Mina bakmaskinsbröd blir små tunga och degiga

Startat av Nisse, 2007-07-27 15:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Nisse

Jag skaffade mig igår en bakmaskin. Den heter visst Waves, skaffade den från Haléns. Jag har nu försökt göra två franskbröd utan att lyckas särskillt väl med det. Jag följer receptet som följde med instruktionerna till pungt och pricka, men bröden blir små tunga och degiga. Är det någon som vet vad jag gör för fel? Känns hopplöst att jag aldrig får till det ordentligt.Jag använder snabbtorrjäst som det rekommenderas i receptet. Har använt vanligt vetemjöl och vetemjöl special.Snälla, hjälp någon! :-\

Urban

Det låter precis som om du har jäsproblem. Använde du jäst från samma inköpstilfälle bägge gångerna det misslyckades?(det kanske är fel på jästen).
Med snabbtorrjäst menar du vanlig torrjäst eller är det en specialjäst?.

Andreas använder både färsk jäst och vanlig torrjäst när han bakar i maskin och det har aldrig varit något problem!.
Prova gärna med vanlig färsk jäst och se om det fungerar.

Förresten, hur ser receptet på brödet du försöker baka ut?.


Nisse

Tack för att du svarade mig! ;D
Jo jag använde faktiskt samma jästpaket vid båda bröden. Köpte snabbjäst som de rekommenderar i manualen, Dr Oetker jäsblandning Quick. Jag kanske ska prova med vanli jäst i stället. Men enligt manualen skulle man inte alls använda vanlig färskjäst utan snabbjäst. Konstigt...
Jag ska skriva ner receptet här så får du se.  :)

Franskbröd (1½pund)
1 kopp vatten (den som medföljer)
2 msk skummjölkspulver
1 msk socker
1 tsk salt
1 msk olivolja
3 koppar vetemjöl special
1 tsk snabbjäst
Den här körde jag idag på snabbröd och dessutom körde jag den på extra gräddning då den såg lite dassig ut.

I går gjorde jag enligt detta recept:

Ljust basbröd (1 ½ pund)

1 1/8 kopp vatten
2½ msk skummjölkspulver
2½ msk olivolja
2 1/4 msk socker
1 1/4 tsk salt
3 koppar vetemjöl
1 1/4 tsk snabbjäst

Detta bröd skulle bakas på Bas 1.

Jag har ingen aaaning om vad jag gör för fel. Men det är säkert som du säger, jästen är konstig.
Ska försöka med färsk.

/Nisse


Urban

Prova att skippa  "Dr Oetker jästblandning" och ta vanlig torrjäst från "kronjäst" eller den färska vilket som så ska det nog gå bra.
Om du använder färsk jäst så glöm inte att smula den ordentligt i maskinen.

Förresten!. Välkommen till forumet Nisse  ;D

Nisse

OK! Då gör jag det! :)

Hur mycket färsk jäst kan man använda till de recepten jag använt? Har du något bra recept med färsk jäst till bakmaskin?

Tack för välkomnandet!

/Nisse

Urban

Om du läser tråden om "bakning med bakmaskin" från början, så hittar du tips om hur mycket jäst som ska användas och recept på bröd också.
Själv så äger jag ingen bakmaskin utan det är Andreas (admin)  som är den kunniga i detta område.

Berätta gärna hur det har gått för dig  :)

Nisse

Jo, jag gjorde ett bröd i går med färsk jäst och det blev bra! ;D
Fantastiskt!
Tack för tipset.
/Nisse

Urban

Vad roligt att höra! :). Det är alltid lika kul om man lyckas hjälpa någon ;D.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal