Oundgängliga böcker i köksbiblioteket

Startat av vilsjin, 2011-07-31 14:05

Föregående ämne - Nästa ämne

vilsjin

Jag har en hel drös kokböcker i köket. De flesta tjänar bara som inspirationskällor men några stycken av dem skulle jag inte kunna vara utan.
Mina referensverk är:
On Food and Cooking: The Science and Lore of the Kitchen av Harold McGee
Keys to good cooking, a guide too making the best of food and recipes av Harold McGee
Ratio av Michael Ruhlman
The elements of cooking av Michael Ruhlman
Whats a cook to do? av James Peterson
An edge in the kitchen av Chad Ward
Werners grunder av Werner Vögeli och Tomas Tengby
Bonniers kokbok
Atlantis såsbok
Larousse gastronomique

Sen har jag en del favoriter när det gäller olika etniska kök men jag lämnar dem därhän.
Har ni några andra böcker ni inte kan klara er utan?

vilsjin


agnetasch

Usch, jag har alldeles för mycket kokböcker. De flesta är "matporr" med vackra bilder som jag fått i julklapp/födelsedagspresent eftersom jag anses tycka om matlagning. Dom står oftast orörda efter en första flukt; jag behöver ingen inspiration, min hjärna går ständigt på högvarv o funderar på olika matlagningsmetoder o ingredienser. Den behöver ingen ytterligare påspädning, då svämmar den över ;D
Men några böcker har jag haft glädje av länge. Det är böcker som handlar om specifika livsmedel; deras beståndsdelar o deras tillagning. Inga praktverk utan ofta gratisböcker eller antikvariatfynd:

Kött- att kunna och sälja (Sveriges Slakteriförbund)
Rätt med fisk (Svensk Fisk)
Potatis och rotfrukter (Forum)
Jägarfruns Kokbok (Elsa Haglund/Svenska Jägareförbundet)
Arlas Kokbok
Vår Mikro Kokbok (Ragnhild Nergård)

Några böcker har jag dock som jag läser för nöjes skull, det är Anna Bergenströms `Annas Örtagård`o `Kärlek, oliver och timjan`Dom är så fridfulla på något sätt.

vilsjin

Citat från: agnetasch skrivet 2011-08-02 17:14
Usch, jag har alldeles för mycket kokböcker.

Känner igen det där, jag har drygt tre hyllmeter kokböcker. Köket rymmer runt 2 meter så vid varje nyanskaffning tvingas jag flytta ut något.

CiteraKött- att kunna och sälja (Sveriges Slakteriförbund)
Rätt med fisk (Svensk Fisk)
Potatis och rotfrukter (Forum)

De där böckerna verkar intressanta, skall kolla upp dem närmare.

CiteraNågra böcker har jag dock som jag läser för nöjes skull, det är Anna Bergenströms `Annas Örtagård`o `Kärlek, oliver och timjan`Dom är så fridfulla på något sätt.

Bergenström är trevlig, jag har ett riktigt gammalt ex. av Annas mat samt Nya Annas mat. Det är inte direkt böcker man läser för nöjes skull vilket man dock gör med de de andra tre jag har; Kärlek oliver och timjan, Under valnötsträdet och Vinterns goda ting.
Annas örtagård finns på önskelistan.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal