuré Due. Jag var där och åt lamm med gremolata och polentakaka, himmelskt! Det är även delikatessbutik, och de gjorde en supergod ost-tallrik till efterrätt.  :) Ligger ganska nära stationen, så det är enkelt att gå dit.

www.epicure.nu

vilsjin

Citat från: Rymdsmula skrivet 2009-05-09 15:44
Jag ska fara ner till Malmö sista helgen i maj, nu undrar jag vilka affärer, restauranger, matställen jag inte får missa. Grekiska livs och Kina Center har jag hittat när jag sökte på nätet, men det skulle vara kul med lite lite andra tips också.

Resfeber? :D

Berätta hur det går.

vilsjin

Feedback önskas, Rymdsmula var är du?

NN

Jag tipsar då om vår sajt; http://lunchimalmo.blogspot.com/. Kolla in och förhoppningsvis hittar ni rätt bland luncherna i Malmö

agnetasch

Tack för tipsen, dom kan verkligen bli användbara när man har vägarna förbi.
Men jag protesterar livligt mot recensionen av Restaurang Malou: "På Malous är nog medelåldern 65 och då ska det inte vara bjärepotatis eller gazpacho till lunch, nä det ska vara klassiska rätter som fläskpannkaka eller stekt sill och det ska vara mycket av det"
Vad är det där för fördomar? Fläskpannkaka tycker väl alla om men vilken 65-åring som kan försvara sig själv äter stekt sill? Hade du sagt 100-åringar kanske jag hade trott dig. Men det var 65-åringarna som började resa efter andra värlskriget o upptäckte o tog hit många utländska rätter. Dessutom kan dom laga dom vilket är mer än vad man kan säga om dagens pizzeriahängande ungdomar ;D

CII

Restaurang Malou som Agneta tar upp ligger inte långt ifrån där jag bor och jag går förbi den ofta och kan lugnt säga att om du som 65åring går in där så kommer du att dra ner genomsnittsåldern, Malou är gråa pantrarnas starkaste fäste i "Käppastan".

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal