potavit

Startat av snobben, 2008-11-13 00:56

Föregående ämne - Nästa ämne

snobben

Hejsan!

Jobbade på krogen får några år sedan och då hade vi en vätska som hette potavit.
Denna vätska slog man i potatisen för att den skulle behålla sin fina färg.
Även i avokadorätter och liknande användes potavit flitigt.
Ett tag förbjöds den men kom tillbaka efter några år.

Är det någon som vet om den finns kvar och om den finns i "vanlig" butik?

agnetasch

Pot-a-vit finns hos grossist.Har du tänkt använda det privat är väl askorbinsyra en bekvämare produkt ???

Tamuchin

inte vanligt butik, det har jag aldrig sett, men det går att beställa från Martin & servera. Jag äger restaurang och vi har pot-a-vit, det är väldigt bra produkt.
Jag har hört att de flesta restauranger i Stockholm använder potavit, och potavit finns hos de flesta grossister i Stockholm.
Jag bor i Uppsala, och så vitt jag vet använder inte restauranger i Uppsala potavit.
hoppas att jag kunde besvara din fråga.
MVH
Tamo

webguide

Pressad citron funkar ju lika bra.

Andreas

Hur stor mängd citron per liter kokvatten krävs för effekt? Antar att doseringen är så låg att man inte känner nån syrlig smak..?

Vad består potavit av förresten? Och innehöll det något farligt förut (om det nu verkligen varit förbjudet så som påstås i det första inlägget)?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Det går att beställa från Restaurangjouren, den här googlesökningen visar ett pdf-dokument från 2012: https://www.google.se/search?hl=sv&pws=0&q=Potavit+restaurangjouren

Jag vet inte hur mycket citron som behövs för att skydda potatisen från att oxidera, men jag tror inte att det behövs så mycket att den faktiskt tar smak.

Hasse

Som Andreas skrev, det vore intressant att veta vad potavit består av. Det kanske bara är "vanlig" citronsyra och i så fall går det att skaffa mycket lättare än genom en restauranggrossist.

Jag köpte ett kilo citronsyra på Ö&B för ungefär en femtiolapp och det använder jag för att avkalka kaffebryggaren. (Det kommer förmodligen att räcka hela min livstid.)

webguide

Jo, det finns ju ingen anledning att använda Potavit, men det verkar inte vara förbjudet. Jag hittar ingen information om det via Google.

Andreas

Potavit är ett mysterium! I pdf:en från Restaurangjouren står "Potavit Sköldefors 1Liter Flask".  Men googlar man Potavit Sköldefors får man inga andra träffar! Vad är Sköldefors för tillverkare egentligen? Och googlar man potavit potatis får man för den delen knappt heller några träffar! Heter det verkligen potavit, eller stavas det annorlunda?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

"Pot-a-vit® (innehåller bl.a. natriumbisulfit)"

http://www.foodandnutrition.lth.se/fileadmin/livsmedelsteknik/Internt/Gu-dagar/090602/Kurshandbok1.pdf

® antyder att det skulle vara ett registrerat varumärke, men det kan jag inte finna? Men det verkar finnas natriumbisulfit och citronsyra i t ex potatismospulver


Andreas

Ah tack, pot-a-vit och natriumbisulfit var bra sökord. Men ändå märkligt få googleträffar pot-a-vit, undrar om det kanske heter ytterligare något annat på svenska?

En av de få pot-a-vit-sökträffarna leder till en sida där Daniel Roos beskriver hur pot-a-vit håller färgen på färskpressad äppelshot jättefin!

På engelska finns en produkt som heter Drywite, låter ganska likt pot-a-vit? Fast verkar ha något slags torkfunktion också, samt gör att friterad potatis är som ny även efter 48 timar!

3n-medelpotatis är ett intressant exempel på fin vit "handskalad" potatis för storkök.

Sen apropå "förbjudet" så, i texten "Kemisk bekämpning och restproblem i potatisodlingen" hos vaxteko.nu står att natriumbisulfit som tillsatsmedel till skalad potatis "praktiskt taget upphört".

Och det är förmodligen pga det som står hos Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien i skriften "potatisen i forskning och undervisning" - natriumbisulfit ökar risken för defekten "kompakt skikt". Vad då "kompakt skikt" innebär?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Kan "kompakt skikt" vara den där oaptitliga potatisen med segt yttre och vattnigt inre som man kan ha oturen att bli serverad från storkök?

http://matforum.se/index.php?topic=852.msg14395#msg14395

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal