Bygga egen rök

Startat av tomsbjorn, 2009-11-19 01:32

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Har du provat vad du får för temperatur ännu?

Ebhen

När jag proveldade så kom den nätt och jämnt upp i 70 grader med det röret så det är väl helt okej tycker jag för varmrökning. Kallrökning blir det värre med gissar jag.

kurt

Det är nog inget problem att kallröka, bara att se till att generera rök utan öppen låga. Röret är exponerat (ofta gräver man i stället ned röret), så vintertid så kan röken kylas endel innan den når boxen

Ebhen

Det kan nog förhoppningsvis funka efter lite träning. ;) Det knepiga är ju att elda på rätt sätt. Jag har en säck rökspån med som jag tänkte ha och testa kallrökning med.

Jag har ett järnrör med som jag av en slump hittade ute i skogen bakom huset. Ungefär samma längd som stupröret jag använt hittills. Den lär nog kunna hålla värmen bättre, men ska göra lite experiment och se om det är nån skillnad. :)

agnetasch

Var tog dom gamla röklabyrinterna vägen? Det hade väl varit något för dig om du vill kallröka.

spenaten

Själv använder jag en brulee brännare för att tända spånet inför kallrökning, då behövs ingen värmekälla utan det sköter sig själv.

agnetasch

Vad lägger du spånen i, och var lägger du dom?

spenaten

Lägger spånet i en ugnsplåt, plåten lägger jag längst ner i röken. se bif bild

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal