Hur länge håller tillagad mat?

Startat av johbal, 2009-08-09 21:06

Föregående ämne - Nästa ämne

johbal

Hej!

Hur länge håller (I kylen) tillagad mat, exempelvis stekta eller kokta råvaror, låt oss säga en chili con carne eller annan gryta, eller stekt fisk/kött osv.

Med "länge" menar jag tills maten inte borde ätas av hälsoskäl  :)
Jag är annars inte särskilt kinkig när det gäller lite "ofräsch" mat.

Om du är expert på detta själv så berätta vad jag behöver veta. Annars om du vet en schysst länk till en sida där jag kan läsa som detta så är jag också tacksam.



Tack på förhand,
Johan Balkefors

Kari

Joakim Färdig bloggar om hygien på http://hygienkonsult.blogspot.com/ och här hittar man några länkar som säkert tar dig vidare.

Men, låt oss inte ta diskussionen härifrån! Jag är också nyfiken!

--

Näsan, smaken, ögonen och det sunda förnuftet kan vi samsas runtomkring och sen temperaturen som maten förvaras i är självklart.. Men sen då?   

Ia

Jag har alltid hört att det är 3 dagar. Den regeln kör jag efter :) Däremot vet jag att ägg håller i flera veckor efter åtgångsdatumet om man förvarar dom i kylen!
Ia´s Matblogg

agnetasch

Citat från: Ia skrivet 2009-08-11 15:59
Däremot vet jag att ägg håller i flera veckor efter åtgångsdatumet om man förvarar dom i kylen!
Kokta eller råa?

Ia

Råa! I mataffärerna är det inte alltid förvarade i kylskåp, men gör man det ska de hålla cirka 3 veckor efter utgångsdatumet! Föst var jag skeptisk- gillar inte ens att dricka en dag gammal mjölk! Men äggen varken smakade eller luktade konstigt, o inte blev jag sjuk heller :)
Ia´s Matblogg

Yoghurt

Tillagad mat kan vara ganska känslig beroende på hur snabbt man har kylt den.
3-5 dagar är tumregeln men det beror ju helt på temperatur och den generella "hygieniska statusen" i kylskåpet.

Charlotte Norrlander

Hur länge håller inkokt lax i kylen från det att man har tillagat den?

kurt

Citat från: Charlotte Norrlander skrivet 2016-05-24 12:04
Hur länge håller inkokt lax i kylen från det att man har tillagat den?


Det är vinäger och inte ättika, så pH är inte så lågt. Mer än en vecka bör man inte ha det i kylen

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal