Ass Kickin' Popcorn

Startat av Urban, 2009-02-09 14:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

2009-02-09 14:59 Last Edit: 2009-02-09 15:21 by Urban
Efter förfrågan om testprodukter så fick jag en hel drös med smakprover från http://www.extremechili.se och detta är nr.1 som heter Ass Kickin' popcorn.
Popcornen är sk. micropopcorn. Förut så har jag haft problem med att råka bränna hälften av popcornen när jag poppat i micro. Eftersom det skiljer från micro till micro hur snabb dom är så tycker jag att det alltid är lite svårt att inte bränna popcornen. Jag har brukat följa 3 sek. regeln dvs. när det är 3 sekunder mellan popparna så stänger man av.
Fast nu har jag lärt mig att det tar "nästan" exakt 2 min i min nuvarande micro så jag körde dessa popcorn som jag brukar.
Då poppningen kom igång så ställde jag mig vid micron som jag brukar bara för att kunna avsluta ifall att det skulle börja lukta bränt. När jag står vid micron så kommer det ut ångor som får mig att börja hosta pga. chilikryddorna. Samma sak händer mig då jag ska öppna påsen och ett hav med ånga sköljer över mitt anskite Host host host (nästa gång så kommer jag låta påsen svalna en aning innan öppning ska ske ;D).
Poppningen gick som en dans utan vidbrända alster i påsen tack o lov. Har man 1 smakprov av en sort så vill man verkligen inte misslyckas :). Nåväl.. Jag har slagit upp en Erdinger Weissbeer som tilldryck för att göra ett "äkta" test ;). Popcornen har en riktigt god smörsmak, och är lagom salta och en tilltalande pepprighet. Dom smakar inte direkt så mycket chili men är riktigt begärliga till den kalla ölen. Styrkan på popcornen tilltar en aning efter ökat intag men blir aldrig för starka, utan sådär lagomt peppriga. I jämförelse med vanliga micropopcorn som jag också tycker om, är dessa väldigt begärliga och svåra att sluta äta, så det tar inte lång stund förän påsen är slut. Jag tycker att detta är en rolig och annorlunda produkt som jag törs rekommendera andra att prova. Hade dom haft en bättre balans mellan smör och chilismak hade det blivit toppbetyg.

¤ Betyg

4/5

Andreas

Hmm habaneropopcorn lät gott, men ärligt talat, innehållsförteckningen verkar inte helt hundra och då tänker jag på "Partially Hydrogenated Soybean Oil" och "Artificial Flavors". Som jag förstått det kan partially hydrogenated betyda transfett och konstgjorda smaker är väl i största allmänhet inte sådär jättekul. I vilket land är de tillverkade?
Den som inte frågar får inga svar.

Afram Haffo

2009-02-09 22:30 #2 Last Edit: 2009-02-10 07:37 by Andreas
Jag förmodar att dom är tillverkade i USA.

Gott med transfetter heheheh popcorn i sig är ju inte det nyttigaste men [borttagen svordom] inte ska man äta dom här hela tiden ;)
men jag håller med dig om att dom konstgjorda smakerna inte är det bästa.

[Redigerat pga regel 2c: "...Vårda språket. Undvik svordomar och andra tveksamma ord." http://matforum.nu/index.php?topic=3.0]

Andreas

Vanliga popcorn med smör och salt är kanske inte det nyttigaste man kan äta men det är i alla fall naturliga råvaror. Transfetter är ingenting att skratta åt och om du nu tycker att konstgjorda smaker inte är de bästa finns det då verkligen ingen tillverkare som gör chilipopcorn med bara äkta smaker?
Den som inte frågar får inga svar.

Afram Haffo

Hej Andreas. Det va inte meningen att skratta åt transfetter eller att svära. Chilipopcorn utan dessa tillsatser känner jag inte till eller är inte den kunnigaste att fråga om dessa saker.

Så åter till popcorna så går det att göra hemma utan tillsatser men jag har bara luskat ut hur man gör i teorin men inte i praktiken,
börja med att hälla i önskad olja i kastrullen och sen ner med salt och popcorn, ha tillhands en skön chilikrydda och ös på så mycket du vill ha presis när ni hör första poppet, sen så tror jag att dom blir goda ;)

Andreas

Inget problem Afram och bara för att förtydliga så visst ska man skoja men det är kanske mindre lämpligt när det handlar om en befogad fråga, då låter det bara som att du försöker skoja bort den.

Delvis har du ju rätt också, man ska inte överdriva det här med innehållsförteckningar och kanske går det över huvud taget inte att tillverka riktigt goda mikropopcorn utan konstgjord smörsmak och delvis härdad olja. Men om jag haft en egen webbutik så hade jag i alla fall sett till att vara säker på att ha bästa möjliga produkt. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Afram Haffo

Tja Andreas. Ska jag vara ärlig så tänkte jag inte på det när jag beställde produkterna från staterna och det är ju inte så att dom skyltar med innehållet när jag beställde, ska nog ta och fråga min leverantör om dessa onödigt dåliga ingredienser vid nästa beställning så att det blir rätt nästa gg. Tack för tippset
Mvh Afram

Andreas

Det vore toppen om du kunde höra dig för om det över huvud taget finns renare produkter.
Den som inte frågar får inga svar.

Afram Haffo

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-11 19:45
Det vore toppen om du kunde höra dig för om det över huvud taget finns renare produkter.

Ska göra mitt bästa

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal