Purjolök

Startat av bryggens, 2008-12-02 19:20

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

En liten undran: Hur mycket av purjon använder ni? Själv blir det mest den "runda" delen, blasten åker mest bort. Tycker det är lite slöseri.
Tips?

CII

Jag försöker använda så mycket som möjligt som ser fräscht ut. Det är ju i det gröna som smaken och näringen sitter, tycker jag.

kryddburken

Den vita delen använder jag ofta finhackad på knäckebröd, den är mild och fin!

Den gröna delen är jag mest rädd om, däri sitter ju den mustiga purjosmaken!
Så här slängs kanske 1½cm på sin höjd av blasten!

agnetasch

Lustigt att du kallar det gröna blast, så har jag aldrig sett på purjo. Här åker allt med utom rötterna.

Marie

Den gröna delen använder jag i wokrätter, blir supergott.

Andreas

...jag har fått för mig att det är den nedre delen som har mest smak? Jag använder hur som helst alltid hela men oftast får man förstås ansa bort längst ut på topparna eftersom de brukar vara fula.

Finns det nåt riktigt enkelt sätt att få en purjolök helt ren från all jord som gömmer sig mellan lagren?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Andreas

Ja det skulle kanske gå lättare att spola bort jorden med lite tryck på vattnet men det förutsätter ändå att man kommer åt jorden, det går inte att spola rakt genom en purjolök utan att den tar skada. Problemet är med andra ord att komma åt jorden utan att purjolöken faller i atomer. Är det finstrimlad purjo spelar det ingen roll, då fungerar det bra att klyva hela löken på längden från topp till tå och dela upp den i lager och skölja innan man kör den i matberedaren. Men om det ska vara större purjobitar, hur sköljer man då sin purjolök på bästa sätt utan att ha sönder den i onödan?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Du får köpa många purjolökar o ta deras nedersta delar som inte är grusiga. Resten skär du i bitar o lägger i frysen för framtida behov.

Andreas

Ja det kanske är enda sättet..?

Frysa rå lök har jag faktiskt aldrig gjort, är det inte svårt förpacka den så att inte annat i frysen tar smak?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man kan ju lösfrysa o lägga i Tupperwarelåda ;D

Anne

Nämen hur smutsig purjolök har ni eg? :) Jag brukar skära ett snitt, vika upp bladen lite och skölja - that's it.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Agneta: Är tupperware så tätt alltså?

Anne: Det är ju olika men jag tycker purjo ofta är tämligen jordig, kanske beror det på hur den hanteras den när den skördas? Jord och jordbakterier har jag respekt för.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tupperware är täta o väljer man en tjock o fin burk slipper du ev löklukt.

Annars tycker jag att purjolök håller sig i evigheter i kylen om man delar den på tre delar, tvättar den o vaccar den i ett par plastpåse.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal