"Smör-rullare"

Startat av annamaria, 2011-03-06 18:36

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Såg i en brödbok en sorts redskap som man "skar" fina rullar av smör med. Rullarna blir fint "randiga". Är det någon som begriper den här krångliga beskrivningen  :)? Vad heter ett sådant redskap? Var kan man hitta dem?

Dem små fina rullarna passade utmärkt till lite nybakt bröd. Såg oerhört läckert och gott ut.

vilsjin

Du kan nog använda ett zest- eller ciseleringsjärn

roffekock

2011-03-06 19:17 #2 Last Edit: 2011-03-06 19:53 by roffekock
Smörbräde. 8) Kan anv. till mycket bla det du efterlyser. Det finns en annan variant som ser ut som en liten raka el hacka som man drar över smöret och på så vis får du en rulle men den är lite marig att hantera,denna bräda är mycket nimmare +att du kan använda den till så mycket annat. Om du vill så kan jag skaffa dej ett sådant (nytt gjord av slöjdare) kostar kanske ett par tior. Här kan du se hur det ser ut.

Bara hör av dig så ska du få inst. till vad och hur anv. ;D

Rolf

ps du skulle även kunna anv. en ostskärare en sådan med tråd (till danskost som doftar,du vet)
Matforum är bäst

roffekock

Nu kommer du förmodligen att tappa hakan för det gjorde nästan jag,den hade fallit i glömska men den fanns på min näthinna. Senast jag anv denna maskin var väl ca 1959 jag jobbade som kökselev på Marieholms Gästgivaregård och då var smöruppläggningar av vikt allt som skulle ut i rest. skulle se festligt ut, så det var bar att veva på.
Och just med en sådan här maskin,den finns kvar på M. Gästgv. i dag användes dock ej. Jag var på besök hos nya ägarna och såg den som prydnad,ett visst måstebegär skapades men tji. Så den finns kvar om du vill se en sådan i livet.

Man fick fylla på själva cylindern med Rest. Blandning som det hette då 50/50 smör,sen fick den stå i kylen över natten och dagen efter sattes den i maskin. så var det en kolv som pressade fram smöret i framändan som de var ett vackert mönster i. Kniven som sitter fram kuttade av smörkorven i olika  längder som gick att ställa in.

Smöret förvarades i iskallt vatten och när det skulle läggas upp lade man 2 korvar i botten 1 uppe på så du fick en pyramid,dekorerades sedan efter fantasi.
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal