Frysa vinbär - hur?

Startat av crlhrv, 2008-07-24 16:15

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Nu är de röda vinbären mogna på landet och i år har vi mängder! Men.. hur ska jag frysa dem för att de ska hålla sig hela och inte sprängas sönder? Jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte bör stoppa in dem i frysen som dom är utan att man bör preparera dom på något sätt. Någon som har koll på hur man bäst fryser vinbär?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Eh.. jag har aldrig gjort nåt särskilt faktiskt. Brer ut på bricka, så de blir styckfrysta, och sen ner i en burk.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Tack! Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Jag provar det.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Jag fick lov av svärmor att plocka av alla hennes vinbär i går. Har aldrig fryst innan innan heller. Nu är det så giganstiskt mycket vinbär precis som du skriver - så jag hade aldrig fått plats i frysen med styckfrysning. jag lade alla i fryspåsar. Tänkte koka saft på dem och då gör det inte så mycket om de går sönder. Jag gjorde även en paj i går. Jag som gillar syrligt älskade den - övriga tyckte nog att det var i syrligaste laget. Vad ska du göra av din bär?

Catarina

Jag testade en ny sak med bra resultat, koka bären med lite vatten , sila saften koncentrerad och frys i små burkar, sen kan man ta fram, tillsätta lite vatten samt socker, ev. pektin så har man gele. Passerar man sedan resterna av bären blir det sylt eller om man vill blanda med t.ex. hallon till en kräm.

Tar liten plats i frysen, lite extra jobb innan men sen är det lätt när det ska fram.

annamaria

Catarina: Har du provat gelésocker? Det borde vara smidigt till ditt avkok.

Catarina

Hej !
Japp, fungerar också väldigt bra. Det blir en del syltande och geleande här eftersom jag tycker det är roligt och mina damer är galna i vinbärsgele.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal