Kött från Litauen

Startat av apan, 2009-02-07 17:39

Föregående ämne - Nästa ämne

apan

I min förort säljs billigt kött från Litauen, ibland även Lettland och Polen. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara sämre än svenskt kött, eller kött importerat från andra länder?

kurt

Inom EU är det i princip samma lagar som gäller i alla länder, och detta gäller speciellt på jordbruksområdet. Om det dessutom är nötkött, så är det också troligare att de har ätit mindre spannmål om de kommer från Polen resp. Litauen.

ivanl

Litauen har jag ingen erfarenhet av men däremot Polen, och man kan misstänka att det finns vissa likheter.
Polen har utomordentligt bra kött, småskaliga jordbruk och tradition av rejäla rätter med smakrikt fläskkött

Gotish

Jag har inga personliga erfarenheter men jag har hört samma sak som ivanl med några få undantag. Det man ska vara uppmärksam på är kötthanteringen. Vart kommer köttet ifrån? Viktigast av allt, är det besiktat? Kontinenten har mycke vildlevande vildsvin och därav finns det en viss trikinrisk hos tamgriskött. Sen finns det ju alltid bra och dåligt kött även hos en bra köttbonde. Det bra blir dyrare och det dåligare blir billigare. Kolla om det är besiktat och provköp i såna fall. En entrecote brukar vara en bra "test bit". Jag skulle lägga min gissning på att köttkvalitén är jämförbar med våra svenska alternativ. Kanske är djuren uppföda på lite mer kraftfoder.

Genrellt sett är norden tillsammans med storbritannien dom länder i Europa som har lägst kvalite på det kommerciella köttet. På kontinenten har dom större krav och kunskap om köttet, eller på sätt och viss. Högkvalitets kött från småskaliga jordbruk är mer lättilgängliga även om samma "Scan" kött dominerar marknaden där också.

//Mattias

apan

Jag tänker framför allt på nötkött. Svårt att säga om det är besiktigat eller inte. Om man frågade skulle personalen inte veta eller inte förstå frågan eller svara "Ja, självklart", och sen skulle man ändå inte veta. Men billigt är det. Är det vanligt med kött från de här länderna i Sverige eller är det bara vår butik som importerar det?

Gotish

Om jag var du så skulle jag vända mig till livsmedelsvverket. Jag är rätt så säker på att obesiktat importerat kött inte får säljas i Sverige. Kolla med livsmedelsverket om de fått in några rapporter om butiken eller köttet och hör vad de har att säga om saken. De är de enda som sitter på all information och regelverk om vad som gäller. Om inte annat uppskattar dom kanske att få in en rapport på det ifall det inte är besiktat.

//Mattias

ivanl

Rent nötkött skulle jag inte vara så orolig för. Om köttet ser fint ut och luktar gott så är du förmodligen safe.
Tänk efter, om du skulle göra en resa till Litauen, privat eller tjänsteresa, skulle du då avstå från nötkött på restaurang?
Dessutom säkerligen miljövänligare med en god biff från Litauen än en dito från Brasilien.

apan

Tack för svaren!
Jag skulle inte alls vara orolig om jag åt nötkött i Litauen. Men man undrar om det kött vår butik skaffat fram är sånt som inte dög i Litauen för den inhemska marknaden? Kanske en konstig tanke, men butiken har en vana att sälja restlager av halvruttna frukter och grönsaker billigt så jag vet att de inte är främmande för att tänja på gränserna. Samtidigt har jag ju inga som helst indikationer på att köttet inte skulle vara besiktigat. Men kanske skulle man ändå höra med Livsmedelsverket om de har några synpunkter på butiken.

ivanl

En god idé att kolla upp butiken om du känner dig osäker på hygienen. Men då ska du vända dig till kommunens miljö- och hälsoskyddskontor (eller motsvarande) som inspekterar de företag som hanterar livsmedel.
Alla dessa företag ska ha ett egenkontrollprogram för att säkerställa hygienen.
Partier av otjänliga livsmedel exvis rutten frukt får man inte sälja till konsument.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal