Max hamburgare ätbara?

Startat av agnetasch, 2007-05-08 10:22

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Hej alla norrlänningar,jag vänder mig till er som smakdomare;
Enligt SIFO´s senaste hamburgerundersökning på 550 personer föredrog 37% Max (mot Burger King 29% o McDonald´s 22%)Det är ungefär vad jag också tycker eller har tyckt Mina erfarenheter av Max är från sent 90-tal/tidigt 2000 o då från Gävle o Uppsala.Då gillade jag deras hamburgare o jag blev uppriktigt glad när de öppnade en Max i Halmstad(där man alltid åker förbi när man ska till Tyskland o tanka)Snabbt in där alltså,men varken jag eller mannen(också Max-entusiast) tyckte det var gott!Speciellt var det en äcklig lukt på min hand,som trots tvål,bet sig kvar i timmar.Då undrar man ju,är det så att hamburgarna har blivit ogodare(?) sedan 90-talet eller är det det geografiska läget som spelar in?Finns det någon norrlänning som ätit regelbundet på Max genom tiderna som kan ge ett utlåtande?
(Jag ska dock ge Max en eloge för deras GI-hamburgare den var jättegod mest p.g.a. brödet)

Urban

Här är en som äter relativt ofta på Max. Brukar äta lunch Fredagarna men nån jobbarkompis.
Här i Umeå har jag inte märkt nån skillnad alls jämfört hur kvalitén var på 80-90 talet.
Tvärt om!. Tycker att  har fått ett bredare och godare/fräschare sortiment än förrut.
Den nya Frisco burgaren är jättegod.  GI-Burgaren är också riktigt god.. Synd på nåt sätt att kalla den GI-burgare egentligen.
Tror att kanske många undviker den för att den kanske ska smaka nyttigt.
Ibland så händer det att man tar en klassisk Max Big, vilket var den hamburgare alltid  beställde efter en kväll på krogen.
Tycker att smaken är absolut densamma idag som förrut.
En sak som jag tycker är synd. När Max Delux burgaren kom så var det 2 olika sorters ost på den+Sauterad lök.
Men idag är det två skivor vanlig ost, och vanlig rödlök.. Tycker faktiskt den gamla var godare.
Min favoritburgare är Supreme!

crlhrv

Mmm det var dagar när man åkte till Max i Uppsala eller Barkarby och klämde en Supreme med bacon.. klart godaste burgaren söderöver! (Annars är Frasses riktigt bra, speciellt i Arjeplog eller om det var Arvidsjaur, vad är skillnaden?)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Frasses ja,såg att dom hade öppnat i Skummeslöv,mellan Halmstad o Mellbystrand.Har aldrig ätit där.Vad har dom att rekommendera?

Urban

Tyvärr så är Frasses i Umeå kört i botten gällande kvalitén på hamburgarna.
Vi hade en gång i tiden ett Frasse-gatukök på järnvägstoget här i Umeå. Det var ingen restaurang, utan man fick handla maten genom en lucka.
Dessa hamburgare var okristligt goda!!. Snålhet förekom icket heller.. När man köpte en 90 gr ostburgare fick man 2 skivor ost, och en 150 gr 3 skivor!!.
Dom var alltid perfekt stekta och saftiga som bara den.
Men det är tyvärr ett minne blott.. Idag står jäntorna och gossarna som tillagar maten och hårdpressar hamburgergrillen bara för att det ska gå fortare. Och vad blir resultatet av detta!.. Jo man får en platt torr hamburgare som kunde ha varit precis som förr i tiden.. bara dom gett den liiiiite längre tid och inte hängt/pressat på grillen.
Äter nästan aldrig på Frasses längre.. Endast om jag absolut måste och inte hinner äta nån annanstans

Kocken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-08 10:22
men varken jag eller mannen(också Max-entusiast) tyckte det var gott!Speciellt var det en äcklig lukt på min hand,som trots tvål,bet sig kvar i timmar.Då undrar man ju,är det så att hamburgarna har blivit ogodare(?) sedan 90-talet eller är det det geografiska läget som spelar in?Finns det någon norrlänning som ätit regelbundet på Max genom tiderna som kan ge ett utlåtande?
(Jag ska dock ge Max en eloge för deras GI-hamburgare den var jättegod mest p.g.a. brödet)

Miljö och hälsa har en "ny" favoritråvara de alltid tar prov på om den finns i kylen. Köpt färdighackad sallad, den blir fort dålig om man hanskas fel med den och smakar/luktar väldigt speciellt.
På hamburgekedjor/grillar så slarvar ofta personalen med den färdighackade isbergsalladen de har på hamburgarna, då smakar hels burgaren skunk. Om man vet vilken lukt man ska känna efter så känner man den så fort man kommer in i lokalen och då brukar jag beställa utan sallad.
Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Då kanske "ogodheten" hos Max i Halmstad inte beror på tiden eller det geografiska läget utan på personalen,att de inte behandlar det givna konceptet rätt.Kocken,du bor inte så till att du kan åka till Max i Halmstad o lukta?
Egentligen skulle man alltid beställa utan sallad.Den där färdigskurna salladen har jag tagit prov på när den varit nylevererad o flera gånger fått underkänt på.Klagar man hos tillverkaren säger han att det är fraktaren som bryter kylkedjan.Skickar man med en hemlig kylpuck o det visar sig att så är det inte,nekar tillverkaren i alla fall.Alltså börjar man misstänka att det inte står rätt till med den färdigskurna salladen från början.När sen personalen inte handskas rätt med den kan man ju fatta att vad som helst kan hända.Jag köper aldrig sån sallad till hemmet p.g.a erfarenheterna från jobbet.Nu ska jag gå ett steg längre;bojkotta den när jag äter ute också. Tack för tipset.

Andreas

Vad är det rent specifikt som orsakar lukten hos salladen?
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Jag vet inte "vad" specifikt som orsakar lukten, om det är att den börjar brytas ned eller om det är något annat kan jag inte svara på.

MaX är nog en av hamburgekedjorna som sätter kvalitet högst och brukar vara väldigt lyhörda om man kommer med åsikter till dem. Så ni som bor/äter på MaX och får mindre bra mat. Tag kontakt med MaX så får ni prata med kvalitetsansvarig och han/hon gör allt för att ordna till problemet.
Driver en webbutik med köksredskap

Andreas

Synd, det hade varit väldigt intressant att få reda på processen bakom det du beskriver - handlar om något slags bakterie eller är det nån typ av förruttnelse...

Men om vi ska gå över till något trevligare på tal om Max så har de nu ett Hamburger- SM där man kan skicka in sitt bästa hamburgercecept.
http://www.max.se/fun.aspx?id=1037
Smart sätt att möjligen få fram nya bra kombinationer till hamburgerbarerna.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Undrar om jag har fel på mina smaklökar ???
Två lördagar i rad har mannen o jag i vår shoppingutmattning släpat oss in på Max i Partille o ätit varsin Max de Luxe. Vi har tagit en så stor hamburgare för att dra in på stripes o jätteläskeblask. Men alla större hamburgare har ett gemensamt; de innehåller bacon o det är INTE gott.
Såg på Max hemsida att de är så stolta över sitt äppelträrökta bacon. Jag (o mannen) tycker bara att deras bacon smakar surt o petar bort det. Första gången trodde vi att det var en miss i hanteringen men nu upprepade det sig. Usch vad det smakar. Eller är det vi som inte uppfattat det fina i kråksången?
Nästa gång blir det en Max de Luxe utan bacon >:(

Andreas

Surbacon? Det har jag aldrig tänkt på att den skulle vara speciellt sur, du frågade aldrig personalen vad det var för datum på den?

Max ska förresten startar egen radiokanal "Den nya radiokanalen ska få kunden att under lugnare tider på dagen stanna kvar längre på restaurangen. Då ökar försäljningen." Richard Bergfors, vd för Max: "Det ska kännas modernt och trendigt. Vi kommer bara att spela svenska artister på svenska eller engelska, utan reklam, och bara musik som kan förknippas med de värden som Max står för" http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2008/08/06/294896

Undrar just vad det är för värden Max "står för" och vad det i sin tur innebär för slags musik? "We shall overcome"? :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Surbacon eller surströmmingsbacon kanske? Det är ju en norrländsk kedja ;D

Jag frågade inte efter datum, jag tog för givet att det var mina smaklökar det var fel på, men jag ska maila o fråga om det är meningen att det ska smaka syrligt (snällt ord för surt)
Här kan Max faktiskt lära sig av Frasses, det enda som var bra där var deras goda bacon!

Lustigt att du tog upp detta med radio på Max. Jag frågade mannen när vi var där sist om han hörde musik, jag tyckte jag hörde nåt. Men han hörde inget så jag utgick ifrån att det ringde i mina öron av allt slammer o barnstoj (vi satt bredvid ballongträdet)

Det kanske är TYSTNAD som säljer i dagens läge, jag skulle sitta lääänge på en restaurang utan musik, barnskrik, spelplingande o "en-Max-bla-bla-är-färdig" Eller ska musiken överrösta allt det där? :-\

PS Med tanke på baconets smak kan dom ju spela "Surströmmingspolskan"

Filippa

Som icke norrlänning måste jag få slänga in mina 50-öre :-) Jodå, både ätbara och goda även om de här nere i Fjollträsk är sååååå långsamma på att göra dom. Men det är nog bara vi stockholmare som är vana vid annat *ler*

agnetasch

Det måtte vara nollåttor som inte kan montera en Max-burgare ;D Här i Göteborg o i Halmstad (mina erfarenheter) går det med blixtens hastighet.

agnetasch

Jag har fått ett vänligt svar från Max angående min klagan på sur bacon.
Dom misstänker, precis som jag att det inte är hanteringen det är fel på (trots det kollar dom upp kylkedjan ordentligt) utan att det är det äppelträrökta som gör att baconet har en , för svenska gommar, ovanlig smak.
Inom kort kommer dom att börja använda ett annat bacon, ett bacon som "mer kommer att påminna om ett traditionellt svenskt bacon"
Tack o lov, snart kan man äta Max de Luxe igen!

Andreas

Filippa: De är inte bara långsamma i hufvudstaden, det händer att jag på väg norröver slinker in på Max i Skellefteå och där tar det alltid en evighet.

Agneta: Fast med blixtens hastighet lät lurt för att vara Max, kanske fuskar de i dina trakter och gör burgarna färdigt i förväg som på monkydonky?

Intressant det där med surbaconet, kan verkligen äppelträ ge sån sursmak? Och ovanlig smak för svenska gommar? Importerar Max sitt surbacon från Tyskland (jag tänker på surkål :))?

Ovan frågade jag mig vilka värden Max står för och nåt de vill förknippas med, trots att verksamheten till största del handlar om nötkött, är miljömedvetenhet. Klimatkompensering genom trädplantering i Afrika är iden. "Via konsultföretaget U&W planteras flera olika arter av träd i Uganda och Mocambique." Max VD Richard Bergfors: "-Det fina med trädplantering är att de inte bara absorberar koldioxid, utan att de också bidrar med arbetstillfällen. De ger mat, skugga och binder jord." http://www.atl.nu/Article.jsp?article=48563

Tänk, när man läser det där låter det nästan som om man kan förbättra miljön genom att frossa i maxburgare! Men hur stort är egentligen miljöengagemanget? I artikeln nämns att de har mer än 16 miljoner kunder årligen och på det planterar 90.000 träd. 90.000 stora träd kan låta mycket men här handlar det om att plantera och då är det väl snarare frön eller småplantor. Hur futtigt lite är då inte 90.000, hur mycket kan det kosta att stoppa ner en liten trädplanta i backen i Afrika, en krona, två eller tre? På sin höjd kanske det kostar dem ett par tre hundratusen på en omsättning runt miljarden... det är som om jag skulle stoppa en femtiöring om året i röda korsets insamlingsbössa för att sen skryta om att jag donerar pengar till välgörande ändamål. Nej Max betalar ett löjligt lågt pris för sin miljöimage och jag köper den då inte.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-30 08:52
Max i Skellefteå och där tar det alltid en evighet
Men i Norrland är det väl tradition att det ska ta tid på Max? Och att man får bestick till sin hamburgare ;D

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-30 08:52
Kanske fuskar de i dina trakter och gör burgarna färdigt i förväg som på monkydonky?
Ånej, det ser allt Hököga (undertecknad) till att dom inte gör!

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-30 08:52Importerar Max sitt surbacon från Tyskland?
Max´chefskock skrev att han höll på att ta fram ett bacon som kommer att påminna om ett traditionellt svenskt bacon. Vadå? Bacon smakar väl likadant över hela världen? Jag glömde fråga var dom får sitt äppelträrökta bacon ifrån.

"Trots att det finns både kyckling-, fisk- och greenburgare på menyn så föredrar åtta av tio nötkött" säger man på Max. Men kan man inte peta i lite fläskkött i burgarna då, visserligen helgerån men vad gör man inte för miljön?

Andreas

Fläskköttsburgare, är det inte det som kallas parisare? :)

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-20 13:12
Richard Bergfors, vd för Max: "Det ska kännas modernt och trendigt. Vi kommer bara att spela svenska artister på svenska eller engelska, utan reklam, och bara musik som kan förknippas med de värden som Max står för"

Undrar just vad det är för värden Max "står för" och vad det i sin tur innebär för slags musik?


Förvanskad E-type verkar vara en typ av musik Max gillar, fast E-type gillar inte att bli förvanskad av Max. Martin "E-Type" Eriksson: "- Det är inte jag som rappar på den där jamarns låten. Dom har knullat mig." Max VD Richard Bergfors: "- Vi undersöker givetvis var det har gått fel. Det enda jag vet är att vi har betalat dyra pengar för att använda låten" http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article3284474.ab

Kanske lika dyra pengar som ni betalat för er miljöimage? Nä nu var jag elak.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det som var bra med det bråket var ju att den fjantiga reklamfilmen drogs in. Sen läser man att dom ska göra ett nytt slut på filmen; den kommer alltså tillbaka! Neeej, hjälp!

Det är väl en miljömoped apan åker på?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal