Går smaklös billig ost förvandla till god ost genom att lagra själv?

Startat av Andreas, 2007-12-21 07:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag gillar lagrad ost som smakar mycket men lagrad ost kostar ju betydligt mer. Kan man köpa billig smaklös ost och förvandla den till en god lagrad genom att lagra den själv?

Hur gör man det på bästa sätt i så fall?
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

Ja, man kan faktiskt det. Jag är inte helt hundra på exakt hur man gör men jag åt en lagrad hushållsost hos några bekanta. De hade låtit den ligga kvar i plastförpackningen i ett mörkt, svalt skafferi och vänt på den under några månader. Den var supergod. Någon annan har kanske mer exakta och säkra instruktioner annars kan jag försöka forska i exakt hur de gjorde.

agnetasch

Jag hade en arbetskamrat som alltid lagrade just hushållsost från jul till jul. Vet inte heller hur han gjorde men eftersom han bara hade tillgång till kylskåp så hade han väl osten där. Han vände på den var fjortonde dag, det är det enda jag minns.

danielmalm

Fick nyligen höra från min mamma hur hennes mamma någon månad innan jul köpte en billigt hushållsost i paraffin och lagrade denna i en källare fram till jul (vände på den en gång i veckan), då denna hade utvecklat kraftfull karraktär. Detta låter ju roligt, spännande och ekonomiskt, men mitt problem är att hitta en hushållsost i paraffin. Nu verkar det ju bara vara plast och inget annat som gäller. Vet någon var jag kan få tag på en i paraffin? Helst en billigt sådan dessutom, eftersom det ju är vitsen med det hela.

Hasse

(Flyttade danielmalms inlägg till denna tråd.)

Det verkar ju enligt johannao som att man kan lagra hushållsost i plastförpackningen. Men Daniels fråga kvarstår ändå, var kan man köpa hushållsost i paraffin?

Andreas

Jag tror nog bara att jag sett paraffinerad hushållsost vid just jul. Möjligen kanske till påsk. Eller finns det kanske ändå nånstans övriga tider på året? Annars så cheddar brukar säljas med paraffin året om så varför inte ta cheddar? Fast sen som andra är inne på, borde det inte gå lika bra med plast, för ett ostparaffinhölje är väl precis lika lufttätt som plast?

Nåt annat jag kommer att tänka på när jag ser den här tråden är det här med att vända osten då och då vid lagring, vad har det för funktion egentligen?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-06 10:19Annars så cheddar brukar säljas med paraffin året om så varför inte ta cheddar?
Men cheddar har ju redan smak, är det inte lite onödigt att använda den dyra osten?
Jag har funderat på att använda Arlas Stureost, den är nog rätt billig o oftast (alltid?) parrafinerad:
http://storkok.arla.se/Sites/Storkok/Templates/Product____1122.aspx

Lasse

Jag brukar köpa ett par julostar efter jul (när affären säljer ut billigt) och spara i kylskåp till nästa jul - supergod!

Hasse

Jag har ägnat en stund åt att googla på orden "lagra ost".

Det verkar som om just hushållsost är populär. Den ska lagras svalt, men inte kallt och det är viktigt att den är förpackad i en helsvetsad plastförpackning. Den vändes ungefär varannan vecka för att den ska behålla sin form.

Jag ger inga länkar, utan överlåter åt var och en att forska vidare på egen hand.

annamaria

Hur smakar osten efter ett års lagring? Blir den åt det torrare hållet? Blir den stark?

Andreas

Torr borde den väl inte bli, eller sker det nån nämnvärd avdunstning genom plast/paraffin?

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-06 18:51
Den vändes ungefär varannan vecka för att den ska behålla sin form.


Undrar just hur kritiskt detta egentligen är, OK innan hårdosten hunnit hårdna men när den väl är hård borde det väl ta bra lång tid innan formen blir märkbart annorlunda? Vore mycket intressant att se en ost som legat helt still ett år.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-07-06 11:00
Men cheddar har ju redan smak, är det inte lite onödigt att använda den dyra osten?


Jo nä billig är inte cheddarn och inte heller smaklös så det passar inget vidare med trådtiteln. Men just cheddar tycker jag annars är mycket godare när den lagrats länge!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-07 09:28Men just cheddar tycker jag annars är mycket godare när den lagrats länge!
Mmmm, nu talar vi fin-ost!

Mickan

MIn mamma brukar köpa en Juledamer, Österrike eller Holland, och spara till julen därpå. Det är väl inte en i grunden billig ost men den säljs ju billigt efter jul. Förra året fick jag en bit och jag kan lova att den åldrats med behag. Rejält kraftig smak, angenäm doft. Nötigheten var mer påtaglig och jag tyckte att syran minskat en aning. Färgen var ytterligare åt det gula hållet. Vet inte om hon vänt och grejat.

Nu har jag en egen i kylen och efter sex månader har jag nog inte låtit den snurra runt mer än ett par gånger när jag torkat ur kylen.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag ska själv köpa en lämplig ost och prova hemlagring.

Men ni som redan provat, skriv gärna om era erfarenheter!

Andreas

Ja jag blir också sugen på att prova, få se om jag hittar nåt ostobjekt. Men det här med att lagra i kylskåp, är det egentligen optimalt, vid vilken temperatur är det bäst att lagra ost om man vill ha smak på den så snabbt som möjligt?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag blev också sugen på att testa, kollade min ICA-affär. Där fanns ingen med paraffin - men det är alltså inte nödvändigt då eller?

Lasse

Blev tvungen att öppna en juledamer idag. Kunde inte låta bli (har 3st kvar i kylskåpet). Den smakade som juledamer fast mer på något sätt. Hade även en julvört i frysen.......lite torr!

Hasse

Då har du haft julstämning mitt i sommaren!   :)

Vänder du på dina ostar under lagringen? Är de paraffinerade eller inplastade?

Hasse

Citat från: agnetasch skrivet 2010-07-06 11:00
Jag har funderat på att använda Arlas Stureost, den är nog rätt billig o oftast (alltid?) parrafinerad:
http://storkok.arla.se/Sites/Storkok/Templates/Product____1122.aspx


Jag läste "någonstans" att man ska undvika ostar med tillsatsämnen om osten ska lagras. Just Stureost innehåller E235 och E251 och är kanske inte lämplig?

E235 Natamyacin är antibiotika som verkar mot mögel och används till ytbehandling av ost.

E251 Natriumnitrat (salpeter) används vid ostrfamställning som tillsats till löpen för att förhindra utvecklingen av bl.a. smörsyrebakterier. Dessa bakterier kan ge oönskade hål i osten.

Källa: E-nummerboken

Lasse

Dom är paraffinerade. Flyttar på dom i kylskåpet när dom ligger i vägen, men vänder inte på dom.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal