Grön vitlök

Startat av Krista, 2010-07-21 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

Varför i hela friden blev det grönt?! >:( Alltså: jag skulle göra tacopaj där man skulle göra en röra av creme fraiche, majonnäs, riven ost och pressad/riven vitlök att toppa pajen med innan den skulle in i ugnen och gräddas i en halvtimme. Resultat: en i övrigt jättefin paj med gratinerad oströra på toppen - MED GRÖNA PRICKAR I  :-X :'(

Google säger att det kan bli så vid snabb temperaturökning eller vid kontakt med syra. Men jag har ju lagat det här förut och andra rätter med vitlök i ugn och med creme fraiche (som är syrligt), men aldrig sett detta fenomen förut. Nån som varit med om nåt liknande? Hur undviker man detta?

helfgren

Har varit med om samma sak, fast jag skulle göra eget vitlökssalt. Pressade ett par vitlökar i grovt havssalt och rörde om detta , det fick stå och torka tills dagen efter och då hade vitlöken blivit grön. Vet ej vad det beror på men ofarligt ska det vara .

MVH// Henrik
Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal