Gratis vildväxande råvaror - växter, bär och rötter

Startat av crlhrv, 2007-07-18 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Pite-Långnäs

Vet inte om själva askan har nån gödslande effekt,
men branden röjer ända ner i backen så att nytt friskt ris tar plats.

Svartvinbärs tips!
När jag kokat saft I "Saftmajjan"
tar jag en trådsil och passerar bären som är kvar sen jag tömt ut saften,
Blandar med socker och får en god puré som passar i fil el på skorpor.
Prövade sist m att tillsätta vaniljsocker.GOTT

Andreas

Agneta: (OT) Kravgodkänd i all ära men hur mycket bärinnehåll är det i den?

Pite-Långnäs: Växer svarta vinbär vilt?

Det är förresten ingen som ätit alger - det är ju definitivt en gratis vildväxande råvara..?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

(Lärk/häst-proportionerna; ett hallon/ett kg socker typ)

Andreas

Chanpeng S Ericsson, köksmästare Högbo Brukshotell tipsar i Arbetarbladet om strutbräken (kallas äv. strutsbräken, foderbräken) - en delikat ormbunke http://arbetarbladet.se/merlasning/mat/tethasmat/1.28567

Nån som sett eller ätit?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


kurt

Det är en riktigt dålig artikel i Arbetarbladet, när man inte påpekar att man mycket lätt kan blanda ihop strutbräken med någon av de andra ormbunkarna som innehåller cancerframkallande ämnen.

Andreas

Ajdå, finns det då nåt säkert sätt att se skillnad på strutbräken och de ormbunkar man inte bör äta eller är risken för förväxling så stor att man bör glömma strutbräken?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

Svarta vinbär växer vilt o kallas då ibland Tistron :)

har en stor favorit i nässlor, vet att säsongen är på upphällninge men tipsar ändå om mitt "nässeljox"

Förväll ca 1 l nässlor (använd toppskotten innan de går i blom så blir säsongen längre!!)
torrrosta 2 dl solrosfrön
lägg detta i en mixer tillsammans med 1-2 vitlöksklyftor (eller fler om du är ett vitlöksfans ;) )
mixa och tillsätt ca 2 dl kallpressad rapsolja
smaka av med salt o nymald svartpeppar

kan förvaras i kyl ca 2 veckor, njuts gärna med rökt lax eller skinka på bröd...eller så späder man den lite med lite av vattnet när man kokat pasta och blandar i det i pastan sen som man gör med pesto...
har bjudit på det istället för smör när jag haft laktosintolleranta kompisar på besök...mkt uppskattat

Sen är Älsörtssaft en stor favorit men måste återkomma med det receptet, är precis nyflyttad så allt finns inte där jag vill :/
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Karin

Andreas: Maskrosrötterna används mig veterligt bara i medicinskt syfte. Fram med spaden till våren och gräv:)

De mäste tvättas ordentligt innan de används. Småkoka i  ca 10 min. Låt det hela sedan stå och dra i 15 min. Sila bort rötterna och drick vätskan i små klunkar under dagens lopp. Det smakar bittert men lär ska vara urin-, bukspott- och galldrivande, milt laxerande. aptitstimulerande samt ha antireumatisk effekt.

webguide

Vi glömmer ju bort alger! Havet är fullt med sjögräs som går att äta.

Mimmi

Vill påminna om att det går fint att tappa sav från våra träd. Just nu har vi tre tappstationer vid våra gamla björkar. Det skall bli långkok och reduktion av råvaran. Puttrar på för fullt här utanför i den stora 60 l grytan.

http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/16/tappning-av-bjorksav/

Kari


Mickan

Lämpligt att någon tagit upp tråden så att jag kan passa på att påminna alla om att nässlorna är små, fina och späda nu. Ja, inte i hela landet men de kommer... 
Video meliora proboque deteriora sequor

Mimmi

Allt puttrande av saven i den stora grytan där ute vid vedboden skall bli till björksirap. 


Mickan, Nässlor ja tack, får gå och kika hur långt de kommit här hos oss

agnetasch

Snart får man väl hålla ögonen öppna för granskott :o
Om man vill göra kottesnaps o smaksätta tjälknulen på ovanligt sätt.

ena

syltade granstruntar (granskott) är en hit att servera till tjälknulen ;)
likaså kan man göra saft på dem, ungefär som flädersaft fast lite syrligare...

*blåstirrar på granarna utanför fönstret* inga skott där än...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Citat från: ena skrivet 2009-04-17 15:30
blåstirrar på granarna utanför fönstret* inga skott där än...
Slå larm när dom kommer!

ena

man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mimmi

Apropå granskott så åt vi en väldans god Grangravad Älg när vi var till Tvällens Värdshus!

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal