Getost - äta kanterna?

Startat av Krista, 2009-02-11 10:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

På brie käkar jag ju kanterna, men hur är det med getost? Har faktiskt aldrig ätit getost och försöker vara förberedd... ;D The almighty google säger efter "getost kanter" att vissa skär bort dem medan andra låter dem vara kvar. Hur gör ni och vad är godast?

Mickan

Jättesvår fråga då det finns så många olika sorters getost. Om vi pratar hårdost blir det enkelt att tänka som om det vore prästost. Om det är färsk getost tänker du Philadelphia och sen är det bara alla där emellan kvar! Jag gissar att du tänker dig olika lagrade mjuka getostar likt rulle och kanske Monte Enebroliknande. Jag vill säga att det är en smaksak och tillhör dom som äter kanten om den inte är allt för besk eller tjock. Smaka och se vad du tycker! Det är olika från ost till ost. Har någon gång läst att man ska ta bort kanten på någon sort men minns inte vilken nu. Fråga när du köper över disk!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag ställde frågan tidigare om man ska äta kanterna på getostrullar (hittar inte den tråden nu) Jag tyckte nämligen inte att det smakade gott. Jag har inget minne av att jag fick något entydigt svar.
Till saken hör att jag är inte så förtjust i getost över huvud taget o då smakar så klart inte kanterna heller bra ;D

CII

Det finns som sagt hur många sorters getost som helst, men jag antar att du menar den typen som finns på rulle i svenska livsmedelsbutiker, och då är svaret enkelt.

Gör som du vill! Tycker du om det så ät det, låt annars bli. Jag äter det för jag tycker om det.

Krista

Jag borde varit tydligare, menade den på rulle :) (Påminner om när jag pratade en biolog och jag råkade kalla alltihopa det där gröna som växte på backen för "gräs".)

Osten var god men kanten tyckte jag smakade för starkt och inte gott alls så den hivade jag. Innandömet blev god getoströra med basilika som jag fyllde kycklinglårfiléer med och lindade om med bacon :)

Mickan

Prova den lätt kittade Patacabra om du hittar den. Där äter jag inte kanten. En mycket kraftig, lite torrare och mer lagrad getost. Det känns som man har en get i knät när man äter osten... Det blir en bit till ett glas rött ikväll. Måste ladda för en tuff arbetsvecka. Bli inte rädda att jag hanterar problem med vin för den funktionen fyller osten  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Finns det kanske dom som inte äter ostkanter lite av samma anledning som att vissa skalar all frukt av rädsla för gifter i skalet, kan en ostkant vara en bakteriebomb?
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

.. eller går man miste om allt det goda penicillinet som boostar immunförsvaret?
Om det är mer mögel i kanten så borde det vara mer "mögelgift" där också....
kanske någon ostexpert som vet?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal