Fusket på Ica - Uppdrag granskning/SVT (ommärkt kött)

Startat av Kari, 2007-12-04 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Sweber skrivet 2007-12-19 18:48
Hasse, det är inte jag som slänger mej med uttryck som gör en koppling mellan Icahandlare och antal hästkrafter i Ferrarin. Det är andra har på forumet. Och i media. Och det verkar vara ett uttryck för att inte tycker om att vissa Icahandlare är så framgångsrika att dom har råd med en "fin bil".


Eftersom det var jag som använde uttrycket med antalet hästar i ferrarin så får du allt se till att läsa om inlägget du ryckte loss det ifrån och sen berätta: Hur du får det till att jag missunnar Icahandlarna att vara framgångsrika?

Och om du förstår vad jag försöker få fram i det inlägget så vore det betydligt mycket mer korkat om en Axfood- eller Coopchef fuskade på samma sätt eftersom de ändå inte får ut några pengar i den egna fickan för det. Icahandlaren i Uppsala kunde tjäna pengar på sitt fusk och gjorde det alla riktigt smarta fuskare gör - fuskar när ingen förväntar sig fusk - en riktig mästerfuskare!
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, om DU läser mitt inlägg så ser du att jag inte bara pekar ut dej utan använder ordet skribenter i pluralis samt att jag även hänvisar till media.  Nu när jag läser igenom tråden igen så ser jag att jag borde ha tryckt hårdare på att det är media med kvälltidningarna i spetsen som utnyttjar avundsjukan för att reta upp mobben genom att koppla ihop fusk med fin bil. Det är media som vill att vi ska tänka "usch så mycket pengar dom tjänar, det kan dom väl aldrig vara värda". Dock hänger du på och slänger på en liten skvätt bensin till på brasan, tillsammans med tex Björn, med dina hästar i Ferrarin, vilket jag tycker är en ganska raljerande formulering som skickar ut vissa signaler . Och detta gör att jag drar den slutsats jag drar. Det kan vara helt felaktiga slutsatser, men så ser det ut i mina ögen ialla fall. Rätta mej gärna och jag missuppfattat något, detta är väl trots allt ett diskusionsforum?

Jag har för övrigt genom att läsa igenom tråden igen insett att jag har fel om problemets utbredning. Det ÄR ett Icaproblem. Axfood har bara avskedat ansvarig person i två eller tre fall av ommärkningsfusk. Och Coop har aldrig haft något fall av aviktligt ommärkningsfusk! Och om det hat hänt i alla fall så er det ett misstag, aldrig avsiktligt. Källorna till denna info är... Axfood och Coop, så då måste det ju vara sant, eller?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Andreas, om en Coopbutik eller en Axfoodbutik går dåligt, läggs den tillslut ner och då blir de anställda av med jobben. Om man kan bättra på resultatet genom lite ommärkning av charkprodukter och därigenom öka sannolikheten att få ha sitt jobb kvar, är det inte ett incitament till fusk?

Att genomföra precis det fusk som det just nu är superfokus på och detta direkt efter ett stor infomöte med icaledningen är inte ett tecken på en mästerfuskare. Det är lika korkat som att medvetet köra mycket för fort förbi en fartkamera som man känner till och vet är aktiv. Eller att stoppa i sig anabola veckan innan ett OS. Ska man fuska så måste man ju göra någon form av riskanalys.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Grabbar jag tycker rent spontant att det är dags att lägga ner klubborna. Se till problemet som är fatum. Stoppa tugget om hästkrafter och fina bilar kom i stället med en furnuftig analys av nuläget,vad kan vi lära av detta och hur bör vi agera, det har väl ändå inte undkommit någon att det fuskas på många plan i detta samhälle för att man ska kunna sko sej på andra och detta är inte moraliskt riktigt och än mindre om man spelar med människors hälsa. Pengar kan vara roten till mycket ondska och kan även förblinda människor men jag ser det inte som fult att tjäna pengar,den som säger det han undergräver sig själv,för det är väl det som är moroten i hela det dagliga livet. Nu kan man tjäna dessa pengar på olika sätt som vi ser, sen är det upp till var och en att ta ställning till vad som är rätt och fel för mej. Vi är faktiskt utrustade med en fri vilja.

Nu vill jag se en vändning i riktning mot ett system inom handel med färskvaror där faktiskt båda du och jag spelar en central roll,ta chansen nu den kanske aldrig återkommer vi bör samla oss under en paroll som är utnämnande för matforum. Vi vill ha rena och goda råvaror för våra pengar.

/rolf
Matforum är bäst

Sweber

Roffekock, jag håller med dej i stort sett i din analys, den stämmer dessutom med vad nästan alla skribenter skriver på olika forum, i media osv. Det stora frågan är hur? Ändrad lagstiftning? Informationskampanjer? Statliga ekonomiska strymedel?

Jag får väl dra mitt lilla strå till stacken och sätta mej i bilen och köra drygt 2 mil för att köpa revbensjäll från en glad gris med hög kvalite på Åby Gård utanför Uppsala istället för att köpa från Ica till en tredjedel av priset. Magen blir glad men plånboken ledsen.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Och naturen...

Ja det framgick att du inte menade enbart mig men vad spelar det för roll när du nu ändå pekade ut mig? Sen försöker du dig än en gång på att få det till att varje gång nån jag eller nån annan säger "Ferrari" så eldar man "brasan" som driver på "avundsjukan" och "mobben", helsnurrigt!

Som jag uppfattat det är folk i allmänhet inte avundsjuka, de är bedrövade och i viss mån arga för att de har blivit lurade. Och att ordet "Ferrari" skulle reta upp folk är rent nonsens men det är ett kul ord att använda för driva en smula med dem som lurats.

Förstår inte varför du ironiserar om att "Det ÄR ett Icaproblem" och det du tar upp om Axfood- och coopbutiker som går dåligt - vem har har påstått att det detta bara skulle vara ett Icaproblem eller att det inte finns något incitament att fuska på andra butiker? Du får nog ta och läsa om tråden igen! ;)

Sen om det var smart eller inte - men som sagt ingen förväntar sig fusk så tätt inpå... jag tvivlar på att miljö- och hälsoskydd hittat fusket i Uppsalabutiken om de inte blivit tipsade.

Hade varit intressant att veta hur mycket pengar ägarna får när de nu blir utköpta. Men "Hur mycket pengar Ica kan betala för butiksrörelsen eller hur värderingen går till vill bolaget inte avslöja." http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=705120,00.html

Även Ica Supermarket i Alinsås har förresten ertappats "Miljöinspektörerna var på oanmält besök i Ica-butiken i bostadsområdet Noltorp eftersom flera kunder matförgiftats av butikens mat.  - Då fick vi syn på en sopsäck, full med plastfilm och gamla etiketter" (Detta var dock veckan innan UG-avslöjandet) http://www.gt.se/nyheter/1.975615/fusk-med-kott-pa-ica-i-alingsas

Och Ica i Sandviken i Karlskoga har fryst om julkinka... "ICA-handlaren Mikael Norling menar att skinkan inte blev dålig av hanteringen, utan den går bra att äta. En miljöinspektör på Karlskoga kommun menar dock att smaken förändras på produkten" http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=1790200

Ica har tappat en fjärdedel av varumärkets anseende " Icas ras är anmärkningsvärt. Sas tappade 10 punkter efter strejken i våras. Ica rasar 18. Det är otroligt mycket" http://www.market.se/ArticlePages/200712/20/20071220095414_icaf271/20071220095414_icaf271.dbp.asp

Scherman kritiserar ICA-reklamen "Jag ogillar att Stig i ICA-reklamen används för att gå i svaromål på kritiken mot ICA. Jag tycker att det hade varit bättre om ICA:s högsta ledning istället tagit det fulla ansvaret, säger Jan Scherman ... - Nu blir intrycket att de gömmer sig bakom en låtsasfigur i en låtsasbutik" http://www.resume.se/nyheter/2007/12/20/scherman-kritiserar-ica-re/index.xml

Heja Scherman!
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, av ditt senaste inlägg inser jag att jag måste formulera mej synnerligen illa då du missuppfattar det mesta av vad jag skriver. Du verkar tolka allt som jag skriver som påhopp på dej personligen. Trist och jag avslutar min diskusion i ämnet härmed.

Jag tänker inte ens fråga vad du menar med det kryptiska "Och naturen..."
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Nej där har du verkligen missuppfattat saker och ting ;), jag är verkligen inte den som tar saker personligt. Men ja jag har svårt att begripa mig på dina formuleringar i denna diskussion men det är heller inget personligt.

"Och naturen" är inte mer kryptiskt än att det är en fortsättning på det du skrev "Magen blir glad men plånboken ledsen."

Hur som helst Ica Samköp i Uppsala får nu åter märka och packa livsmedel "Charkpersonalen har muntligen kunna beskriva vilka rutiner som har funnits och kommer att gälla i charkavdelningen framöver, konstaterar inspektörerna. De bedömer att personalen nu har kunskap om de regler som gäller för märkning." http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=705390,00.html

Och i Japan har de en mycket smart lösning "Klockan 20 sätts priserna ned med 20 procent, en timme senare halveras de."
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1509575.ab
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Som jag trodde var ICA-Stig tillbaka precis som vanligt med extrapriser lagom till nyårshandeln och just nu lutar det väl mest åt att detta med färsen helt har fallit i glömska om ett par veckor.

Hallandsposten berättar om glada Icahandlare i Halmstad för där har inte köttfärsförsäljningen påverkats. Rikard Hillarp butikschef på Ica Maxi vid Högskolan: "...våra stamkunder har litat på oss...  Man kan inte lura kunderna, de ser igenom det. De fattar att vi inte har packat om köttet och de ser på paketet varifrån det kommer" http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=286761

Men livsmedelsteknisk högskoleutbildning, Lunds tekniska högskola, utbildar livsmedelsinspektörer och som en del av utbildningen testar de köttprodukter i lokala butiker, deras tester visar att undermålig hantering av kött förekommer överallt oavsett kedja. "- Eleverna har nyligen testat köttfärs, som skulle gå ut samma dag. Det var väldigt dålig kvalitet ... närmare bestämt rika förekomster av mikroorganismer, bland annat EHEC-bakterier ... Nils-Bo Nilsson är programledare för utbildningen. ... Han menar att problemet med märkningsfusk och dålig hygien i branschen till stor del är en utbildningsfråga. ... Det är inte bara butikerna som måste bli bättre, utan också storkök och små industrier." http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071230/NYHETER/268823138

Och enligt SR västerbotten är det just nu fritt fram för alla butiker i vårt län att fuska och grisa på bäst de vill ".. inga extra kontroller av livsmedelsbutiker. - De kontroller som är planerade kommer att ske först långt in på nästa år, säger Madeleine Karakatsanis, livsmedelsinspektör hos Umeå Kommun." http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?Artikel=1799820
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Och ICA-butikerna är åter igång med sitt fuskande med köttfärsen:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=709486,00.html

"- Jag har kontrollerat med Ica som hänvisade till livsmedelslagen där jag tolkar det som att det är den som styckar och packar som ska avgöra köttets hållbarhet. Vi sålde det här köttet för halva priset med kort datum.
Han medger att det inte handlar om en engångshändelse.
- Så här har vi alltid jobbat och det har inte varit något konstigt med det, säger han."

Så han anser att man vid varje ompackning kan sätta nytt datum!

kurt


Andreas

Sagan fortsätter, denna gång hos Ica Kvantum i Varberg  - lammfilé fryst och packad 2 maj 2006 och med två dagars hållbarhet i tinat tillstånd, tinades 31/12 2007, försågs med svensk flagga och fick sista förbrukningsdag 30/1 2008.

Butiken förklarar det hela med att de ursprungliga förpackningarna saknade streckkod och att de därför behövde tinas och märkas om.

http://www.hn.se/m_standard.php?id=894090&avdelning_1=109&avdelning_2=169&;
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Hallands nyheter intervjuar Mats Ovegård, kvalitetschef på Ica Sverige, han tycker att det senaste avslöjandet är "obegripligt" samt berättar om vad som pågår: " - Samtliga butiker genomgår en utbildning i hygien och livsmedelshantering, som ska vara klar sista januari. Vi gör en revision i samtliga butiker, och kommer att göra oanmälda besök." http://www.hn.se/m_standard.php?id=894556&avdelning_1=109&avdelning_2=169&;

OK så sista januari skall alla Icabutiker vara "färdigutbildade" i hygien och livsmedelshantering, vågar vi hoppas på att det är helt slut med köttfusket inom Ica då?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Om man är så korttänkt att man fortsätter med otillåten verksamhet efter det första avslöjandet i Uppdrag granskning, så förstår jag inte hur en utbildning skulle kunna göra vare sig till eller från. Det handlar om nonchalans mot kunderna och snikenhet, och hur kan man utbilda mot det?

ICA har tappat i stort sett allt förtroende jag haft för dem, men även köttbranschen i allmänhet har fått sig en knäpp på näsan. Det är inte endast hygienen jag funderar över, utan även kvalitets- miljö- och etiska aspekter.

Problemet är att det är så svårt att hitta vettiga alternativ till de stora producenterna.

kurt

ICA Torghallen i Laholm:

"I Torghallen i Laholm hittade den kommunala livsmedelsinspektören 23 förpackningar halvtinad fläskfilé som såldes som kylvara. Filéerna kom från ett parti som levererats den 25 november. En del av köttet såldes direkt i butik, det som blev över frystes in.

I januari tinades köttet upp igen, fick ny märkning med nytt datum och så lades det i kyldiskarna igen. Det är inte tillåtet enligt livsmedelsdagen."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=733732

Kari

Att handlarna vågar fortsätta "fuska", helt obegripligt! Hur tänker man som handlare?

roffekock

elka. Har du hört tala o hästhandlare Wallenberg som har ett gummiband som håller ihop plånboken. Där är dom i ett nötskal. Dom är giriga och skiter fullständigt i dej jag hppas att det framgått tidigare. Ju snabbare man axepterar detta ju bättre är det. Försök att hitta en köttleverantör i din omgivning.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Här är nåt vi missat tidigare: "Ica Maxi i Hyllinge har avslöjats med att sälja fryst polsk fläskfilé utan någon som helst märkning om ursprungsland och bäst-före-tid." http://www.privataaffarer.se/nyheter/200801/ny-kottskandal-pa-ica/

Hag har tappat räkningen, hur många är vi uppe i nu? Kanske dags att summera:
1 071204 Ica Maxi Botkyrka
2 071204 Ica Maxi Haninge
3 071204 Ica Maxi Södertälje
4 071204 Ica Maxi Nacka
5 071207 Ica Maxi Hemlingby (besk. fd. anst.)
6 071207 Ica Maxi Umeå (besk. fd. anst.)
7 071214 Ica Maxi Växjö
8 071219 Ica Samköp Uppsala
9 071221 Ica Supermarket Alinsås
10 071221 Ica Sandviken Karlskoga
11 080108 Ica Solen Storvreta
12 080108 Ica Väst Flogsta
13 080109 Ica Maxi Kristianstad
14 080115 Ica Kvantum Varberg 
15 080117 Ica Torghallen Laholm
16 080119 Ica Maxi Hyllinge

Låter som många men med tanke på att det finns 1400 Icabutiker så är det ju mindre än 1% och dessutom är ju graden av förseelse bland dem på listan väldigt varierande. Fast det känns som många Maxi på listan, hur många Ica Maxi kan det finnas?

Förresten drog Robin Paulsson följande vits i gårdagens Robins: Vet ni vad det är för likhet mellan Icas färs och en svensk tonåring på Kos? Bägge är packade 7 gånger på en vecka.
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Inte fusk, men väl snusk:

"Kassler indragen efter listeriafynd
Ica återkallar ett parti kassler sedan man hittat spår av listeriabakterien i köttet. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=740343

Undrar hur man hittar "spår av" listeriabakterier? Jag tror ju att de kört en odling, och då är det inte "spår av".

Andreas

Undrar just var ICAs vinmarinerade listeriakassler är packad - inte på den gigantiska anläggning i Västerås som de numera tar all sin köttfärs ifrån väl hoppas jag..?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal