Vad använder ni för kol/briketter?

Startat av Andreas, 2007-05-16 10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Hittade ett intressant test av kol och briketter i Icakuriren från 2004 utfört av SP. På tre år har säkert vissa tillverkare ändrat sin sammansättning, men ändå intressant att läsa.
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004140531_Administrators861/20041004140531_Administrators861.dbp.asp

Landmann grillkol innehöll mycket höga halter av tungmetallerna kadmium och nickel. (Är det samma kol som shell och statoil använder i sina engångsgrillar? Se tråd om engångsgrillar.)

Även skandivaror grillbriketter från Coop och ÖB grillkol innehöll tungmetaller.

Kolet från ÖB innehöll störst mängd PAH.

Skogens grillkol gav väldigt mycket gnistor (gjort av barrträd).

Vissa fabrikat tog lång tid att få fyr på. 18 minuter för Weber grillbriketter och 16 minuter för ICA/Statoil i jämförelse med 12 för de andra (med elektrisk grilltändare). Det förklaras med för hög askhalt - inblandad sand - varken Webers eller ICA/Statoils briketter var SIS-märkta.
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

Det här är riktigt intressant, för importören blev mäkta förvånad, då flera av de märken som testat alla görs i samma fabrik i sydafrika och bara brandas olika, men det är samma innehåll.
ett år fick ica sämst och landmann bäst, året därpå var det omvänt.
trots att det tydligen var samma innehåll.
och gifterna det talades om var tydligen inte riktigt mätbara, tydligen krävdes 25ton för att man skulle hitta skadliga mängder...skall se om jag hittar rapporten!

webers briketter är ett australiensiskt fabrikat som heter heat beads, och är mineralbriketter, de lär brinna ca 3 gånger längre i tid än vanliga briketter.

Andreas

Briketter i Sydafrika? Jag trodde de flesta gjordes i Polen...

Vad innebär mineralbriketter? Menar du att briketter ska bestå av annat än kol?

Är du säker på australiensiskt? Jag har hittat uppgifter om att Webers briketter tillverkas i Spanien.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kurtson

Se där, många nya uppgifter.
Jag kan inte gå i ed på det, men de uppgifter jag fått från tillverkana var det sydafrika DÅ.
Att heatbeads görs i spanien kanske inte är helt fel (det förklarar i så fall varför inget har levererats i år) men ursprungligen kommer de från austarlien och är ett reggat varumärke där som weber brandar.
måste forska mer i det här! Kanske kan få mer svar.
och vad heatbeads är gjorda på vet jag inte, men de brinner länge, alla brukar referera till dem som mineralbriketter, tycker också att det låter mysko.


fiock häromdagen veta att en kollega köper sin grillkol från
http://www.jordgubbarna.se/produkter/grillkol.php
gjord på gammalt virke så det finns spik o sånt i :)


Kurtson

http://www.heatbeads.com.au/

ser faktiskt inget om mineraler där, men något måste de ha gjort, för de väger så mycket mer än andra.

Andreas

Här är ett ytterligare ett test av kol och briketter, gjort på uppdrag av Råd & rön och Svenska naturskyddsföreningen från 2003. http://www.radron.se/upload/testrapporter/030613_6_rapport_grillkol.pdf

Här beskrivs SIS-märkningen (Standardisering i Sverige) -

Krav för grillkol:
¤ Minst 83% kolämne
¤ Max 4% askhalt
¤ Max 8% vattenhalt
¤ Minst 80% av kolbitarna ska vara mellan 20 och 150 millimeter

Krav för briketter
¤ Minst 65% kol
¤ Max 15% askhalt
¤ Max 8% vatten
¤ Råvaran får ej vara kemiskt behandlad.
¤ Bindmedlet skall vara av livsmedelskvalitet

"För både kol och briketter finns bestämmelser över vilka främmande ämnen som ej får förekomma."

Andra märkningar -

¤ DIN (Deutsche industrinorm) - liknar SIS men har lägre krav.
¤ FSC - handlar om miljö.
¤ Der grüne punkt - betyder att förpackningmaterialet går att återvinna, har inget med innehållets kvalitet att göra - finns på Webers briketter.

Sätt som tillverkarna fuskar med kol och briketter -

¤ Tillsätt billigt utfyllnadsmaterial som sand, bentonit eller glas till briketterna för att öka vikten och därigenom förtjänsten.
¤ Sälj kol som inte kolats helt färdigt utan som består av en kärna av trä vilket ger ett tyngre kol som ökar förtjänsten.

Testresultat - tungmetallar (s. 11) -

Sämst resultat fick "Grilla med glöd" (KF), "Statoils grillkol" och "SSTp grillkol" (Ölandskol). Ingen sort är hälsofarlig, men man bör inte sprida askan på trädgårdslandet. (s.15)

Testresultat - ask- och vattenhalt (s. 12) -

Sämst vattenhalt - Rustas & biltemas engångsgrill - tyder på att den ej kolats ordentligt.

Sämst askhalt - Webers - det noteras för övrigt att Webers briketter kommer från Spanien - ett land där det tydligen ofta fuskas med briketter.

Testresultat - miljövärden CO2 (s. 13) -

Sämst vad gäller fossilgaser vid tillverkning och transport - bidrar till växthuseffekten är engångsgrillarna. Av briketterna är Weber sämst tätt följt av ICA. Bäst är dem från Coop och Willys.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Herregud!!.. Nu blev det krånglit värre.. det blev nästan en hel vetenskap att handla briketter nu..

Andreas

Nädå inte behöver det blir speciellt krånligt bara för att man vet lite mer. Inte så mycket värre än när du är ute och jagar exakt rätt råvaror till nån maträtt. ;)

Jag tycker det var intressant att få insikt i att och varför vissa briketter är segare än andra att få igång och ger mer aska.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag var in på Fridtidscenter här i Umeå igår där dom säljer Webersaker mm.
Tittade på en 6 kilos säck weberbriketter och visst var dom från Australien!. Testet från 2003 känns inte direkt aktuellt på nåt sätt.

Jag lyfte på en säck bricketter och fann den ovanligt tung för sin storlek. Kunde inte låta bli att fråga försäljaren om varför.
Han sa då att Weber gör sina briketter av "hardwood" som tydligen är ett väldigt hårt och tungt trä. Bricketter från hardwood brinner tydligen 2-3 gånger så länge som vanliga briketter.
Vad säger kurtson?

Kurtson

kan bara instämma. det är 3:E året som weber brandar heat beads, innan hade de egna briketter som var urusla! ekller lika usla som alla andras.


Andreas

Aha. Då gäller det bara att hitta ett test där Webers Hardwood-briketter ingår. (Fast frakta briketter från Australien...)
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

Då kan jag komma med färsk fakta från idag...
Ser du webers bricketter i 7 kg's påsarna, så passa på och köp för de är sedan slut för säsongen.
små påsar kommer gå att få tag på ett tag till, men kanske inte hur länge som helst...

Urban


Andreas

Ja precis, vad kostar Weberbriketterna?

Såg att coop börjat sälja "högkvalitetsbriketter". Jämför man innehållsförteckningen med de "vanliga" (nederst) så har "högkvalitetsbriketterna" betydligt mer kolinnehåll - 75 mot 65% och lägre ask- och vatteninnehåll. Hur ser innehållsförteckningen ut för Webers briketter?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

ja, va kostar de...jag har inte haft dem i lager i år än, men 7kg ligger på 99 kr, tror jag..

Urban

Jag grillade i helgen hos en kompis varvid vi använde Webers Head Bead briketter..
Och visst är det skillnad på briketter o briketter. Dom tog lite längre tid att bli glödfärdiga än normala briketter..
Men vilken glödtid dom hade!, och vilken jämn och fin värme man fick!.
Dessutom så lade vi i dom gamla briketterna också som var använda i förra grillningen. Jag klämde på dom för att känna ifall att dom blivit porösare efter en grillning.. Men icket!. Dom var precis lika hårda som dom nya.

Andreas

Är man medveten om de olika kvaliteterna så kan man välja briketter efter vad man ska göra. Är man hungrig och ska grilla ett par burgare eller en bit entrecoté så är det fördel med snabba briketter som tänds fort. Ska man däremot jobba med tjockare bitar och har mer tid så väljer man de långsamma med lång brinntid.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Ska man alltså ha 2 olika sorters kol alltid hemma då menar du?.
Går det inte lika bra att tända igång lite mindre kol bara?

Andreas

Tror inte du får igång riktiga seg-briketter så mycket snabbare bara för att du minskar antalet en gnutta.

Weber 7 kg finns hur som helst på K-rauta. Priset samma som du sa Kurtson.

Tog en bild på innehållsförteckningen också (bilder på coops innehållsförteckningar på sida ett i denna tråd).

Alltså

Coop "högsta kvalitet"
75% kol, 6% aska, 4,5% vatten, 27.000 kilojoule
Coop "vanliga" lövträ
65% kol, 15% askhalt, 8% vatten
Weber
75% kol, 11% aska, 5% vatten, 26.000 kilojoule

Ser man till värdena ser Coop bättre ut än Weber eller hur?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det ser ju bra ut när man läser innehållsdeklarationen.. Men dom borde testas för att se vad dom går för!

Andreas

Här är ytterligare en sort jag hittade på ICA -

Skogens grillbriketter "glöder extra länge"
65-70 kol, 7% aska, 4-5% vatten

Ser på pappret betydligt sämre ut än både Coop och Weber pga den låga kolhalten.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Förutom att värdena på Coops Cookware "högsta kvalitet" ser bättre ut än Webers så är de billigare också - såg priset i förrgår. 7 kg Weber kostar 99 och 3 kg Cookware kostar 39,90 eller 13,30 per kilo eller 93 kronor för 7 kilo.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Jag använder Heat Beads (weber) sedan förra året och tycker att skillnaden mot landmanns är stora. Det brinner längre, varmare och det ryker inte lika mycket vid upptändningn. Jag använde ett Weber tändrör med tändpåsar under och med landmanns briketter sveper jag in grannskapet i en kraftig rök som inte luktar gott. Heat beadsen ryker lite svagt de första minuterna, sedan är det i princip osfritt. Grillen är en 22,5" One Touch Gold som jag har haft i 5-6 år. Det starkare värmen gör att jag kan ta mindre mängd briketter vid grillningen. Dessutom upplever jag att jag på senare tid har haft svårt att få upp tempen i grillen med landmanns briketter. Speciellt sedan dom började med dom stora briketterna. Skälet till att jag använde lanmanns överhuvudtaget är att jag har svårt att få tag på Heat Beads. Jag bor i Knivsta och åker oftast till Uppsala för att handla. Närmaste återförsäljare av Heat Beads är K-Rauta i Häggvik. Sist jag var där köpte jag 5 påsar på en gång. Gissa om folk tittade på mej.

För övrigt har jag börjat med att kombinera/blanda briketter och kol. Det ger högre temp och än med bara briketter mer kolsmak. Kolen brinner ju snabbt ner, men briketterna kan man ju tända om när man grillar nästa dag.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Sweber, du har inte möjligtvis provat Cookware-briketterna? Hade varit kul att höra hur de står sig mot Heat Beadsen...
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Tärnsjö som ligger i Västmanland har ett byalag som milar varje sommar som en turistgrej, stora härliga som glöder länge. Stor säck (50-70L?) för dryga hundringen vill jag minnas.
Har man brådis med glöden får man hjälpa till med yxan innan man tänder...

Annars har jag köpt Coops briketter nu i sommar, 4 för 100:- men inte ger dom några 4 timmar inte.

Kurtson

skall nog testa coops vid tillfälle.
tror det hela beror lite på träsorter och hur hårt de är pressade, många saker påverkar nog en hel del som inte går att utläsa på en innehållsförteckning...

Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-07-10 16:31
Annars har jag köpt Coops briketter nu i sommar, 4 för 100:- men inte ger dom några 4 timmar inte.


Coop säger du, men var det verkligen Cookware "högsta kvalitet" (bild på förra sidan i denna tråd)? Hur länge brann dom då?

Kurtson: ja det vore roligt att få en jämförelse av nån som provat bägge.
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

 Jag har för första gången köpt Weber-briketter, 10 kg för 110kronor, intressant att prova, se skillnaden mot vanliga ICA-varianten.

MiGa

Jag använde Webers briketter i helgen blev mycket nöjd.Jämn värme lång brinntid.
Provade tända med tändvätska men det gick ej (för hårda troligtvis ;D) använde tändrör som gav kanon glöd,som sagt mycket nöjd ;D.

roffekock

Alla ni som grillar. Ni behöver inte plåga er igenom alla sorters grillbriketter det finns det andra som redan gjort. Och hör sen. HJULET BEHÖVER JU INTE UPPFINNAS TVÅ GÅNGER ELLER HUR. Köp nu Weber briketter du får garanterat mer för pengarna inget att diskutera. Grilla  istälet för att prova dej fram genom djungeln av alla dåliga argument och försäljningstrix.

Om du ska kolgrilla så försök att få tag på kol från en mila det finns inget som går upp mot detta känn bra på tyngden det är som natt och dag. Det kan vara lite trixit att få tag på men trägen vinner.

Och sen om du ska ha en tillförlitlig tändare till din grill så köp en rejäl gasolbrännare som du kan koppla till din gasoltub och du hat löst alla problem med att få fjutt på dina briketter resp. kol

/rolf

kör så det rycker.
Matforum är bäst

Dennis Lundin

Ja använder uteslutande webers briketter. Har provat andra men inte varit nöjd. Det stör mig när man råkat glömma köpa webers och handlar något skräp i icabutiken. Webers kan jag tända om både en och två gånger. Icas och andra blir det inget kvar av att ens tala om. Dom brinner ut snabbt och det blir bara en flyktig aska kvar.

Jag läste för länge sedan att det skulle vara mer sand i webers? Har för mig att det var sandinnehåll.
Men även om så är fallet så regerar webers än så länge helt utan motstånd hos mig.

Sweber

Sand?  Det weberbriketter som fanns innnan det blev Heat Beads i påsarna var spanska och om man hälde ut askan i en rabatt och det kom regn så blev det nästan som betong. I de nya och i Heat Beadsen ska det vara kornbaserat bindmedel, men sand har jag inte hört talas om. De spanska weberbriketterna var usla, Landmanns var bättre.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kurtson

Citat från: MiGa skrivet 2008-05-27 20:57
Jag använde Webers briketter i helgen blev mycket nöjd.Jämn värme lång brinntid.
Provade tända med tändvätska men det gick ej (för hårda troligtvis ;D) använde tändrör som gav kanon glöd,som sagt mycket nöjd ;D.

TÄNDVÄTSKA?????
Snälla människa, hjälp nu världen och ta bort denna hemska produkt från butikshyllorna...och då inte genom att köpa den.
Det finns så många bättre sätt att tända grillen på. (el, skorstenständarem värmepicka, gasol)
och du har helt rätt, heatbeadsen (webers briketter) är för hårde för att suga upp någon form av vätska.

Sweber

Kurtson, dom nya Weberbriketterna i 10kg-påsar verkar inte vara Heat Beads, dom verkar vara tyska. Bra tycker jag, då transporten från tysklan och hit är kortare än transporten från Australien och hit.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kurtson

skall kolla på påsarna när vi får in dem igen...
har tagit hem 2 pall inför helgen...
alltså inte hem hem utan till jobbet.

Blom

Själv skulle ja inte välja ngt annat än Webers briketter, helt oslagbaar men det kostar också å ligga på topp!

Lindström

Även jag har konverterat till weberbriketter. Vad som fick mig att byta från Landmans berodde först och främst på att exemplaret jag fått tag på var av så usel kvalité att briketterna föll samman medans jag lade dem på kolgallret i grillen. Den riktigt otrevlig överraskning kom en bit ner i säcken när jag får upp en brikett med en injuten plaststripe i sig! Det såg ut som om den används som  en veke när man stöper ljus. Tankarna började givetvis snurra om det var flera av briketterna som kunde ha plast kvar i sig. Bara till att slänga klabbet och köpa Webers istället. Kvalitén är som sagt natt och dag. När jag försökte returnera de kassa Landmanbriketterna till K-Rauta svarade säljaran att dessvärre är Landmans produkter av mycket varierande kvalité, citat "eller rent ut sagt skräp i vissa fall".  Ärlig säljare i alla fall ;)

Jag ska se om jag kan hitta en bild på plaststripen i briketten.

MiGa

Slutet av förra sommarn var jag på Harald Nyborg för att köpa mer Webers briketter men dom var slut så istället blev det
Heat Beads BBQ Briquettes  Australia NO.1.

142 kr 10 kg väl använda pengar.Man kunde använda samma briketter dagen efter, lika hårda som innan nåt som jag kan tycka att många briketter inte är bla Weber som lämpar sig för lång grillning.

Sweber

Så märket Heat Beads finns i sverige, det visste jag inte. Jag får hålla ögonen öppna med andra ord.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

magnus

Tips: På Spånga Järn reas det ut Weber Briketter för 99kr påsen i bbutiken.

Robert021

Webers briketter är de jag tycker är bäst och därför använder mest
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal