Hundtråden

Startat av roffekock, 2007-11-18 16:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Kryddburken: Nu är väl Dalton hemma???? Hoppas verkligen!!!!

kryddburken

Ingen Dalton hemma ännu.... Mannen är ute å letar å jag jobbar så gott jag kan, men knappast nån munter dag idag... :( Skriver mer när jag kommer hem!

annamaria

Åh jag som tänkte att nu är nog hemma när du hade skrivit igen. Jag tänker på er!

Kari

Om det var ett barn så skulle polisen hjälpa, hundar? Tvesammt? Ring och kolla Kryddburken!! De är ju Dina skatte pengar,  be snällt, be mycket och berätta on lill Dalton.. Grannar, jägare?
Har Du kollat med veterinären hur länge en afrikan klarar sig med tex brutet ben eller fastklämnd..

TIDEN GÅR - tyvärr.

Jag håller tummarna så dom vitnar och tycker det är mycket mystisk att 60kg hund bara försvinner...

Kolla med uppfödaren, brukar dom rymma som valp? När trillar 50-öringen ner och löptikar blir intressanta?

:o :'(

Andreas

Jag inte alls följt med här i hundtråden men hu så hemskt. Hoppas verkligen Dalton är tillrätta nu. Har själv en hund som rymmer och jagar vilt jämt och ständigt när man är ute i skogen men som tur är hittar hon alltid igen en, hon har aldrig varit borta längre än en kvart, fast när det är så länge börjar det kännas olustigt.

Dalton brukar inte jaga vilt eller katter eller nåt då så han kan ha sprungit efter nåt intressant djur och gått vilse? Hur bra är han på att spåra igen dig om du gömmer dig i skogen?

Hundar är väldigt sega annars och klarar sig länge utan mat och håller även värmen bra om de rullar ihop sig så än är det inte nån större fara så.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Hej igen!

Nä, ingen Dalton ännu... Mannen har varit så flitig idag så han är helt färdig nu, har nog trampat på varenda liten millimeter i vårt skogsområde härikring men varken spår eller tecken på Daltons närvaro...

Jag ringde även min fd. styvfar som är jägare och berättade, han har en hel del kopplingar till polisen och gav mig direktnummer till en bekant till oss som jobbar på borgholms-polisen.

Otroligt hur dåligt kommunikationen fungerar över bron, dom visste inte ett skvatt att jag hade ringt och anmält en försvunnen hund. Det är ju kalmar polisdistrikt man hamnar hos när man ringer 114 14 så det var ju tur att jag fick kontakt med Bosse.

Han & en kollega lovade att hjälpa oss hitta Dalton, dom jobbade ikväll och hela morgondagen så jag hoppas hoppas nån ringer snart... Alla grannar, bensinmackar, affärer och folk runt omkring oss har fått våra nummer, och tur är väl det att man bor på liten ort där alla känner alla för rykten sprider sig snabbt här! Jägare i trakten, bönderna ute på markerna, skogsröjare, tidningsbud, alla tänkbara vi har kunnat komma på har vi pratat med och alla lovar att hjälpa till att hålla ögonen öppna och prata med andra! "Dalton den stora ljusbruna från Öj är försvunnen"

Och nej, Dalton är inte intresserad av vilt och har aldrig dragit iväg förr. Rådjur och harar ränner jämt runt här på gården men han visar inget intresse alls... Är vi ute i skogen har jag honom alltid lös men han försvinner aldrig från mig utan gör som boerboels gör, cirkulerar runt mig och om lilltjejjen är på annat håll går han runt henne i stora cirklar i sakta mak med ett havlt öga på henne, ett mönster han sällan bryter... Hur bra på spåra han är vet jag inte...

Stämmningen hemma är dyster, vi går som zomibes allihopa, lilltjejjen hade varit ledsen idag på dagis och ritat fina teckning till Dalton... Har ingen ro i kroppen till nånting, tvätten i maskinen får va, laga mat känns så onödigt och allt annat också för den delen... Vi vankar här fram o tillbaka, från fönstren till ytterdörren, visslar, ropar men förgäves... Imorgon ska mannen jobba igen, jag har en helledig dag så jag hoppas innerligt att vi snart får ett positivt besked från någon...

Apropå Boerboels så är det en ras som är särskilt utmärkande för att aldrig lämna gården, och det visade han tydlig redan som liten och har så fortsatt... Aveln på dessa hundar i afrika gick till så att de hundar som vek av från gården sköts omedelbart och användes inte i avel, så om man nu ska se nån logik till hans ursprung så har han alltid varit väldigt rastypisk! Men visst kan det förekomma avvikelser. Enligt uppfödaren så stannar en boerboel alltid hemma, oavsett ålder...

Den som ändå visste vart han befinner just i denna stund... För nånstans är han ju...
Vår älskade lilla Dalton, 1½ dygn nu ute i snålblåst o regn, ingen mat och säkert väldigt trött och vill hem till värmen... Hoppas att han lever...  :-(

Mimmi

Bra kontakter ni tagit, det borde hjälpa er på rätt väg. Tänker på er och hoppas allt vad jag orkar.....

roffekock

Kryddburken jag lider med dej och hoppas verkligen att doggen kommer hem snart. Jag har sett den framför mej, du måste lägga ut fyra jackor runt huset och då ska han komma snart. :( sen :D
Om du kan bli gladare av att få höra just nu kom Zlatan hem han har varit borta 4 dagar, snacka om vi jublade. Hoppas att du får göra samma sak snart. Jag ska göra allt vad som står i min makt för att styra Den stygge Dalton hem till sina domäner igen.

Mina innerliga tankar och känslor för er i familjen.
ROLF
Matforum är bäst

kryddburken

Roffekock... Är du synsk tro...? Sett honom framför dig? Fyra jackor runt huset? Jag är så nollställd i huvudet så jag vet inte om du skojjar eller menar allvar?!

Jag har en kontakt på södra öland som "kommunicerar med hundar", han har hjälp många vänner till mig hitta sina bortsprugna djur, men just nu får jag inte tag på honom...

jelvis

Åh, är Dalton fortfarande inte hemma? Önskar att jag kunde hjälpa till på något sätt.

Jag tror inte heller att kylan eller maten är något jätteproblem. Hundar klarar mycket och Dalton är en stor och stark hund även om han är en valp. Du skrev att ni hade kollat överallt på gården och så men ni har ingen jordkällare eller något liknande? Han försvann ju verkligen hux flux.

annamaria

Jag brukar inte tro på de synska men jag tror på dig Rolf!! Ansträng dig nu. Ännu en kram till dig kryddburken!!

kryddburken

Jelvis!
Nä vi har ingen jordkällare, endast tre garaget som är låsta och en vedbod + utedass men där finns ingen Dalton... Har även smugit runt på sommarstugornas tomter och kolla uthus, terassgrunder osv... Jag hoppas verkligen han är vid liv och orkar stå ut tills han hittas eller tar sig hem...

Annamaria!
Jag vill också tro på Rolf!

roffekock

Lägg ut Jackorna gör det. Börja med det nu på en gång,man kan inte säga at detta är absolut rätt men kan funka. Kolla med skogshuggare i området om dom sett något tex Rådjur som beter sej underligt tex ser jagade ut eller ser extra vaksamma,mm. Jag tror att han har det bra,han kommer tillbaks. Hade han halsrem å sej i så fall ett sådant som kan töjas. Jag tänker på om han kan ha fastnat.

LÅT DÖRREN TILL HUNDGÅRDEN STÅ ÖPPEN OCH SÄLL IN MAT.
JAG HÅLLER TANKARNA RIKTADE ÅT HANS HÅLL VERKLIGEN.

/ROLF


Matforum är bäst

kryddburken

Huu... jag ryser Rolf...
Jag lägger ut jackor, okej!
Jägarna kommer inte förrän till helgen, och något hasbland hade han inte tack o lov! Nån hundgård har vi inte, men vatten, mat, bädd + filtar står på farstubron!

tack....

kryddburken

Nä, jag måste försöka sova, det har varit en väldigt lång dag, det här blir mitt sista inlägg ikväll...
Förstår nog inte vad som händer egentligen.. vår Dalton är borta!!! Var är du; Dalton??!! Så jamarns overkligt så det går inte att beskriva!! Tårarna rinner och jag önskar att jag hörde hans gnyande vid ytterdörren, eller att hans huvud kikade fram när man öppnade... Nånting är riktigt fel!!! Var är du Dalton?? Hur ska man kunna gå å lägga sig utan dig ännu en natt... Jag hoppas du lever och att du snart står på farstubron älskade lilla yrväder... Kom hem!!! Hoppet börjar verkligen tryta nu...

Tack alla ni goa vänner för att ni tänker på oss, jag hoppas jag har bättre nyheter att komma med imorgonbitti....


kryddburken

2008-02-21 07:50 #75 Last Edit: 2008-02-21 07:52 by kryddburken
Torsdag morgon... Från början en dyster morgon... Jag hörde maken som var ute tidigt och ropade efter Dalton men utan resultat. Han for till jobbet strax efter 05... Försökte somna om men det var svårt, hör en duns utifrån verandan, går upp genast för att kolla, Joline möter mig yrvaken och försöker få fram att hon sett hans svan genom sitt fönster?? I ytterdörrens sidofönster ser jag det bekanta huvudet skymta, jag öppnar dörren och där står han med tindrande ögon och viftande svans! Han ser väldigt glad ut att vara hemma!
Hungrig, trött och sliten, rivmärken lite här och där, lite halt och väldigt stel men framförallt så sprallande glad. Tårarna fullkomligt sprutar av lycka och vi sitter länge länge på hallgolvet och bara kramar honom. Ringer upp maken och snyftar fram att "Han är hemma nu!!". Va?! Vaddå? Är han hemma?? Är han skadad? Nä, det är han inte bara väldigt trött... Maken vänder med bilen och kommer hem... Helt obeskrivligt vilken lycka, nu är lilla familjen hel igen och man kan börja fungera som vanligt! Dalton sover väldigt hårt och snarkar högt just nu, han ser belåten ut och jag kan tänka mig att han har många timmars sömn att ta igen!

Framåt middagstid idag ska vi åka hem till mamma och se till så han får en välbehövlig dusch, våra duschväggar av glas passar nog inte Daltons storlek... *S* Ja, det var en hemsk historia som jag hoppas vi slipper uppleva fler gånger, finns nog inget värre än när nåt sånt här händer och man inte vet nånting... Helt maktlös, och denna eviga väntan... Men nu är han hemma!!

Roffekock! ;) Tack... *S*

bryggens


crlhrv

låter som killen varit ute på äventyr!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Det var verkligen en god nyhet Kryddburken, vad skönt att detta slutade lyckligt, nu blev det här genast en mycket roligare dag! Den som inte haft hund själv förstår nog inte hur nära vän man kan bli med en hund och hur mycket det svider när hunden är borta.

Det här är ett sånt där tillfälle när man verkligen vill kunna tala med hundar så man får veta var han hållit hus och varför han for iväg.

(Min tanke varje gång vovven sprungit bort är att man borde skaffa en hundpejl och ha pejlhalsband på jämt.)
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Ja absolut, om han ändå kunde talat om var han varit, vad han gjort osv...
Man blir verkligen mentalt utmattad av en sån här händelse. Vi har nu sovit ikapp med Dalton en stund, han sover visst fortfarande, riktigt gott. han gick upp och drack förut men han hade svårt att resa sig och går som en 90-åring och stapplar fram väldigt sakta, han ska få sova några timmar till innan vi tar itu med dusch och lite sårvård, mest ytliga skrap & rivsår men kan ju vara bra att rengöra och desinfektera iallfall!
Tack för allt stöd, ni är helt underbara allihopa här inne!!

En gps vore inte fel i såna här lägen, kolla här, en gps för hundar för endast 1249 euro. ;-)
http://www.ultrapoint.fi/sv/hund_gps/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal