Går smaklös billig ost förvandla till god ost genom att lagra själv?

Startat av Andreas, 2007-12-21 07:40

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Den där oktoberosten var ingen herrgård, det var en grevé (köpt som "Matlagningsost" då vet man inte riktigt vad man får) Grevé är igen ostsort jag gillar, därför tyckte jag inte lagringen tillförde något (klarspråk; bläää) men alla våra gäster tyckte om den. Den var också svår att skära så det fick bli tärningar. Passade hyfsat till vitlöksoliver o halvtorkade cocktailtomater. Men någon mer grevé kommer jag nog inte att lägga i ostlagret :-\

Mickan

Lite off topic kanske men har en Stilton jag köpte på rea i januari. Tänkte öppna den på julafton. Blir intressant att se om den blivit bättre eller om den bara är förtorkad och ledsam.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Igår öppnade vi julosten vi köpte förra året. Lite starkare, mycket saltare. Tja....god :-\

Mickan

Citat från: Mickan skrivet 2014-12-22 19:00
Lite off topic kanske men har en Stilton jag köpte på rea i januari. Tänkte öppna den på julafton. Blir intressant att se om den blivit bättre eller om den bara är förtorkad och ledsam.


Toppen var den. Inte för torr och med ett intensivt sting.
Video meliora proboque deteriora sequor

Lars Steier

Yes, smaklös hushållsost blir kanon efter 7-10 mån lagring i ett skåp i köket.
Bäst är dom fetare ostarna, 30+ och mer.

Bara lägg dom i vänteläge, kolla att inte plasten/vaxet är skadat.

Sedan, är och njut...

Har säkert 10 ostar hemma på gång med varierande ålder som bara vänar på mej.

Det är t.o.m. så att god lagrad herrgård kan slänga sej i väggen mot dessa hemmalagrade ostarna.

Lars

agnetasch

Jag lagrar alltid mina ostar 12 mån, oflexibelt kanske, men lättare att hålla ordning på dom o mer smak ;)
Hushållsosten är favoriten, helst den mindre modellen. Jag har upptäckt att när Willys har extrapris på 2 kg:s hushållost har Willys Hemma extrapris på den lilla på 1 kg.

JKM

Jag fick smaka en cheddar, som "gömts undan" på ett ostlager som lagrats där i trettiofem månader. Den var himmelsk. Det var en vanlig Kvibille.

ulltand

Riktigt kul att läsa om alla lagringsexperiment!

Just nu står jag med, mer än frivilligt (bra pris), extralagrad Boxholmsost, sorten är special - vilket innebär andrasortering.

Den är mer än god som den är, men jag funderar på att göra något med ett par bitar. Kanske lägga en i en saltlag, se till att den är helt under ytan. Någon som testat det? Har läst de flesta inläggen, men tror inte jag sett något sådant.

En bit får nog hamna i en plastpåse med en skvätt saltlake, och där jag vänder då och då, istället för att pensla.

Vad tror ni?


Mat-Janne

Tror nog att tesen: "man får vad man betalar för" stämmer rätt bra i de flesta sammanhang. Visst kan man tillföra smakämnen genom att lägga i lag eller krydda på olika vis men om inte originalet innehåller det du vill uppnå så ...

Har inte testat själv (eller smakat), men en kompis till mig köper en mellan-till-högkvalitativ ost, virar in den oöppnad i en systemkasse och förvarar den i sin jordkällare i ett år. Funkar varje gång säger han. Kommer att provsmaka i vår!
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

agnetasch

Det räcker att köpa en billig ost, det är inte priset utan typen av ost som bestämmer resultatet. Hushåll, edamer o julost blir bäst. Greve o grynpipiga ostar ska man undvika.

Varför virar han in osten i en plastkasse? Bättre att lägga den i en plastlåda med rejält lock (så inte mössen kan bryta sig in)

Urban

Jag har en Julost (edamer), som inköptes för 2 år sedan. Jag har ingen aning om hur den är. Men den ska öppnas och avsmakas i år. Jag har lagrat Riddarost och gräddost i lite drygt ett år. Och dom växer verkligen i smak.

Mat-Janne

En edamer i röd paraffin dvs typ smaklös hushållsost lagrades i ett år i en jordkällare.
En provsmakning nu i jul visade att den hade utvecklat en otroligt större smak är originalet för ett år sedan.
Rekommenderas!
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Matglad123

Jag blev inspirerad av en artikel om Arla Unikas Morgenstjerne och provade själv att lagra lite Brie i whisky. Kan säga direkt att det blev INTE lyckat.

Men Arla Unika har många roligt lagrade ostar, mycket gott att hitta där! https://arlaunika.se/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal