Chili-cheddar bröd

Startat av Afram Haffo, 2009-01-25 21:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Afram Haffo

2009-01-25 21:30 Last Edit: 2009-01-25 21:33 by Afram Haffo
Detta bröd gjorde ett par vänner till mig, temat va chili  och detta bröd är nog det godaste brödet jag har ätit.

Orginal receptet ska vara på surdeg men detta recept är till en vanlig deg,
så ni som gillar att göra det på surdeg så kör hårt.

Bröd: 25 gram jäst, 0,3 l vatten (37grader), 6 dl vetemjöl, 2 msk flingsalt, 1-3 msk "chipotle krydda", ca 150g tärnad cheddarost, 2-3 msk skivad inlagd jalapeño. Blanda jäst, vatten, salt, mjöl och chipotle, låt gå på ganska hög hastighet i matberedare ca tio minuter, degen kommer att börja släppa från kanterna på bunken när den är klar. Häll i cheddarost och inlagd jalapeño, och blanda försiktigt. Låt jäsa 1 till 2 timmar i rumstemperatur, antingen i bunken eller i limpformar. Bakas av på hög värme 12-15 minuter.

Bilder kommer inom kort

Urban

Detta bröd låter underbart gott!, som en pizza nästan. Men hur är receptet på surdegsbrödet?.
Jag vet att det finns en del medlemmar som gillar att baka surdegsbröd, och kanske dom vill veta hur orginalreceptet lyder.

Afram Haffo

Citat från: Urban skrivet 2009-01-25 23:16
Detta bröd låter underbart gott!, som en pizza nästan. Men hur är receptet på surdegsbrödet?.
Jag vet att det finns en del medlemmar som gillar att baka surdegsbröd, och kanske dom vill veta hur orginalreceptet lyder.

Absoltut ska dom få det , ska bara be grabbarna att skriva ner receptet så att jag kan posta det här

jonni

nu e jag här afram! tror att det handlar om c:a en matsked surdeg, men surdegen e ju mest en krydda, så ju mer surdeg desto syrligare bröd... Smaksak. Personligen gillar jag det där brödet bättre än surdegen.

Fröken Dill

Det där bröder lät jättegott. Och jag har både chipotlekrydda och inlagda jalapenos hemma.

Hälsar fröken Dill

Afram Haffo

Citat från: Fröken Dill skrivet 2009-01-26 10:24
Det där bröder lät jättegott. Och jag har både chipotlekrydda och inlagda jalapenos hemma.

Hälsar fröken Dill

Ingen dill i brödet bara förken dill ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal