Kvalitetskolgrill med justerbar höjd på grillgallret

Startat av Andreas, 2010-09-12 13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Apropå tråden Hur få maximal grillsmak? och att utsätta det man grillar för tillräckligt hög värme, finns det nån kolgrill av bättre kvalitet (typ Weber) som har steglöst justerbar höjd på grillgallret?

Att det inte går i weberkolgrillarna är synd, det har jag inte bara tänkt nu utan även tidigare när jag velat reglera värmen. Eller finns det kanske nåt tillbehör som gör gallret i en weber justerbart?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är detta som gör att vi inte använder vår Weber så mycket; det går inte att höja o sänka gallret på den. Egentligen var min gamla kolgrill bättre (inköpt på bensinstion för 99:-) den hade 4 lägen för gallret.
Nog måste det finnas "finare" grillar än den med ställbart galler.

Andreas

Ja man tycker ju det. Eller så är alla "fina" grillar gjorda för att bara användas med lock och värmeregleras med ventilerna allena, men det är ju ganska oflexibelt för den som vill kunna använda grillen på många sätt.
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Provade barbecook som har en grill med höj och sänkbart galler och reglerbar syretillförsel och är inte direkt en budget grill.
De hade tidigare även en med lock, det var den jag hade.
Problemet var att reglaget för syretillförseln var för dålig (blev aldrig tillräckligt lite) och att syre tillförseln hamnade i mitten som en svetslåga.
http://www.barbecook.com/en/products/charcoal.asp

Robert021

 Med en klotgrill går det att grilla på många sätt.  Allt från 'low and slow' till väldigt hett. Antigen drar man nytta av locket på en klotgrill och får konvektionsvärme eller så grillar man utan lock.

Konsten är att lära sig sin grill, eller kort och gott 'lära sig att bemästra glöden i sin grill'. Mycket beror på hur du arrangerar kolbädden och matens placering i relation till glöden.


 
Citat från: Andreas skrivet 2010-09-13 19:17
Ja man tycker ju det. Eller så är alla "fina" grillar gjorda för att bara användas med lock och värmeregleras med ventilerna allena, men det är ju ganska oflexibelt för den som vill kunna använda grillen på många sätt.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Andreas

Citat från: Per-Erik skrivet 2010-09-13 21:48
Provade barbecook som har en grill med höj och sänkbart galler och reglerbar syretillförsel och är inte direkt en budget grill. ... Problemet var att reglaget för syretillförseln var för dålig (blev aldrig tillräckligt lite) och att syre tillförseln hamnade i mitten som en svetslåga.


Synd, är det inte det ena så är det det andra.  Kanske har ingen tillverkat den perfekta grillen ännu?

Citat från: Robert021 skrivet 2010-09-13 22:45
Mycket beror på hur du arrangerar kolbädden och matens placering i relation till glöden. 


Inte kan jag väl genom att arrangera kolbädden och placera maten få samma smidiga funktion som med ett i höjdled justerbart grillgaller? Visst, jag kan bygga upp en högre kolbädd på ena sidan av grillen så att kolet ligger nära gallret på en sida och flytta runt maten, men nog är det väl ofta enklare och ger fler möjligheter att kunna flytta gallret?

Nä jag begriper inte varför man över huvud taget konstruerar en grill där gallret inte går att justera i höjdled.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Att ett lock på grillen skulle kompensera närheten till glöden förstår jag inte. Jämför med en ugn. Om jag sätter in en maträtt i 300 graders värme blir den ju inte likadan som om jag sätter maträtten alldeles under ett påslaget grillelement.

Robert021

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-15 09:47
Att ett lock på grillen skulle kompensera närheten till glöden förstår jag inte. Jämför med en ugn. Om jag sätter in en maträtt i 300 graders värme blir den ju inte likadan som om jag sätter maträtten alldeles under ett påslaget grillelement.


Locket kompenserar inte närhet till glöd. Det var inte det jag skrev eller försökte påstå. Locket gör att du får konvektionsvärme, på samma sätt som i en varmluftsugn.

Gör man jämförelsen vanlig ugn där man använder över, under eller överundervärme så ger den inte samma påverkan på vad man än väljer att laga som en varmluftsugn.

Om det är närhet till glöden man är ute efter så finns det andra grillar som är långt bättre än klotgrillar.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Robert021

Den som söker ska se att det finns lösningar att finna. Antigen köper man en
färdig lösning eller så är man lite finurlig och pular ihop den själv, massor av inspiration finns på internet. Här kommer lite inspiration

Kanske kan passa i en klotgrill:

En snabb lösning:

Äntligen hemma har också visat bygget av en grill där du kan ställa höjden själv. Ritningen kan man hitta på följande adress: http://www.hemmakanalen.se/polopoly_fs/1.760366.1278676706!ritning%20grill.pdf
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

magnus

Eva Solo har en grill som vunnit något design pris, i den höjer man och sänker kolbädden. Osäker på hur bra den är på att reglera temperaturen. Snygg och dyr är den också :)

http://evasolo.dk/products-grill.html

Andreas

Citat från: Robert021 skrivet 2010-09-15 13:31
Om det är närhet till glöden man är ute efter så finns det andra grillar som är långt bättre än klotgrillar.


Fast jag tror de flesta vill kunna göra så mycket som möjligt i en enda grill. Och då vore klotgrill med höj- och sänkbart grillgaller en mycket bra lösning.

Egentligen skulle jag vilja komma på någon riktigt enkel metod att lägga till den funktionen i min befintliga Weber.
Den som inte frågar får inga svar.

Robert021

Citat från: Andreas skrivet 2010-09-17 10:49
Fast jag tror de flesta vill kunna göra så mycket som möjligt i en enda grill. Och då vore klotgrill med höj- och sänkbart grillgaller en mycket bra lösning.

Egentligen skulle jag vilja komma på någon riktigt enkel metod att lägga till den funktionen i min befintliga Weber.


Då kan ju kanske lösningen med ringen ett par inlägg upp vara något. Eller så kan det kanske vara inspiration för egenkonstruerad lösning.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Per-Erik

Citat från: Robert021 skrivet 2010-09-17 16:00
Då kan ju kanske lösningen med ringen ett par inlägg upp vara något. Eller så kan det kanske vara inspiration för egenkonstruerad lösning.


Ja, den i kombination av att man fortfarande kan lägga på locket vore en vinnare.


Robert021

Det är väl såhär; antigen vill man grilla väliigt nära glöden (direkt värme) och utan lock, det andra alternativet är direkt eller indirekt värme och konvektionsvärme alltså locket på.

Jag har aldrig hört talas om grillning nära glöd och locket på. Det blir ju som att steka i rödglödgad gjutjärnspanna i en varmluftsugn.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Andreas

Citat från: Robert021 skrivet 2010-09-17 16:00
Då kan ju kanske lösningen med ringen ett par inlägg upp vara något. Eller så kan det kanske vara inspiration för egenkonstruerad lösning.


Du menar bilden i #8? Förstod mig inte på den, med den kommer man ju inte närmare glöden i en Weber utan tvärtom längre ifrån? Eller var bilden upp och ner, men plåtvinklarna där lär inte gå innanför rundningen på klotet?

Borde finnas nåt färdigt tillbehör som passar direkt ungefär som smokenator.

Citat från: Robert021 skrivet 2010-09-17 20:27
Det är väl såhär; antigen vill man grilla väliigt nära glöden (direkt värme) och utan lock, det andra alternativet är direkt eller indirekt värme och konvektionsvärme alltså locket på.


Man vill ju kunna göra bägge under samma grillning, först grillgallret riktigt nära glöden och riktigt hett för rätt yta, sen grillgallret lite längre från glöden och lock på till rätt sluttemperatur. Alltså vill man ha en höj-och-sänkmekanism som får plats under locket (och som helst ger så mycket grillyta som möjligt).
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal