Vad heter kummin resp. spiskummin på engelska?

Startat av johannao, 2008-01-28 12:18

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

Jag glömmer bort och blandar ihop. Är det någon som vet vad som är vad?

Andreas

Spiskummin (Cuminum cyminum) växer i medelhavsområdet och heter cumin på engelska och brödkummin (carum carvi) växer i vilt Sverige och heter caraway på engelska. (Att spiskummin hette cumin visste jag nästan men caraway kände jag inte till - låter i alla fall väldigt likt det vetenskapliga namnet.)

Kan nån beskriva den smakmässiga skillnaden med ord?
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

Just det, caraway är det ju!

Det är ju ganska stor skillnad i smak, men jag tycker att de ligger på samma tonläge i smaksskalan liksom. Lite jordiga, fylliga, mustiga utan hetta men inte eller feghet.
Kummin är brödkryddan som för min del ligger högre upp i näsan med en spetsigare smak. Spiskummin är den typiskt orientaliska kryddan som ofta används i ganska stora mängder och som jag för min del har lessnat på. Den är ofta framträdande i curryblandningar men även tex-mexmat. (rachel Ray säger jämnt att den är "REAL smokey with lots of flavour")

jag kan tycka att kummin har en aniston, men kanske är det för att man är van att äta den tillsammans med de andra brödkryddorna. jag har några recept som skriver kummin där jag misstänker att det ska vara spiskummin. Till exempel en linssoppa med citron. Men den blir förvånansvärt god även med kummin! http://saffranochcitron.blogspot.com/2007/11/shurit-ads.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal