Paleo - Den fantastiska dieten som låter dig njuta av maten

Startat av Diet_Edward, 2011-08-17 13:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Diet_Edward

Stenålderskost, eller paleolitisk kost som det även kallas, är en kosthållning som har blivit populär på senare tid. Det är enligt förespråkarna den kost som människan antas ha ätit under tiden som jägare och samlare fram till jordbrukssamhällets början i mellersta Östern för ca 10 000 år sedan. Paleolitikum, eller äldre stenåldern är en arkeologisk period som inleddes för omkring 2,3 miljoner år sedan och varade till omkring år 10 000 f.Kr.

Grunden i denna kosthållning bygger på antagandet att människan inte har förändrats, eller har förändrats väldigt lite, rent biologiskt, sedan Paleolitikum (äldre stenåldern) medan kosten har förändrats desto mer. Stenålderskosten är alltså ett försök att definiera en kost som ligger närmre den kost människan rent biologiskt är gjord för. Gjord för i meningen att det var den vi åt under vår evolutionära utveckling fram till den moderna människan, och som vår kropp följaktligen är anpassad till.

Exempel på livsmedel som kan ingå i stenålderskosten kan vara magert kött, fisk, grönsaker, frukt, rotsaker, nötter med mera, och utesluter sädesslagen, mejeriprodukter, salt, tillsatt socker med mera.


Är paleo en bra diet tycker ni? jag tycker att den fungerar väldigt bra för mig iallafall men jag vill gärna veta era erfarenheter.


agnetasch

Hej Diet_Edward o välkommen hit. På din fråga om vi tycker att paleo är en bra diet kan jag bara svara att alla blir saliga på sin tro.
Om du mår bra av dieten så tycker du naturligtvis att den är bra. Sen kan andra som sympatiserar med ideologin men inte tål så mycket grova frukter/grönsaker/rotsaker tycka att det inte är någon bra diet för dom.
Att man utesluter sädesslag o mejeriprodukter gör väl att många gluten- o laktosintoleranta mår bättre medan andra får gallsten av att kosten innehåller för lite fett.
Själv äter jag LCHF med jämna mellanrum, den dieten anses ju också av sina anhängare vara människans ursprungliga kost ;) LCHF har dock bytt ut frukt o rotsaker mot fett o mejeriprodukter. Vilken diet man mår bäst av är väl en smaksak.
Jag har undrat lite grann hur en typisk paleodag ser ut. Vad består frukost, lunch o middag i regel av? Är det något du kan berätta om?

vilsjin


Nu har det ju hänt en hel del även genetiskt de senaste 15000 åren. Den mutation som gör att vi kan smälta laktos efter småbarnsåren uppträdde först för ca 7000 år sedan och den var mycket fördelaktig, vilket man kan se på hur snabbt dess bärare spred sig vidare genom världen.
Mer om detta i Der Spiegel (på engelska).
Att inte äta salt överhuvudtaget är antagligen betydligt skadligare än att äta på tok för mycket av den varan.
Hyponatremia är ett tillstånd man inte vill drabbas av.
Vi verkar dessutom ha krängt spannmål i över 100000 år.

vilsjin


agnetasch


vilsjin

Citat från: agnetasch skrivet 2011-09-21 09:48
Han verkar inte ha överlevt den fantastiska dieten ;)

Antagligen inte, dietens förespråkare verkan inte vara helt insatta i hur vi levt eller hur evolutionen fungerar.

Should You Eat like a Caveman?
CiteraHuman genetic adaptations actually increased around 40,000 years ago as we developed technology like the bow and arrow, broadened our food sources and became more sophisticated, cooperative thinkers. The pace really ramped up around 8,000 B.C. during the onset of agriculture. At least 3,000 significant genetic adaptations have occurred since, including the ability of some Africans, central Asians and northern Europeans to tolerate lactose as adults.

vilsjin

Vill man fördjupa sig i vad våra förfäder faktiskt åt så rekommenderar jag paleoantropologen John Hawks blogg.
[ur=http://johnhawks.net/weblog/reviews/dietl]Massor av information om diet.[/url]

Sarah

Jag mår bäst av att inte äta ris, potatis eller pasta. Likaså utan socker förutom fruktsocker och utan härdat fett. Men det händer att jag äter det ändå. Speciellt socker.

Men det finns mycket som jag absolut inte kan äta för jag tycker bara att det är helt vidrigt hur de tillverkas av rester och skit, så som korv och fiskpinnar.
Stephen Colbert gjorde ett nyhetsinlägg om hur varmkorv och "prosessed foods" är livsfarliga.

Vad tror ni om det?


rikard.t

man ska komma ihåg att det som är fördelaktigt på individnivå behöver inte vara samma sak som vad som är fördelaktigt på populationsbasis.
under paleotiden dog många i ung ålder medans i vår tid så dö de flesta gamla i nya sjukdomar.
men att man dör i cancer eller diabetes när man är 50 eller 60 märks inte evolutionsmässigt för då har man redan hunnit reproducat (med undantag för ett fåtal gamla män som få barn i sen ålder)
vi lever i en tid med en praktiskt taget väsenskild faro och sjukdomsbild jämfört med nästan andra tidsepoker genom historien.

huruvida vi har ätit mest kött eller mat från växtriket genom historien är väl lite svårt att säga.
fördelen med att äta mycket kolhydrater är att det är ett effektivt bränsle. äter man inge kolhydrater alls så går man in i ketosis vilket är ett tillstånd som snarast är att betrakta som en anpassning vi har evolverat fram för att skapa glukos denovo i de miljöer vi inte hittat tillräkligt med kolhydrater. min gissning är att ketosis kan ha positive effekter via hormesis i intermittenta perioder men måttligt påfrestande om man utsätter sig för det konstant.
att däremot vara vegetarian eller ännu värre vegan är bara något som är vår tid förunnad. evolutionsmässigt skulle åtminstone veganism leda till ung bråd död.

det här med komjölk och vår nyligt utvecklade förmåga att spjälka laktos även i vuxen ålder är förstås positivt. desta fler sätt vi ha att tillgodogöra sig näring desto bättre är det, det är ju jättebra att vi lärt oss massproducera spannmål och behandla dom för deaktivera de giftiga beståndsdelarna behöver inte betyda att vi ska äta det bara för att vi kan. fast just mjölk är nog rätt ofarligt om man inte är laktosintolerant då kan man bli lite risig i magen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal