Överskattad mat.

Startat av bryggens, 2008-02-16 17:21

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Tänkte kolla vad som ni andra tycker är överskattat, dvs ni gillar det inte ändå är det med i kokböcker o.s.v.
Själv tänkte jag börja med " flygande jakob", detta är inte gott! (tycker jag).

annamaria

Flygande jakob gillar jag...men stekt eller grillad lax är rent ut sagt förfärligt otäckt. Bakad i ugn eller kokt helt ok men inte grillad eller stekt!

Andreas

Ja vad har du emot flygande jakob Bryggens? Fast jag är iofs själv inte så överförjust i det - bananer i mat är ingen jättefavorit och jag har lite skräckminnen av en enormt flottig blandning av kycklingfett och grädde.

Och vad har du emot stekt eller grillad lax AnnaMaria? Är det kanske så att du steker den jätte-jätte-jätte-länge så att den blir torr och trist?

Något som jag tycker är överskattat (och det har vi varit inne på förut) är alla maträtter på kycklingfilé och fläskfilé då dessa ingredienser är de sämsta bitarna från respektive djur. Tacka vet jag fläskkarré och kycklinglår!
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Falukorv, naturligtvis. Smaklös produkt av dålig kvalitet (40% kött är inte bra kvalitet, ledsen). Något av det mest upprörande jag blivit serverad var en falukorvswok.

annamaria

Det är doften till att börja med - eller rättare sagt lukten!! Sen smakar den stekta laxen så otroligt mycket fisk, jag tror att det är det. Inte på något sätt konsistensen utan smaken. Jag håller med dig om kycklingfilén, den är tråkig - låret är super! På något konstigt vis så tycker jag bättre om kycklinginnerfiléerna. De har inte en gummiaktig konsistens som den hela filén har. Kanske inbillning vad vet jag.

Jonas

Citat från: jelvis skrivet 2008-02-17 18:04
Falukorv, naturligtvis. Smaklös produkt av dålig kvalitet (40% kött är inte bra kvalitet, ledsen).



40% !!!    Nord Chark`s Falukorv Orginal innehåller 60% kött och 23% fett och smakar suveränt. Den absolut bästa falu jag smakat är tveklöst Jokkmokks Falu, helt suveränn men kostar därefter oxå.
Mest överskattad tycker jag är surströmming. Har försökt hela livet att lära mig att det, men det går inte!!

jelvis

Citat från: Jonas skrivet 2008-02-17 19:18
40% !!!    Nord Chark`s Falukorv Orginal innehåller 60% kött och 23% fett och smakar suveränt. Den absolut bästa falu jag smakat är tveklöst Jokkmokks Falu, helt suveränn men kostar därefter oxå.
Mest överskattad tycker jag är surströmming. Har försökt hela livet att lära mig att det, men det går inte!!


Den måste innehålla 40%, den kan naturligtvis innehålla mer. Jag har provat de köttigare varianterna också, men det är fortfarande smaklöst och trist.

Surströmming har jag alltid velat prova!

Hasse

Kräftor! Väldigt mycket jobb för att få i sig väldigt lite mat som dessutom inte är någon smaksensation.

justrom

Ah, Hasse hann före mig. Kräftor äter man ju för att det är fest, annars är det "mycket skrik för lite ull".
Jag tycker också att surströmming är överskattad. Är det månne att man har fest som gör att många tycker detta är så gott?

Stekt lax däremot är gott! Kycklingfilé går att göra god också, men den är ju den torraste delen på en grillad/ugnsstekt kyckling om det är det ni menar?

Falukorv var det länge sen jag åt. Ingen höjdare, men jag vet inte om den är överskattad. Eller pratar vi om mat vi inte gillar bara?

Andreas

AnnaMaria: Men är det riktigt säkert att du inte hårdsteker din lax då?

Jelvis: Håller inte med om att falukorv är överskattat - jag tycker inte falukorven är speciellt haussad alls. Och när det var nån månad sen eller så man åt stekta korvskivor och makaroner är det riktigt OK vardagsmat! Ugnsstekt falukorv och mos är inte heller dumt nån gång då och då. Och i korv stroganoff fungerar falukorven också bra.

Men på minussidan har jag provat göra en del nydanande/experimentella falukorvsrecept från sådana där broschyer från korvtillverkare som vill göra korven spännande så de får kränga mer korv och det har aldrig hittils blivit bra... jag kan gott tänka mig att en falukorvswok kan bli riktigt dålig. Falukorv passar nog inget vidare som allroundingrediens.

Hasse: Grejen med kräftor är väl inte att det är så dundergott utan att man får pyssla när man äter det så att det blir en trevligt utdragen måltid..?

Justrom: Javisst kan man "göra" kycklingfilé god men varför över huvud taget använda den när det finns bättre bitar på kycklingen? Eller finns det någon rätt där kycklingfilé verkligen är bäst?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Ja Andreas jag lovar och svär.  ;) Det är något med själva laxsmaken. Både varm och kallrökt går utmärkt men stekt och grillad....

justrom

Citat från: Andreas skrivet 2008-02-18 11:05
Justrom: Javisst kan man "göra" kycklingfilé god men varför över huvud taget använda den när det finns bättre bitar på kycklingen? Eller finns det någon rätt där kycklingfilé verkligen är bäst?


Det är ju sån antistämning mot kycklingfileér här på matforum, så jag får stå upp lite eftersom jag använder det och tycker inte att det smakar så illa som vissa tycker.

Det finns iaf för de flesta några stora anledningar till varför man föredrar fileér. Någon redan har styckat åt dig, det är enklare att tillaga och det är enklare att äta.

När jag steker kyckling brukar jag använda fileér. Ibland i grytor också.  I ugn blir det lår eller hel kyckling (om jag inte vill tömma frysen eller nåt)


annamaria

Andreas: Kall skivad marinerad kycklingfilé - det är gott! Funkar nog inte med andra delar faktiskt.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2008-02-18 11:05
Hasse: Grejen med kräftor är väl inte att det är så dundergott utan att man får pyssla när man äter det så att det blir en trevligt utdragen måltid..?


Visst är det så. Att sitta och pilla med sina kräftor, sörpla och skåla är ett trevligt sätt att umgås. Men som mat tycker jag att kräftorna är överskattade. Som social umgängesform, duger de. Men det finns mycket annan mat som är pysslig. Vi har ju till och med en tråd om det.

http://matforum.nu/index.php?topic=1095.0

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-02-18 11:05
Jelvis: Håller inte med om att falukorv är överskattat - jag tycker inte falukorven är speciellt haussad alls. Och när det var nån månad sen eller så man åt stekta korvskivor och makaroner är det riktigt OK vardagsmat! Ugnsstekt falukorv och mos är inte heller dumt nån gång då och då. Och i korv stroganoff fungerar falukorven också bra.


Falukorv brukar dyka upp på listor över svenskens favoritmat. Eller det gjorde det åtminstone för några år sedan. Så jag tycker i allra högsta grad att det är överskattat!

Rookie-T

Detta går ju imot sig lite. Jag gillar pilgrimsmussla, Den har en fin textur och en mild mjäll smak,

MEN dra på trissor! lite överskattat både prismässigt och hur folk tänker "åhh pilgrimsmussla är ju så gott" den smakar ju knappt något!!!

Men grejjen är att jag gillar den.  ???
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Filippa

Hm, jag gillar både lax, falukorv och kycklingfileér men tacos hörni ?! Slabbigt, spilligt, guckigt ? Nej, inga tacos för mig.

Andreas

Justrom: Jovisst är kycklingfilé bekvämt och lättjobbat och ingen har väl påstått att det smakar illa. Men det är inte bästa biten och ändå kostar det mest och ingår i flest recept - är inte det själva kriteriet på överskattat?

Annamaria: Kall marinerad kycklingfilé har jag inte provat, hur gör man?

Hasse: Tycker du räkor också är överskattat, skilladen är inte så jättestor?

Jelvis: Har verkligen falukorven funnits på listan över svenskens favoritmat? Barnens möjligen men svenskens? Jag kan tänka mig att en lista som går efter antal kilo som säljs i affärerna placerar den högt men det säger ju inte att man verkligen tycker den är godast - för många handlar det om ekonomi och falukorv är väldigt billigt.

Rookie-T: Det här med pilgrimsmussla, jag vet inte om jag tycker själva musslan smakar så märkvärdigt men ofta brukar den ha en väldigt god inramning..?

Filippa: Gäller det just tacos eller är det all tex-mex? Vad sägs om fajitas, queadillas, enchiladas osv.?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Andreas, om ska välja mellan räkor och kräftor, så väljer jag räkorna. Jag tycker att räkor har en egen smak och behagligare konstistens än kräftor. Men, jag har å andra sidan aldrig smakat svenska, hemmakokta kräftor. Det är kanske en helt annan sak än de kräftor jag har ätit?

annamaria

Så här gör man på en höft....Kall marinerad kycklingfilé - inte överskattat alls faktiskt!

Stek filéerna, krydda med salt,peppar och någon form av grillkrydda. (det går att koka de om man vill eller köra i ugnen, smidigt om man gör till många). Låt svalna något, skär de i skivor. Lägg upp på ett uppläggningsfat. Gör en marinad av olja, lite äppelcider, soja, pressad vitlök(mycket), salt, paprikapulver och någon färsk ört (basilika eller timjan blir bra)  - ta vad du gillar helt enkelt. Häll över kyclingen - gärna dagen innan. Garnera med finhackad paprika, ruccola och persilja.

Mycket gott kan jag meddela!




Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal