Bachus

Startat av agnetasch, 2010-08-09 11:38

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

I Szczecin (eller Stettin) bodde vi rätt centralt på den lilla gatan  Sienna. På nr 1-3 låg vårt hotell, på nr 6 låg vinrestaurangen Bachus. Krypavstånd hem ;D
Tack o lov hade denna restaurang en uteservering på torget, det var en varm kväll o vi hade försmäktat inomhus.
Vi startade med ett glas bittervodka o en bräda med "hemtrevliga" (googelöversättning) charkuterier, fortsatte med grillat griskött o hemlagad friterad potatis. Väldigt gott o väldigt mysig o lugn uteservering. Om inte ögonen fallit ihop hade jag suttit där än.

Behöver ni tips på en kul restaurang i Szczecin?
http://www.bachus.szczecin.pl/Winiarnia_Bachus/Bachus.html

Andreas

Polen vore skoj att besöka nån gång, enda "östland" jag varit i är Estland och det var bra länge sen. Vad kostade maten på Bachus ungefär? Vad kostade hotellet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hotellet kan jag inte rekommendera annat än för att det ligger centralt, Hotel Restauracja Podzamcze hade ingen hiss o dåliga sängar. 813:- tog dom per natt för en tvårumslägenhet o hyfsad frukost (fast inga varma ägg!)
Det grillade grisköttet kostade på Bachus 72:- o det verkade vara ett vanligt pris för grisköttsrätter på restaurangerna. 62:- kostade en portion av de "hemtrevliga" charkuterierna (med bröd) Den delade vi på o blev nästan mätta av bara den.

Andreas

Dåliga sängar, betyder det hårda sängar eller nedlegade sängar? Hur var hotellstädningen och hur slitet var det rent allmänt?

Kul om man kan gå ut och äta utan att bli ruinerad! Du råkade inte möjligtvis också snappa upp vad en öl till maten kostade?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Dubbelsängen var nerlegad o knirkig o när jag mitt i natten flydde till bäddsoffan som stod i "vardagsrummet" så var den stenhård. Pest eller kolera :-\
Hela hotellet skulle behöva stylas, det verkar lite småskitigt o inga möbler, gardiner eller mattor passar ihop. I vårt lilla vardagsrum hade man klämt in en jättestor fotölj (med trasigt armstöd) som man fick klättra över om man ville in i sovrummet. Ute på trappavsatsen stod en soffa (Pusta-ut-ställe i brist på hiss?) Badrummet var rent men klätt med ett hemskt kräkgrönt kakel som gjorde att det inte såg rent ut.

Jag har för mig att en halv liter öl gick på c:a 12 kronor. Lagom va? ;D

Andreas

12 kronor kan man stå ut med. Fast är i och för sig osäker på hur bra polskt öl egentligen är. :)

Ja det lät inte som ett vidare roligt hotell, märkligt att det ändå kostade såpass mycket i förhållande till mat och dryck? Låg det väldigt centralt till eller var läget bra på nåt annat sätt eller finns det nån annan förklaring?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Priset på hotellet var nog bara beroende på det centrala läget. Det var lätt att hitta parkering också, men det verkade det att vara i hela Stettin.
Hotellpriserna är överhuvudtaget högre nu på sommaren/förhösten jämfört med våren då man kan få rum för nästan hälften så mycket.
Mannen (familjens öldrickare) blev förtjust i polskt öl, han köpte med sig ett gäng flaskor som han ska ha "ölprovning" med vid tillfälle.

Andreas

Säsongspriser alltså, såg man mycket turister där?

En sak till förresten (ska inte trötta ut dig helt med mina polenfrågor), hur lätt är det att göra sig förstådd på restaurangerna, är de flesta menyerna på engelska och pratar servitörerna bra engelska?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Om du med turister menar utlänningar så såg vi inte så väldigt många. Lite tyskar använder väl Polen att semestra billigt i (som vi) annars såg vi mest polacker som campade, det måste vara den stora folksporten. Hela halvön Hel (hihi) o intilliggande kust var full med campingplatser; kilometer efter kilometer med tält, husvagnar o husbilar. Relativt tjusiga uthyrningsstugor trängdes med tälthemmabyggen (partytält o fyra vaxdukar) Hela Polen måtte ha varit uppe vid kusten under augusti :o
Man klarar sig bättre på tyska än på engelska, men visst, alltid är det någon som kan engelska. Envisas man med engelska så släpas den stackars kraken fram. Annars går det bra med "blandad utrikiska" +  kroppsspråk.
På restaurangerna i Stettin o på Krag var menyerna på engelska, men i Slupsk o på badorterna var det mer tyska som gällde. Eller varannan rätt på tyska o varannan på engelska. Man ska nog lära sig ett par favoriträtter på polska, det är aldrig fel. Jag glömmer aldrig när jag var i Polen förra gången (100 år sedan) o stolt beställde Herbata, det stod först på matsedeln o var inte så dyrt. Jag fick en kopp te ;D
Jag åker gärna tillbaka till Polen igen; god mat, trevliga människor, bra vägar och, viktigt vid långåkning; gott om bensinstationer med kaffe o fina toaletter. Men jag kommer att se till att vi åker Trelleborg-Sassnitz o ner till Stettin. Den gamla skorven (?) mellan Karlskrona o Gdynia hade så bullriga motorer att det var svårt att sova >:(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal