Laga mat med öl?

Startat av TriKri, 2007-11-03 00:08

Föregående ämne - Nästa ämne

TriKri

Kan man på något sätt få in öl i matlagning? Förutom att dricka den medan man lagar maten då såklart. Jag har nämligen n halv burk helt avslagen lapinkulta som jag undrar om man kan använda (detta är bara experimentellt än så länge). Det jag har tänkt som kanske fungerar är om man friterar i den, för jag har för mig att man ska ha öl i frityrsmet. Bästa sätt att fritera på om man bor i koridor, i kastrull eller köpa en fritös? ;D

jelvis

Jag kan inte så mycket om fritering men den svenska klassikern sjömansbiff har öl i buljongen. Oftast en mörkare variant men det blir inte dumt på ljus heller.

Andreas

TriKri bra frågor men det blir lite konstigt att diskutera i huvudsak fritering i en tråd som heter "Laga mat med öl?" så jag flyttade friteringen till egna tråden "Allt om fritering - hur gör man? Vad kan man fritera?" http://matforum.nu/index.php?topic=1066.0.

I denna tråd diskuterar vi hädanefter bara matlagning med öl.

En annan klassiker förutom sjömansbiff är förstås porterstek. Och jag brukar ibland göra ett väldigt gott chilirecept med mörkt öl. Annars är jag dålig på ölrätter, nån annan?

Går det kanske att laga fisk, fågel eller vegetariskt i öl?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Fisk i öl.. Hmm.. Lovar att göra ett experiment med nästa abborre! Tanken har aldrig slagit mig..

Just sjömansbiff med öl tycker jag blr sådär, kanske har haft fel öl? Annars är det väl så att det fanns mer öl ombord än vatten på fartygen förr och vips blev just sjömansbiff sjömansbiff? Rätta mig gärna!

Spelar det någon roll om det är lättöl eller starkare grejer? Mörkt och ljust kan jag förstå.

jelvis

Ingen aning om varför sjömansbiff heter just sjömansbiff. Men jag tror att man generellt rekommenderar ett mörkt smakstarkt öl som porter. Jag har gjort det på Guiness någon gång och det är gott om man nu gillar Guiness. :-)

Fast hemligheten ligger ju i buljongen. Jag brukar göra en god buljong (dvs inga tärningar) och toppa med öl och ordentligt med svartpeppar.

Hasse

Ytterligare ett tips är att låta en liten klick lingonsylt koka med sjömansbiffen.

crlhrv

Du kan ersätta vattnet med öl när du bakar, blir lite malt/humlesmak på brödet beroende på hur mycket du använder.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

syntetica

vi brukar ha öl i köttgryta, det blir mustigare :)

agnetasch

Andreas efterlyste recept på t.ex fisk tillagat med öl. Systembolaget har ett:

Öl- och brännvinsbakad lax 4 personer
500 g lättgravad lax
250 g bladspenat
1 gl lök
2 msk smör
4 msk mörk lager
4 msk akvavit
3 msk pressad citronsaft
salt och peppar
Gör så här
1. Skala och finhacka löken. Tina och pressa vätskan ur spenaten.
2. Fräs löken i smöret. Tillsätt spenaten. Fräs tillsammans en kort stund. Smaka av med salt och peppar.
3. Lägg ut en bit smörpapper (ca 35 x 35 cm) på en lika stor bit aluminiumfolie. Gör fyra likadana. Fördela laxen på dessa och lägg spenatfräset uppepå..
4. Blanda öl, sprit och citronsaft. Häll det över laxen.
5. Vik ihop till helt täta paket och ugnsbaka dem 10-15 min i 100ºC. Servera med kokt potatis.

Andreas

Tack Agneta, lax och spenat brukar bli gott och mörk lager och akvavit lät så knasigt att det här är nåt jag är sugen på att prova! Men varför både smörpapper och folie i paketen tro?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Spriten kanske fräter hål på al-folien, därav det skyddande smörpapperet ;D

Yoghurt

När jag praoade i ett gatukök för väldigt många år sedan så hade dom alltid öl i vattnet när dom kokade korven.
Jag har efter det inbillat mig att kokt korv blir väldigt mycket godare om man kokar den med ett par öl :)

Tommy

Är det någon som träffat kocken Olle Mossberg någon gång? En rolig prick med nytänkand matlagning i fokus.
Han bjöd mig på öl kokta musslor en gång. Innan det åt jag inte musslor. Nu älskar jag musslor!

Gör som följer:

1 kg färska musslor eller frysta om du inte har tillgång.
2 -3 stora scharlottenlökar, finhackade
1 knippe persilja, hackad utom stjälkarna
1 -2 klyftor vitlök, finhackad
2-3 msk Olivolja
2 -3 msk Smör
Svartpeppar från kvarn(smakar bäst)
ca 3 dl Lindemans Gueuze eller annan gueuze(Belgiskt spontanjäst öl, fråga på bolaget)
1 dl Vispgrädde

Skölj färska musslor och kasta de som inte stänger sig. Värm olja och smör i en rymlig gryta. Tillsätt lök, vitlök och persilja. De ska inte ta färg utan bara bli sauterade dvs bli lite glansiga och fina utan att ta färg. Häll i ca 3 dl Gueuze och grädden, lägg på locket på grytan. Det ska vara högsta växel på plattan nu! Låt det bli riktigt varmt under locket och tillsätt musslorna. På med locket och koka häftigt i 4 -5 min för frysta musslor eller 5 - 8 min för färska.

Servera med bröd och dröm om nästa gång du ska koka musslor igen!!

Du kan byta ut ölet mot en rökig whisky från Islay. Använd ca 6 cl samt ca 2 msk finhackad bacon. Fräs bacon med löken.
Andra öl som går bra är Duvel, Wisby Klosteröl. Undvik lageröl med beska.
Det är gott att koka med vin också. T.ex. Morio Muskat eller annat fruktigt vin.

/Tommy



Andreas

Det lät spännande Tommy, Lindemans kan nog bli en rätt speciell krydda kan jag tänka mig!

Agneta: Kanske är det för att man inte gänra ska ha citron på aluminiumfolie?

Igår provade jag i alla fall med en 600-grams laxbit. Spenaten blir väldigt torr när man pressar ut vätskan ur den och fräser den, när man sen häller sprit-öl-citronblandningen på den så suger den i sig spriten som en gammal alagare med abstinens. Resultatet blir alltså kryddat brännvin-mörk lager-citronsmakande spenat till lax som smakar som vanlig lax. Spenaten får en klart udda ton och är inte direkt god att äta som den är men den passar faktiskt bra till lax, fast inte så man trillar av stolen av glädje. Det här är inget jag kommer att göra igen. Men kul var det att prova. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man kanske ska vara gammal A-lagare för att uppskatta den spenaten ;D

Tommy

Jag har skrivit om min ölkokta julskinka på flera ställen här på forumet.

Det blev väldigt gott!

Prova att komplettera kokvätskan eller ersätt helt med öl till allt kött som kokas.

Undvik dock beskare öl då det ger en konstig bismak åt köttet.

Nu när vi fått sånt våldsamt stort utbud på främmande ölsorter är det bara att knalla in på Bolaget och fråga efter ett smakrikt,
ej så kraftigt humlat öl, gärna mörkt. Belgien har många roliga öltyper som passar.

/Tommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal