Grillmys i vardagsrummet - ingen bra idé

Startat av Andreas, 2010-01-06 16:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"- Vi grillade i trädgården som vi ofta gör. Efteråt bar jag in grillen i vardagsrummet för att vi skulle värma oss runt den och dricka te och kaffe, berättar pappan. - Vi ville bara ha det lite mysigt. Det kom ingen rök från glöden och det luktade inget så vi trodde inte det var farligt." Vid läggdags började flera i familjen må dåligt och ringde SOS, vilket var tur, för hade de somnat hade de kanske aldrig vaknat upp igen. Räddningsledaren Bengt-Åke Elmqvist "- De hade den bara inne under tre timmar, men det räcker för att glöden ska ta bort syret i rummet och man blir kolmonoxidförgiftad." http://www.kvp.se/nyheter/1.1835772/fyrabarnsfamilj-forgiftad-av-grill

Gör alltså inte så!
Den som inte frågar får inga svar.

Lucy

Jag läste också den där artikeln tidigare idag, tappar ibland hakan över graden av "eftertänksamhet före" eller hur man nu ska uttrycka det lite milt... känns som lite vanligt förnuft inte skulle skadat här, men å andra sidan gör jag ju själv rätt korkade saker ibland också som någon annan skulle skratta åt... ;)

Men att grilla utomhus är annars underbart när det är vinter och kallt, det har jag gjort en nyårsafton för flera år sedan och det var verkligen en hit tyckte vi alla, lockar fram lite sommarminnen av de underbara dofterna... men som sagt grillen bör hållas utomhus!

Andreas

Jo jag funderade också på att de inte tänkte efter, men de måste ju helt enkelt inte alls haft någon aning att det kunde vara farligt. Fast är det inte ganska många gånger man sett folk ta livet av sig eller bli mördade på tv eller film genom att stänga in sig i bilen och leda in en slang med avgaserna i kupen? Tycker att någon av de vuxna bromöllafamiljen också borde ha sett något sådant någon gång, men kanske visste de inte att en grill inomhus i princip är samma sak som att stänga in sig med bilavgaser.

Något jag inte visste är att det tydligen är en relativt känd självmordsmetod att stänga in sig med en grill, hittade den här artikeln i aftonbladet från år 2005 "Under åren 1992-2003 känner man till åtta fall. Inte ens ett fall per år. Tre av dem bedöms dessutom vara rena olycksfall." Martin Csatlós, Rättsmedicinalverket: "-Förra sommaren fick vi plötsligt in sju fall i Stockholmsområdet där de omkomna tänt engångsgrillar i slutna rum." http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article333896.ab

Kolmonoxid är riktigt otrevligt "redan mycket låg kolmonoxidkoncentration i inandningsluften kan leda till döden vid tillräckligt lång exponering ... Personer som överlever en svår kolmonoxidförgiftning företer ofta hjärnskador i form av småblödningar och nekroser i basala ganglierna (globus pallidum)." http://www.forensic.lu.se/Forensic/forensic/toxikologiB.htm#A4

Så inte nog med att det krävs små mängder, om man sen överlever får man hjärnskador. Usch.
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Instinktivt så tänkte jag vilka jvla idioter, men sen funderade jag vidare och det känns inte helt osökt att man skulle kunna gjort något liknande själv.
Antag att strömmen går och det är 20grader kallt, då kan man ju vilja värma sig lite och det första jag skulle göra är att köpa en fotogen värmare men även den kräver ju både luft och genererar koldioxid.
Misstänker att den även genererar kolmonoxid om tillgången på syre börjar bli dålig och då står man där med koloxid förgiftning.
Troligtvis så hamnar man inte där p.g.a att det finns friskluftsintag men svårt att veta om det är tillräckligt....

Andreas

Det har du rätt i, jag har många gånger tänkt köpa en fotogenkamin att ha i reserv vid strömavbrott, men också en sån lär ju alstra kolmonoxid. Och även om jag gissar att fotogenkamin genererar betydligt mindre kolmonoxid än en grill så är ju kolmonixid farligt även i låga halter. Så ska man skaffa fotogenkamin kanske man också borde skaffa ett kolmonoxidlarm, ser att både Clas Ohlson och Jula har såna för 399:-.
¤ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146091178
¤ http://www.jula.se/koloxidlarm-kidde-9co-5-85-db-128736
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Urk! Fotogenkaminer luktar apa! Vi provade med en på verandan men vi fick rungande huvudvärk av lukten. Dessutom gav den dåligt med värme.
(Gasolkamin är bättre, luktar inget o har man en gasolgrill så flyttar man bara in flaskan från grillen till kaminen på vintern)

Per-Erik

2010-01-09 14:55 #6 Last Edit: 2010-01-09 14:59 by Per-Erik
Tack för den informationen, gasflaska har jag ju redan så då är det ju bara att skaffa en värmare. Visste inte att fotogen kaminer luktade...
Tittade på den billigaste på tretti.se till och med hade inbyggd övervakning av koldioxid i rummet .

Andreas

Hur stor gasolflaska har du Per-Erik och hur länge kan man köra en värmare på den?

Citat från: agnetasch skrivet 2010-01-08 11:12
Urk! Fotogenkaminer luktar apa! Vi provade med en på verandan men vi fick rungande huvudvärk av lukten.


Var det verkligen lampfotogen ni använde då?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-10 11:05
Var det verkligen lampfotogen ni använde då?
Vi använde lysfotogen, inte vanlig fotogen. Rätt dyrt; 50:-/l o det gick åt i ett huj >:(

Andreas

Hmm undrar just om det kan finnas olika kvaliteter av lampfotogen som luktar mer och mindre?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal