Soltorkade tomater

Startat av jempa39, 2010-01-20 09:29

Föregående ämne - Nästa ämne

jempa39

Hej!

Jag tänkte höra om någon sitter inne på recept för soltorkade tomater i olja med kryddor etc. För övrigt är det löjligt dyrt att både handla dessa på lösvikt och på burk. No more Ridderheims...upp med era recept!  ;)
I Brist på bröd får man äta limpa.

Mickan

Det beror på vad du är ute efter. Grunden är att de ska täckas med olja. Om du vill ha mild raps, mild oliv eller kradftig oliv beror på användning och smak. Örter för smak och jag tycker att detta är ett av de tillfällen när det passar jättebra med torkade. Ta vad du själv gillar. Ett par hela klyftor vitlök är gott. Man kan ha i vinäger men då smalnar man av användningsområdet något.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag tycker att basilika går bra ihop med tomater, så det hade jag provat som örtkrydda. Och vitlök naturligtvis, som Mickan redan har skrivit..

ena

om man förväller en hel vitlök o sedan skalar klyftorna (lättare så) o lägger in tillsammans med tomaterna o använder en kallpressad rapsolja, massor av örter få man en fin inläggning där man kan njuta av både goda tomater o marinerade vitlöksklyftor. Lite citronzest är inte heller fel att ha i...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

jempa39

Hur är det med tomaterna, ska inte dom också förvällas innan man gör själva inläggningen?
I Brist på bröd får man äta limpa.

ena

Beror faktskt på hur torra de är tycker jag... men är de riktigt torra lhäller jag kokande vatten över dem o låter det stå 10-15 minuter ...

men det är inte alltid det behövs...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

kurt

Citat från: Mickan skrivet 2010-01-20 16:31
Det beror på vad du är ute efter. Grunden är att de ska täckas med olja. Om du vill ha mild raps, mild oliv eller kradftig oliv beror på användning och smak. Örter för smak och jag tycker att detta är ett av de tillfällen när det passar jättebra med torkade. Ta vad du själv gillar. Ett par hela klyftor vitlök är gott. Man kan ha i vinäger men då smalnar man av användningsområdet något.


Men man ökar kanske livslängden

ucanr.edu/sites/fresnonutrition/files/14349.pd

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal