Internationella vegandagen - prova veganmat för hälsans och djurens skull

Startat av Andreas, 2007-11-01 09:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Idag gör Henrik Scheutz och Håkan Eriksson oss genom insändare i diverse dagstidningar uppmärksamma på att det är internationella vegandagen.

Tänk på alla djuren idag
http://www.nt.se/tidningsdebatt/artikel.aspx?articleid=2086822

"Jag tycker att vi alla ska sända en tanke, inte bara till de döda eftersom denna dag sammanfaller med allhelgonadagen, utan också till djuren som får utstå ett fruktansvärt lidande för att människorna ska få äta sig mätta."

Prova veganmat för hälsans och djurens skull
http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=161426&from=article&t=1348150357
Upptäck den goda och nyttiga veganmaten
http://www.dagbladet.se/artikel.php?id=361956&avdelning_1=108&avdelning_2=
Byt mat
http://www.helagotland.se/insandare/artikel.aspx?articleid=1962207
(Dessa tre ovanstående är identiska.)

"Har man väl bestämt sig för att undvika animaliska produkter är det inte alls svårt, och det är absolut ingen tråkig mat o tvärtom. Man kan variera sig i det oändliga med delikata rätter som är nyttiga, och inte inneburit att djur utsatts för lidande och död."
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Ja detta är ett kapitel som diskuteras ofta. Och naturligtvis har vi ingen rätt att låta djuren lida. Dagens moderna samhälle med dess storskalighet är inte alltid så bra. Många kommer i kläm både människor och djur och efter som jag själv har jobbat som slaktare har jag kunskap vad som sker innanför dessa väggar. Visst är det mycket stress och hårda ord särskilt eftersom djuren naturligvis inte känner trygghet i den miljön som dom befinner sig i. Men dom flesta som har detta som jobb är inte elaka mot djuren. Därinne finns en miljö som dom flesta normala människor skulle rygga för, men för mej som har det som jobb är det rutin. Och hos mej som slaktare finns inga intressen annat än att göra mitt jobb minst plågsamt för djuren.
I dagens moderna samhälle har alla människor blivit avskärmade från verkligheten vad gäller liv och föda men andra kan frossa i blod vad gäller film i dataspel och fiction och där råder en slags odödlighet som föder våldstendenser av alla slag. Detta är accepterat och ifrågasätts inte ofta. 
Redan i livets första skede så bestämdes det av Jordens skapare att vi skulle ha djuren som en del av vår föda, konstigare än så är det inte, du ka själv läsa det i människans  instruktionsbok 1 Mos 9:4-5. Däremot står det inget om att man har lov att plåga eller missköta djuren. Så det finns inget försvar för detta. Men djur är till för att skötas med omsorg,slaktas och ätas av oss människor det är grundtanken.
Det är inte lätt att disskutera detta ämne eftersom man alltid trampar någon på tårna,men jag har inget dåligt samvete för att jag äter kött. Däremot kan jag känna dåligt samvete över det sätt som djuren hanteras i uppfödning och transport över stora delar av europa.
Här gäller endast ekonomiska aspekter och klöver som synsätt.
Att äta vegitabiler är helt OK och skapar aldrig debatt trots att även här gäller ekonomiska lagar som pressar odlare till att använda sig av oetiska produktionsmedel som är direkt skadliga för människor,jag tänker då på en allt mer framväxande gröda av veg. som är genmanunp. och som kan vara skadliga för både djur och människor. Som sen fraktas kors och tvärs över hela jordklötet med alla problem detta medför. Dessa grödor som är helt styrda av Multiföretag och deras aktieägare som diggar GULD och inget annat.
Det krävs eftertanke,sunt förnuft i denna debatt.

om det är ot flyttar kvasten det
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal