Koka på grillen, fungerar det?

Startat av Andreas, 2008-08-13 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Någon som provat ställa en gryta och koka nåt (potatis, grönsaker, osv.) på grillgallret på en vanlig grill för att koka samtidigt som man grillar? Fungerar det?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Vanlig grill", är det kolgrill? Eller får vi gasolare o borderlinegrillare också vara med?

Andreas

Alla är välkomna i herrens hus! Vad tänkte jag egentligen på när jag skrev det dunkla "vanlig grill"? Jo jag menade grillar som inte har inbyggd kokplatta.
Den som inte frågar får inga svar.


agnetasch

Hihi vilken rolig gubbe! Speciellt när han ska hacka lök utan att skala löken först :D

Något han också utvecklat till fulländning är den manliga (?) vanan att alltid slå med sleven/stekspaden mot matlagningskärlets kant efter omrörning. Kolla själva! Roligast är när han slår skeden mot bönkastrullens kant o sedan sätter ner skeden i bönorna igen ;D

Men koka på grillen kan han!

helfgren

Kan meddela att det funkar bra att koka på grillen . Jag har en kastrull i rostfritt att ställa på grillen , använd inte nån i aluminium då jag tycker det bränner fast och det är onytigt. Funkar både på gasol och kol grill . gör man som på filmlänken och inte använder lock på kastrullen utan lägger på grill locket blir det nog en god röksmak oxå .

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Tack för de klippen johncj! :) Haha jovisst är det en härlig gubbe det där men skojar han eller lagar han verkligen till livemusik, det låter som han pratar med en orkester?! En annan kul detalj är när han skär bacon direkt i gjutjärnspannan, toppen för knivskärpan. :)

Helfgren: Ah, vad har du kokat för något på grillen?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Brukar kunna bli nån god sås , men även nån potatis då och då när man grillar fisk .
Sedan brukar jag använda en kastrull när jag grillar olika kött som har olika grilltider , då är det bra att kunna lägga ner det kött som är klart i kastrullen och låta det liga där och mysa ett tag .

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Satt och funderade efter att ha läst lite andra inlägg i forumet om fonder . Skulle man inte kunna koka en fond på dem ben som blir efter grillningen på grillen , som jag beskrev här ovanför . Borde kunna bli en god fond att göra såser till grillat då man får en viss röksmak på fonden ?
Värt att prova nästa gång man grillar nåt med ben  ;)

MVH// Henrik

Carpe diem

Andreas

Jomenvisst borde man väl koka fond på dem, gäller bara att det är ben som man inte gnager på då. :)

Är det kol- eller gasolgrill du kokat på? Om kol hur många briketter brukar du lägga på när du kokar? Jag är normalt väldigt snål med antalet briketter eftersom det ju inte finns nån anledning att lägga på fler än precis vad som behövs.

Kokar du samtidigt som du grillar? Grillar du under lock? Jag tänker mig att det borde bli skillnad på det grillade om man kokar samtidigt under lock på grund av vätskan som avdunstar från det man kokar..?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Hej !

Jag har en gasolgrill , snart en kombinerad gasol/kolgrill om det blir som jag tänkt . Jag har locket uppe då jag gör såser och liknande då jag vill röra om och det är bara korta stunder det ska ligga där . Det där med avdunstning kan du ha rätt om men aldrig nåt jag har tänkt på .

MVH// Henrik
Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal