crema catalana - alldeles för lös

Startat av crlhrv, 2009-04-30 22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

jag följde receptet http://www.tasteline.com/recept/Crema_catalana inför kvällens efterätt. men tyvärr blev det alldeles för löst. vad gör jag för fel? har jag för lite maizena? hur mycket maizena ska man ha enligt er, om man följer receptet? till redningen använder jag 2,5 msk vatten med ca 2 msk maizena. är det meningen att man ska använda 2,5 msk maizenapulver?

oavsett så var det absolut ingen fel på smaken, den var suverän. speciellt med blåbär och hallon till. däremot var konsistensen relativt rinnig, även om det hölls tillbaka av ett lager av karameliserat socker.

nu ska jag trösta mig med ytterligare en oppigårds..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

MiGa

Så här gör jag min:

4 port
1 vaniljstång
2 1/2 dl standardmjölk
2 1/2 dl vispgrädde
1 dl råsocker
5 äggulor
2 msk Maizenaredning

Skär vailjstången på längden och skrapa ut fröna i en tjockbottnad kastrull.Lägg även i den urskrapade stången.
Tillsätt mjölk och grädde och sjud på svag värme i ca 10 minuter.Lyft bort vaniljstången och släng den.Rör i råsockret och äggulorna.Tillsätt Maizenaredningen och låt allt sjuda ett par minuter tills det tjocknar.Låt krämen kallna.Häll krämen i fyra
portionsskålar och låt dom stelna i kylen över natten.
Karamellisera med strösocker och servera med hallon.

MiGa

agnetasch

Men dom två recepten är ju likadana! Förutom att det är 0,5 msk mer Maizenaredning i Tastelines. Hur kan din pudding bli tjockare då MiGa? Borde det inte bli tvärtom?

Andreas

Kan det kanske vara så att äggulorna har en viktig funktion här och att det är viktigt att inte värma krämen för mycket efter man tillsatt dem?
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

 Har för mej att jag inte vispade så hårt kan kanske varit det som gjorde din lösare???. Hällde över mitt i portionsskålar direkt och fick svalna en stund, sen rätt in i kylen över natten.

crlhrv

jag tror att jag har upptäckt felet: jag använde maizena stärkelse (som jag också rörde ut i vatten) istället för redning.

jag gjorde om en sats med redning istället för stärkelse och det blev betydligt bättre. men jag fick ändå använda mer redning för att få den riktigt bra. eller hur tjock ska den vara egentligen? borde man inte kunna använda gelatin för att få den riktigt puddingaktig? jag vill ha min riktigt tjock!

allt bekymmer bara för att jag var tvungen att köpa en gasbrännare ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tom

Förutom Maizenaredningen så är det ju väldigt likt creme brulee, ingrediensmässigt. Är det någon som provat att göra båda två och kan redogöra för vad/om det är någon större skillnad?

Anne

Den stora skillnaden är ju att man sjuder en crema catalana, som alltså snarare är som en tjock vaniljsås, medan en creme brulee bakas i vattenbad. Likartat, helt klart. :)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal