Svininfluensan

Startat av helfgren, 2009-10-14 20:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Kommer ni att vaxinera er mot svininfluensan ?

Ja
8 (38.1%)
Nej
7 (33.3%)
Vet ej
6 (28.6%)

Antal personer som röstat: 21

helfgren

Fick en lapp från skolan om mina barn skulle få vaccineras mot influensan.
Jag kan säga att ju mer man läser ju svårare blir det att ta ett beslut, men efter att ha sett en barnläkare sitta och säga att det är ett helt obeprövat vaccin kommer jag att avstå tillsvidare. Hur tänker ni kring den nya influensan ?

MVH// Henrik
Carpe diem

Kari

Precis som du Helfgren. Det enda men:et är att man då riskerar andras hälsa då man inte har vaccat sig.
Men som sagt - helst inte. Vet ej.

crlhrv

har inte heller bestämt mig. verkar ju som om spridningen har kommit av sig (eller skriver media bara mindre?) medan vissa läkare påstår att spridningen inte ens har börjat i sverige.

domedagsprofeterande experter har vi sett tidigare.
glöm inte fågelinfluensan och det suveräna nyhetsinslaget där hazmat-klädd militärpersonal skopar upp en död svan med en spade och skriker "STÅ TILLBAKA STÅ TILLBAKA" när kameramannen råkar komma lite för nära. (inga andra liknelser mellan fågelinfluensan och baconfebern).
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Helena Eriksson

Här i Italien har nyhetsrapporteringen helt klart varit mindre hysterisk än i Sverige.
Nackdelen med att följa nyheterna från två länder är att man bara blir ännu mer förvirrad, då uppgifterna många gånger är helt olika.
Det enda som rapporterats på sistone är att sjukvårdspersonal med mera nu vaccineras.

Mickan

Jag ska vaccinera mig.

Om ni är intresserade av att följa spridningsläget med ett världsperspektiv kan ni läsa på WHOs hemsida.

Vaccination kostar pengar och jag må verka naiv men tycker ändå att Smittskyddsinstitutet vet vad de gör. Om deras rekommenation är att man ska vaccinera sig så gör jag det. Detta är av omsorg om mig själv då jag inte gärna blir sjuk men framför allt för att en vaccination av det här slaget har bäst effekt om många tar den.

Det finns risker med alla vaccin och läkemedel.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Jag har inte tagit något definitivt beslut men lutar åt ja.

Citat från: Mickan skrivet 2009-10-15 07:52
Det finns risker med alla vaccin och läkemedel.


Vad kan det finnas för risker med just svininfluensevaccinet och hur stora är de riskerna?

Citat från: Helena Eriksson skrivet 2009-10-15 07:50
Det enda som rapporterats på sistone är att sjukvårdspersonal med mera nu vaccineras.


Finns det inga planer på massvaccination i Italien?
Den som inte frågar får inga svar.

Helena Eriksson

Andreas: Det verkar faktiskt inte så. De har inte pratat om det på ett tag nu förutom att de igår visade att de nu börjat vaccinera sjukvårdspersonal och andra grupper som anses vara mycket utsatta genom sitt arbete.

Nästa grupp som kommer att få tillgång till vaccin är de som har kroniska sjukdomar som kan förvärras av influensan och de som är gravida, men det är definitivt ingen hysteri över det och folk verkar inte prata särskilt mycket om det över lag heller.

Jag frågade min husläkare för några veckor sedan när jag var där i ett annat ärende, och hon hade inte ens fått någon information från myndigheterna ännu, men tyckte att jag borde vaccinera mig för att vi ska åka till Thailand i vinter...

Andreas

Där ser man, jag trodde det var massvaccinering som gällde i alla länder. Finns det nån förteckning nånstans på vilka länder som vaccinerar och som inte tänkt vaccinera?
Den som inte frågar får inga svar.

Daddy-T

I Frankrike planeras också en massvaccinering av befolkningen med start i november. Opinionsundersökningar i juni visade att 60 % av befolkningen var för en massvaccinering medan de senaste visar på det omvända 60 % är emot.
Folkopinionen har svängt även i detta ängsliga land där man hittar minst ett apotek i varje kvarter.

Mickan

Jag menar inte att det finns kända biverkningar (vad jag känner till) men bland motståndarna har det argumentet använts.
Video meliora proboque deteriora sequor

crlhrv

jag har för mig att det bara är 4 länder som erbjuder massvaccination av hela befolkningen, däribland sverige och belgien. vilka de andra två är minns jag inte.

edit: även frankrike massvaccinerar, alla som är över 3 månader erbjuds vaccin.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Intressant att så få länder förutom Sverige väljer att massvaccinera, då kan man ju undra varför vi i Sverige har ansett oss mer utsatta än andra?

Mickan: Jag förstår. Hade dock varit intressant att få reda på exakt vilka biverkningar det kan tänkas bli. Har för mig att jag hört att svininfluensevaccinet är byggt på något slags bas som även används till annat så jag antar att man känner till vissa biverkningar från sjäva "basen".
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

vaccinet innehåller bl.a. kvicksilver. visserligen i extremt låga doser, men ändå. vaccinet baseras bl.a. på ägg och kan inte tas av äggallergiker.

http://www.krisinformation.se/web/Pages/NewsPage____31630.aspx
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kjpil

Med tanke på vad ett vaccin egentligen är och hur det verkar - extremt låga doser av smittan/antigen så att kroppen ska kunna producera antikroppar... så är det väldigt bisarrt att tänka sig att det skulle komma några biverkningar tycker jag, om nu doserna/vaccinet inte är helt felaktigt utformat. För ett influensavirus är det dock lätt att tänka sig att man väldigt snabbt skulle veta om folk faktiskt blev smittade av influensan (vilken är den enda rimliga generella biverkningen jag kan tänka mig utan att ha läst på specifikt om detta vaccin) om det gjorts några fel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaccination

helfgren

Bifogar en länk till Pandemrix bipacksedel, låter inte kul om man skulle ha oturen att få Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).. Dock är det ju väldigt sällsynt

http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/D-H1N1%20single%20PDFs/PackageLeaflet/emea-pl-h832pu17sv.pdf

MVH// Henrik
Carpe diem

Daddy-T

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-15 17:04
...så är det väldigt bisarrt att tänka sig att det skulle komma några biverkningar tycker jag,

1 oktober 1976 så påbörjade USA en massvaccination av sina innevånare. Denna avbröts i december samma år efter det att biverkningen Guillain-Barrés syndrom drabbat några av de vaccinerade. http://en.wikipedia.org/wiki/1976_swine_flu_outbreak

Andreas

Hittade en artikel i SvD där deras Inger Atterstam är inne på att det i andra länder är ett medicinskt resonemang enligt "svininfluensan hittills ger milda symtom och därför kan behandlas som den "vanliga" årliga influensan". Medan det i Sverige snarare handlar om politik än medicin "projektet är nog mer politiskt motiverat än medicinskt, viskas det i kulisserna. Ingen inblandad - allra minst politikerna - ville få en upprörd rättvisedebatt om vilka som skulle få vaccin och vilka som skulle ställas utanför." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3411413.svd

Svinfluensevaccinationen skulle alltså kunna vara politik och inte medicin, vad sägs om det då?

Citat från: crlhrv skrivet 2009-10-15 16:50
vaccinet innehåller bl.a. kvicksilver. visserligen i extremt låga doser, men ändå.
...
http://www.krisinformation.se/web/Pages/NewsPage____31630.aspx


I texten du länkar till står "mängden kvicksilver i en dos vaccin, 2,5 mikrogram, ligger betydligt under vad man normalt får i sig via födan under en vecka", det låter väl betryggande? Å andra sidan var det ju nån, undrar om det inte var doktor Dahlqvist, som menade att det är skillnad på när kvicksilver passerar magen och när det injiceras direkt, vilket låter troligt. Men undrar just hur mycket kvicksilver man får i sig via luftvägarna vid en amalgamfyllning eller amalgamsanering eller om man befinner sig i ett rum där en lågenergilampa går sönder?
Den som inte frågar får inga svar.

Ia

Jag ska definitivt vaccinera mig. Är mkt ute på sjukhus, så det känns som ett måste. Jag tror att dosen kvicksilver är så pass liten att den i princip är obetydande. Har ngn form av influensa nu, o vill inte råka ut för det igen :)
Ia´s Matblogg

Andreas

Apropå det jag citerade ovan om milda symtom så håller inte Nikki Shindo på WHO med, hon gick igår och varnade för att svininfluenseviruset, till skillnad från "normal influensa", trivs i de nedre luftvägarna och därför kan ge svår lunginflammation.

"The influenza A(H1N1) virus, she warned, could cause potentially life-threatening viral pneumonia far more often than the seasonal flu."

http://newsinfo.inquirer.net/breakingnews/world/view/20091017-230559/WHO-warns-of-tough-fight-vs-swine-flu
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Detta är Intressant när man funderar på varför så få länder förutom Sverige massvaccinerar: Medicinjournalisten Bo Zackrisson, överläkaren i psykiatri Herman Holm, distriktsläkarna och fd. ordförandena i svensk förening för Allmänmedicin Björn Olsson och Meta Wiborg skriver i SvD att Sverige har ett pandemigarantiavtal som innebär att "när WHO lyfte den nya influensan till pandemifas 6, så blev Sverige förpliktigat att köpa 9 till 18 miljoner vaccindoser av GSK."

"...följden har blivit att en relativt lindrig influensa avtalsvägen har tvingat fram vaccinproduktion och köp av vaccin till hela Sveriges befolkning."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3609341.svd
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal