Innehållsförteckning på restaurang!

Startat av Andreas, 2012-07-10 18:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Snart måste alla restauranger kunna visa upp en innehållsförteckning för all mat som serveras.

"Till glädje för alla människor med matallergier kommer Sverige tolka EU:s nya förordning om livsmedelsinformation till konsumenter så att restauranger ska förpliktigas att informera om alla ingredienser i den mat som serveras. ... Livsmedelsverkets besked innebär att det kommer att riktas samma krav på restauranger som på dem som tillhandahåller förpackad mat."

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/astma-_och_allergiforbundet/news/view/restauranger-ska-informera-om-alla-ingredienser-i-den-mat-som-serveras-43201

Jag skulle nog vilja säga att dette inte bara är till glädje för matallergiker utan för alla konsumenter. Ty jag antar att man utifrån innehållsförteckningen ganska enkelt kommer att kunna lista ut vilka restauranger som använder suspekta råvaror och halvfabrikat.

Dessutom borde det bli enklare att planka de maträtter man tycker är goda...
Den som inte frågar får inga svar.

Rookie-T

trams..... Är du allergisk så kan du säga det när du beställer så ska du se att det löser sig. ibland är saker och ting bara fånigt.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

webguide

Citat från: Rookie-T skrivet 2012-07-11 23:58
trams..... Är du allergisk så kan du säga det när du beställer så ska du se att det löser sig. ibland är saker och ting bara fånigt.


Det är väl inte fånigt att deklarera vad maten man betalar för innehåller, när jag går på restaurang så räknar jag med att servisen kan svara mig på exakt sånna frågor.

agnetasch

Ibland klarar varken servisen eller köket av såna frågor. En väninna bad att inte få hackade nötter på sin dessert eftersom hon är nötallergiker. Desserten kom in med något hackat strött över. På frågan vad det var svarade servitrisen stolt att hacket bestod av mandel o INTE nötter. Ridå ;D

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2012-07-12 11:10
Ibland klarar varken servisen eller köket av såna frågor. En väninna bad att inte få hackade nötter på sin dessert eftersom hon är nötallergiker. Desserten kom in med något hackat strött över. På frågan vad det var svarade servitrisen stolt att hacket bestod av mandel o INTE nötter. Ridå ;D
Hehehehehe

Hankki

2012-07-12 22:35 #5 Last Edit: 2012-07-12 22:37 by Hankki
Frun frågade en gång, på bensinstation, om en pizza slice var laktosfri och biträdet stod som ett frågetecken några sekunder och undrade om hon skulle gå och fråga, ja tack svarade frun och biträdet gick in i köket. När hon kom ut svarade hon " nej, den är nog inte laktosfri för den är gjord på vetemjöl..."
Vi tackade för infon och tog något annat :-)
Får vem som helst arbeta med mat?

Andreas

Hehe, kul med förväxlingar, i alla fall så länge ingen får en allergichock...

Enda kravet för att få arbeta med mat är väl att man följer reglerna för hygien?

Jag undrar hur de tänker sig att det här med innehållsförteckning skall lösas rent praktiskt, jag menar på många matställen är ju menyn ganska många sidor helt utan innehållsförteckning. Ska varje gäst få en jofapärm?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-07-13 10:25
Hehe, kul med förväxlingar, i alla fall så länge ingen får en allergichock...

Enda kravet för att få arbeta med mat är väl att man följer reglerna för hygien?

Jag undrar hur de tänker sig att det här med innehållsförteckning skall lösas rent praktiskt, jag menar på många matställen är ju menyn ganska många sidor helt utan innehållsförteckning. Ska varje gäst få en jofapärm?


Hehe, man kan ju göra som Dahlgren och byta pappersmenyer på Ipads. :)

Skämt åsido, frågan är väl hur ingående ingredienslistan måste vara.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal