Banta med Svarta lådan som Katrin Schulman? Reinfeldt tappade 14 kilo.

Startat av Andreas, 2008-09-12 08:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"Tänk vad lätt det skulle vara att äta nyttigt om man hade en privat kock som lagade mat åt en och sa till när man skulle äta. Ungefär så fungerar Svarta lådan ... Tre mål om dagen och två mellanmål lämnas varje dag utanför kundens dörr och under dagen får de sms om när det är dags för varje rätt. " http://www.improveme.se/magazine/2229.

"Svarta lådan skapades hösten 2006 när Fredrik Reinfeldt anlitade Mats Bergwall, grundare av Svarta Lådan, för att komma i form till valet. ... På tre månader gick Fredrik ner 14 kilo..." http://www.svartaladan.se/ (Vad är svarta lådan>Historia)

"Maten levereras till dig varannan dag... färdig att stopa in i micron". http://www.svartaladan.se/ (Våra tjänster-mat)

Katrin: "Så länge Mats säger att jag får kröka varannan helg och käka morotskaka en gång i veckan så är jag jättenöjd." http://www.expressen.se/noje/idol/1.1287429/sa-ska-katrin-schulman-bli-smal-till-idol

Är framtiden kanske här redan idag?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Smart grej men som med alla mirakelkurer har jag ett problem med framtiden. Vad händer sedan ? Man kan ju knappast köra Svarta Lådan resten av livet ? eller Grapefrukt-metoden, eller GI-viktkoll eller.....När du väl gått ner, vad händer då ?

I övrigt - absolut himla bra !

agnetasch

Stureplansmetoden? ;D
Vad är det som är så bra med den? Filippa, hjälp mig, jag kan inte se det med dina ögon! Att folk äter nyttigt är ju bra, men till vilket pris som helst?   

Här rider man på att folk är för korkade för att kunna laga mat, att det är många som: "gärna vill äta hälsosamt, men inte hinner laga komplicerade maträtter eller orkar sätta sig in i avancerad näringslära"
Är man så korkad får man betala 485:- om dan i helpension (fast då kan man få prata med sin PT på telefon ibland också)
485:- om dagen=14.550:- i månaden=177.025 om året. Har deras målgrupp råd med det? Denna målgrupp är uppdelad i tre delar; 15-19 år, 20-30 år o 30+ (30-80? Eller har du gått i konkurs strax efter 30?) Vem i gruppen 15-19 har råd med den matkostnaden? Blondinbella?

Nu vänder man sig ju till kapitalstarka kunder; det är vd:ar o kontorschefer som får lovsjunga metoden. En tycker så här: "Helt perfekt för karriärister som sitter mycket framför datorn o som behöver hålla sig skärpta hela tiden" (Så skönt, vi andra behöver inte det då?)

Vem gör mer reklam för Svarta lådan? Jo, den absolut urtjocka Katrin Schulman som måste (?) banta till ett TV-spektakel.
Hon ser helt normal ut i kroppen o tycker hon inte det säger jag bara: "Håll tyst! Uppmuntra inte våra ungdomar till att sträva efter en orealistisk kroppuppfattning"

Svarta lådan-konceptet säger sig värna om folks hälsa. Tja, fast jag tycker förstås att dom konserverar folks känsla av osäkerhet o okunskap: "Du kan inget om mat, vi ger dig mat (ju mindre desto bättre) o du ger oss pengar (ju mer desto bättre) ;D

För 177.025:- kan man få en himla massa trevliga kokböcker o en himla massa mysiga matlagningskurser. Då har man fått ett instrument för livet, men det är kanske inte meningen att man ska bli äldre än 30+ ;)

agnetasch

PS Ny upptäckt
Tittade lite på vad de hade att bjuda på i sin Stockholmsbutik. Matsedeln är uppbyggd så att varje vecka har ett tema. Vecka 41 är Fransk vecka, då bjuder man på Kycklingbröst med äppelsalsa, Pocherad lax med pesto o Ugnsbakade grönsaker med fetaost.
Rätta mig om jag har fel, men är inte salsa från Sydamerika, pesto från Italien o feta från Grekland?
Vems matkunskaper var det som var dåliga ???

Filippa

Nja, missförstå mig rätt; smart på så vis att rika, opraktiska icke-matlagande stjärnor på himlen kan prenumerera och gå ner i vikt. Och det kostar inte så mycket mer än I-trim osv.

Vad jag har problem med - utan att analysera närmare deras lådinnehåll - är att minska sitt kaloriintag är oftast inte det svåra, många överviktiga (även jag) kan allt om vad man ska äta och inte äta men att sedan hålla vikten när man väl gått ner - det är svårt. Därför tror jag inte riktigt på lösningen att få hem mat för att gå ner i vikt för då måste du ju fortsätta få hem mat i typ hela livet ? och det tror jag är ett problem.

Men det är klart att jämfört med hämtpizza eller burgare på McD så är det ju bättre..

Och ja, jag kan hålla med dig om att taleskvinnan kanske kunde haft mer att ta av för att vara reklampelare.

agnetasch

Citat från: Filippa skrivet 2008-09-15 08:35
Men det är klart att jämfört med hämtpizza eller burgare på McD så är det ju bättre..
Helt klart ;D

Andreas

Är ni alldeles alldeles säkra på det, själva burgaren hos McDonalds är väl inte så fasligt onyttig? Väljer man jos istället för läsk och morötter istället för strips till burgaren kan man väl äta ganska nyttigt hos McDonalds?

Citat från: Filippa skrivet 2008-09-15 08:35
Och det kostar inte så mycket mer än I-trim osv.


Vad är I-trim? Det låter som något från Apple men det antar jag att det inte är.

Citat från: agnetasch skrivet 2008-09-12 16:45
Tittade lite på vad de hade att bjuda på i sin Stockholmsbutik. Matsedeln är uppbyggd så att varje vecka har ett tema. Vecka 41 är Fransk vecka, då bjuder man på Kycklingbröst med äppelsalsa, Pocherad lax med pesto o Ugnsbakade grönsaker med fetaost.
Rätta mig om jag har fel, men är inte salsa från Sydamerika, pesto från Italien o feta från Grekland?
Vems matkunskaper var det som var dåliga ???


Ja det verkar förvirrat!

Vem är det egentligen som sätter ihop menyerna och lagar maten, inte är det väl Mats Bergwall själv?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

I-trim är ett kombinerat gym och kostcenter http://www.itrim.se/. Jag kan inte hitta nåt pris på hemsidan men har en kompis som går där och hon betalar ca 600kr per månad (2 ggr per månad).

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-15 09:41
Väljer man jos istället för läsk och morötter istället för strips till burgaren kan man väl äta ganska nyttigt hos McDonalds?

Det är sånt man tränar sig på att säga när man står i kön. När man kommer fram beställer munnen strips o stor cola ;D

När det gäller att göra reklam för Svarta lådan blandar sig Dominika in i leken också: "Jag vill verkligen rekommendera Svarta Lådan till alla som vill gå ner i vikt. Det är inte särskilt dyrt heller"Hahaha Nähä?

På hennes blogg finns precis såna kommentarer som jag är rädd för:

-"Läste precis i Expressen att Katrin Schulman också ska använda Svarta Lådan för att banta ner sig inför Idol. Han Mats var med också. Verkar vara en skitbra grej"

-"Gud vad härligt! Gå ner i vikt utan att behöva tänka själv på vad man kan och inte kan äta. Det ska jag testa"

Nej, lilla vän, tänk inte; famla efter pappas plånbok istället ;)



Bantam

Det finns en alternativ tjänst som inte kostar så mycket, www.dietpartner.se
De levererar hem matkassar med kaloriberäknade menyer och recept en gång i veckan, tror det kostade 895 kr per vecka...

Kanske funkar bättre om man inte är miljonär på sitt bloggande.


agnetasch

Fast dom kör ju också bara ut i Stockholm; till feta, rika Stockholmsbloggare (smal målgrupp ;D)

Dietpartner har uppfunnit ett nytt ord: "dieta" Man ska inte banta, man ska dieta, bara så ni vet det ;)

Dom är billigare det medges, men det är en farligt tråkig matsedel; samma frukost jämt o samma middag som nästa dags lunch. Det verkar som om man ska dieta med gamla rester.

Börjar inte det här likna äldrematen som får så våldsam kritik ???



Filippa

Jo, och sen är det ju det att man måste ju laga själv ? Va 17 ? Sånt har inte vi stressade viktiga och feta stockholmare tid med ! *hostar diskret*

Andreas

Till min förvåning har jag precis hittat hemligheten bakom hela konceptet, receptet på svarta lådan finns hos Allt om Mat!! http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4429  8)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Haha, du har nog slagit huvudet på spiken! Äter man denna maträtt dag ut o dag in i 2 månader går man nog ner lite i vikt. Dessutom tror jag att vitkålen kan ge rätt rejält med väderspänningar! Kan nog t.o.m orsaka skilsmässor ;)

agnetasch

Ojoj, tydligen inte så bra för humöret att banta med Svarta lådan. Katrin Z...? o hennes tanklösa påhopp på alla som befann sig i hennes närhet i TV-studion i veckan är ju ingen bra reklam för den kosthållningen. För lågt blodsocker?
Eller är det hjärnan som börjat krympa pga för mycket alkoholhaltiga drycker? Kanske idé att dra in på det där varannanhelgs-krökandet också ;)

Filippa

*Skratt* Kan det vara så att bantning sätter sig på hjärnan ? Man undrar ju

Mickan

Ett par samvetsfrågor:
Hur många gånger om dagen tänker du på din vikt?
Hur ofta tänker du att du ska gå ned i vikt?
Hur ofta får du dåligt samvete p g a något du ätit eller inte ätit?

Inget tvång att svara men handlar inte allt om att jobba sig till ett själsligt läger där man kan svara såhär:
Någon gång i veckan!
Jag vet att jag äter rätt för att må bra och då kommer det att bli bra på sikt. Behöver inte tänka ens!
Efter att ha ätit den livsfarliga mikrochokladkakan typ en gång i månaden men annars aldrig.

Video meliora proboque deteriora sequor

matsbjork

Jag "hittade" Svarta Lådan och testade en lunch idag. Grymt gott, bra pris och jag tycker att konceptet är suvve. Självklart kostar det och deras affär bygger ju på folks ointresse för att lösa sin kosthållning på egen hand. Jag tycker dessutom att det är bra att de tjänar pengar så att de kan fortsätta utveckla deras idéer om träning och kost.

Min första post på forumet f.ö. - ni behöver väl inte flejma ihjäl mig nu bara för att jag hade en positiv uppfattning om dom? :)

agnetasch

Du får gilla Svarta Lådan hur mycket du vill, bara jag får ogilla den ;)

Vad åt du som var så grymt gott?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal