Marinader

Startat av Urban, 2007-04-27 20:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Eftersom det finns många människor som gillar att marinera köttet före grillning så vill jag starta en tråd där jämnlika kan diskutera och utbyta recept!.
Så ni som gillar att marinera köttet före grillning.. Ta fram era recept och låt andra ta del av dom.
Eller ställ en fråga om tips helt enkelt.
Vill tillägga att en sommar för 2 år sedan bjöd mitt företag oss anställda på sommarfest där dom hade anlitat en kock från Umeå.
Varmrätten som serverades bestod av Coca-Cola och kiwi marinerad Entrecoté och potatisgratäng..
Det lät ju "lite" skumt med Coca-Cola i marinaden.. Men det var riktigt gott faktiskt!.

Andreas

Kan du beskriva smaken? Har svårt att tro att man känner någon cola-smak, men det kanske blir lite sötaktigt?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Medan Urban funderar på hur han ska beskriva colasmaken kan jag,den stora motståndaren till grillmarinader,berätta att stekar marinerar jag ofta.Coca-cola o hackad gul lök är en av favoriterna,svagdricka,lök o lite ättika(surstek)är också gott liksom alla överblivna drycker cider,julmust,vin,öl m.m.Jag förväntar mig inte att köttet ska påverkas av marinaden men den kan användas till en UNDERBAR sås.

Urban

Resultatet blev ett kött som var lite sött/salt med en nötig ton. Köttet var jättemört, men jag inte om det berodde på enzymerna från kiwin, eller om det var hög kvalité på köttet.
Kom just på en sak nu när Angnetasch skrev om stekarna.
Jag har faktiskt smakat Coca-Cola marinerad älgstek också. Till den steken var det sås från marineringen..
Både stek och sås var riktigt gott!.


kryddburken

Dubbelmarinerat kött!
Alltså TVÅ olika marinader, DÄR kan du använda sista marianden till sås, men den första hade jag kastat omgående helt klart!
Kolla ett recept jag har här  :
http://kryddburken.wordpress.com/2007/03/20/dubbelmarinerat-kott-varmt-potatissallad/

agnetasch

Jag tror vi pratar om olika saker,om olika slags marinader; mina marinader innehåller varken olja eller kryddor utan bara valfri dryck+lök.
Beroende på tillgång består mina stekar nästan uteslutande av viltkött;älg,hjort o rådjur.Dom är för torra att ugnssteka så dom steker jag i gryta.Så här gör jag:
Tar upp steken ur marinaden,torkar den o bryner i stekpanna o lägger i stekgryta.Silar marinaden i kaffefilter. Häller någon cm marinad i grytan o låter puttra till tuggvänlighet.Tar upp o skär köttet.Späder skyn o reder av den.Enkelt o gott(speciellt Coka-cola o älg)
 

Andreas

Flyttade diskussionen om huruvida man bör hälla bort använd marinad till egen tråd
http://matforum.nu/index.php?topic=85.0
Den som inte frågar får inga svar.

Jörgen

När jag gör min marinad så använder jag Olja,soja,äpplevinäger,lite vatten och Santamarias grillkrydda. Det blir jättegott och ganska så likt Kaj´ps orginalmarinad som man kan köpa på Konsum

Urban

Tack för tipset Jörgen!.
Men vilka proportioner av div. indgridienser är det i marinaden?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal