Julbord värda att besöka?

Startat av Sofia, 2010-10-12 16:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Nu är jag väl ute i lite väl god tid kanske, men finns det inte väldigt få recensioner av julbord? Själv brukar jag aldrig äta julbord ute, men det hade varit roligt att prova någon gång. Var finner man det bästa julbordet, vad ska finnas på ett sådant och vad får det kosta?

Krista

2010-10-13 08:09 #1 Last Edit: 2010-10-13 08:11 by Krista
I Stockholm (Älvsjö) åt jag på Långbro Värdshus några år sen och tyckte det var bra. Det är ett fint hus med gamla möbler, väldigt trevlig miljö. Olika rätter serverades i olika rum t ex kallskuret i ett rum, varma rätter i ett annat och dessertbord på bottenvåningen. Var där med jobbet så prisuppgift har jag tyvärr inte.

Jag är dessertfreak så en välfylld söt avdelning är viktig för mig. Ris á la malta, saffranbullar, chokladmousse, knäck, klenäter, gärna en fruktig eller bärig mousse, en julig kaka... :)

Andreas

Jag skulle vilja besöka ett restaurangjulbord med riktigt hög kvalitet på det som serverades. Klassikerna måste finnas där förstås, lagade "som de skall lagas", men gärna också några ovanligare varianter så man också får prova nåt nytt. Var man hittar ett sånt julbord har jag ingen aning om..?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Min man o jag bjuder svärmor på julbord varje år som en julklapp. Dessa julbord, i Göteborg med omnejd, har vi hunnit med:
Lisebergs Hamnkrog, lite för mycket folk (skolbespisningskänsla) rätt god mat men lite för modernt i min smak d.v.s små smakbitar på glasfat vilket för tanken till tapas. Jag föredrar de traditionella uppläggningsfaten. Hög mysfaktor utomhus på Liseberg.
Råda säteri, min favorit. Skyhög mysfaktor både utomhus (med eldar) o inomhus med mysbelysning o små rödkindade barn som tindrar med ögonen (inhyrda?) Traditionellt julbord med mycket sill, lax o annan fisk. Intressanta vilträtter finns också med. God Janssons frestelse. Goda efterrätter o godis.
Sjömagasinet, också ett traditionellt julbord med rätt hög mysfaktor i lokalen. God mat men dålig Janssons frestelse. Väldigt uppmärksam o trevlig personal.
Gunnebo slott, vårt sämsta julbord. Det var ett ekologiskt o närodlat julbord med lite udda grejer; bröd med stickor o strån, "julskinkan" var inte rimmad utan som en vanlig skinkstek. Dom hade bara Grebbestads julmust o den gillar inte jag. Förskräcklig belysning; alla såg lite grönbleka ut i ansiktet vilket inte bidrog till trevnaden + att det luktade tjära som det alltid gör i gamla hus.
Jungman Jansson, stor bambalokal med massor av höljudda barn. Stora fönster mot havet men eftersom det var mörkt såg man ingenting. Personalen var stressad o verkade vara överraskad av gästmängden. Vi fick vänta en stund innan vi blev anvisade vårt bord. Man ska kanske äta så sent som möjligt där för att få en lite mindre skrikig o omysig omgivning. Men maten var god, klart rekommendabel,speciellt fiskutbudet.
Fiskekrogen, ett mellanting mellan modernt julbord med smakbitar på glasbrickor o ett traditionellt julbord. Mycket lite sill, två sorter typ. Överhuvudtaget lite fisk vilket förvånar en med tanke på namnet. God Janssons frestelse, men inte god ris á la Malta. Skum belysning o kall lokal höjde inte myshetsfaktorn.
Priset brukar ligga på omkring 500:-/pers Brukar inte skilja så mycket på finkrogarna o andra krogar, antagligen är konkurrensen så hög att man inte kan ta för mycket.

Filippa

Jag äter för det mesta asiatiskt julbord på East i Stockholm så det var nåt år sedan jag åt vanligt julbord men :

Ulriksdals Värdshus - klassiskt, stort, har allt och romantisk/klassisk miljö. Deras mumma är supergod.
Grand Hotel - dyrt förstås, saknar inget, fantastiska efterrätter och mycket sill.

Nu låter det som om jag bara "snobbar" runt på de dyraste ställena men jag blev faktiskt bjuden.   :-)

Sofia

Aha, spännande! Kanske blir det premiär i år, man blir ganska sugen. Någon som har erfarenhet från Skåne?

Gilius

I fjol blev jag bjuden till Ängavallen utanför Malmö. De har som speciallitet ekologiskt, och allt var ekologiskt ända ned till snapsen. Men gud vad det var gott, mycket gott. Jag är kräsen vad det gäller julmat coh har provat det mesta, men detta var så hemskans vällagat att man blev tårögd. När jag sedan fann en bit smörgåspapper i en rullad och skojade med servitrisen om även pappret var ekologisk så fick jag en överaskning när notan kom. Min kostnad var helt dragen från notan, jag blev bjuden, och sedan fick jag ett presentkort på 500:- och en ursäkt för något som inte berörde mig det minsta, sådant händer ju. Superställe, gå dit ni kommer inte att bli besvikna.

/gilius

Kari

Spännande tråd :) Modernt julbord & traditionellt julbord, okej - vad finns det för fler?
--
Undra om Tyrol serverar sitt viltjulbord numera? Det var riktigt bra en gång i tiden.

Andreas

När jag läser årets julbordsannonser i lokalpressen noterar jag att ett fåtal av dem skriver "hemlagat julbord", men jag undrar jag om det innebär att de lagar allt från grunden, inklusive till exempel prinskorv? Hur vanligt är det med restaurangjulbord där verkligen verkligen allt görs på plats?
Den som inte frågar får inga svar.

David

Inte så vanligt tror jag, det kostar otroligt mycket att gör allt på plats - man köper mycket halvfabrikat av hög kvalitet, julbordet kommer ju kosta skjortan annars. Bara att rulla köttbullar är ju otroligt kostsamt, tänk sen om man skall röka 10 sorters kött, koka skaldjur, fylla korv, etc - fy attans hehe. Funkar ju hemma till familjen kanske, dock otroligt oekonomiskt att göra egen fläskkorv tex.

Jag gjorde 200 köttbullar häromdan hemma, otroligt tråkigt, kändes som den gången vi hade strömming till 1300 pers. Huga.

Mattias Baecklund

Jag har faktiskt alltid gillat Viking Line:s julbord.

Om ni vill ha viltjulbord så har jägarförbundet ett på sin restaurang.

/Mattias

Kari

Eckerölinjens gillas också, apropå Viking Line :)

CII

Jag gillar Grand Hotell i Lund, klassiskt och hög klass!

Per-Erik

Carlshälls värdshus på Långholmen håller jag som stockholms bästa. Väldigt trevlig miljö vilket jag tycker på julbord är viktigt men maten är även väldigt bra.
Sedan tycker jag Ulriksdals värdshus var trevligt också.

Andreas

Citat från: David skrivet 2010-11-06 14:09
Inte så vanligt tror jag, det kostar otroligt mycket att gör allt på plats - man köper mycket halvfabrikat av hög kvalitet, julbordet kommer ju kosta skjortan annars. Bara att rulla köttbullar är ju otroligt kostsamt...


Men som köttbullar som du skriver om, finns det alltså några speciella riktigt bra halvfabrikat som bara restauranger kan köpa då? Jag har hittils inte lyckas hitta några färdiga köttbullar i nån vanlig affär som ens kan nämnas i samma mening som hemlagade.
Den som inte frågar får inga svar.

David

Absolut, du kan köpa "hemlagat" halvfabrikat. Det är alltid värt det från en ekonomisk synvinkel - speciellt om du inte har mycket slaktrens i frysen att mala till egen färs (typ, rensat massa biffar/oxfilé etc, spara renset i frysen, tina, mal, laga köttbullar) - Att betala en kock för att rulla köttbullar är inte bra. Precis som att kocken inte skall diska eller bära ut sopor, det gör restaurangägaren eller praktikanten. Kockar har ju iof inte så mycket mer lön än de andra, men det är en princip man skall hålla på - precis som man inte låter hantverkare eller konsulter städa om de har timarvode, etc.

Kari

Dax för ny tråd hörrni :) Intressant ämne men inte här.

David


Kari

Citat från: Kari skrivet 2010-10-14 00:18
Undra om Tyrol serverar sitt viltjulbord numera? Det var riktigt bra en gång i tiden.


Jodå, det är julbord på Tyrol, för 26:e gången blir det vilt!

http://www.tyrolsvildajulbord.se/

På sajten står det att det är 10(!) kockar som rullar och samtidigt steker köttbullar - till de 15000 gästerna. Det blir 52000* köttbullar det.

*Enligt inbjudan jag fått.

Kari

2010-11-26 15:00 #19 Last Edit: 2010-11-26 15:03 by Kari
Vårt besök på Tyrol i text & bild: http://www.spisat.se/2010/11/tyrols-vilda-julbord-i-bilder-grona.html

Ett julbord man aldrig glömmer!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal