Köttbullar - Findus Wärdshus (4/5)

Startat av Andreas, 2009-10-14 13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Köttbullar i sås, fluffigt potatismos, ärter och lingon

Jag tycker bara det ser så slabbigt ut med det där såskladdet på papptallrikskanten, jag förstår att det kanske är halvknepigt att undvika eftersom det har med hur såsen portioneras ut på tallriken och hur tallriken hanteras innan nedfrysningen att göra, men mycket skulle se bra mycket bättre ut om färdigmatsfabrikanterna lade manken till en aning på denna front. Såsen är i och för sig inte enda utseendeproblemet på denna rätt, mosen är ful i kanten och ärtorna är allt bra ojämna om man jämför med hur de ser ut på bilden på förpackningen.

Mosen smakar som pulvermos gör. Ärtorna är goda, men fattas bara annat, just ärtor en grönsak det ska mycket till för att misslyckas med. Jag brukar sällan köpa färdiga köttbullar, men dessa köttbullar är faktiskt lite godare än mitt minne av köpesköttbullar. Brunsåsen är en smula jolmmesig och varm lingonsylt är konstigt. Men helhetsintrycket är i färdigmatssammanhang bra och totalbetyget blir därför 4.

Innehåller jästextrakt. Och varför behöver Findus två olika färgämnen för att laga köttbullar med mos?

¤ Utseende: 3/5
¤ Konsistens: 4/5
¤ Smak: 4/5
¤ Helhetsbetyg: 4/5
Den som inte frågar får inga svar.

Ulf Stjernberg

Bra och spännande recensioner!
Keep up the good work!

Det ena färgämnet ger ju brunsåsen sin färg och det andra potatismoset sin "fina" färg.
Ibland undrar jag om färdigmatsproducenterna inte har fallit förmycket för lobbyn från tillsattsbyrån.

//Uffe

Andreas

Tack Uffe.

Så du menar att färgämnet i moset är nåt som gör den gul och att den annars skulle vara vitare? Det låter ju inte sådär jättenödvändigt i så fall.

Citat från: Ulf Stjernberg skrivet 2009-10-14 21:23
Ibland undrar jag om färdigmatsproducenterna inte har fallit förmycket för lobbyn från tillsattsbyrån.


Men nu är de ju faktiskt (i sann populistisk anda?) på väg bort från det, se trådarna Findus utan medel och Procordia visar vägen till framtiden? (Procordia = Felix). Sen vet jag att även Dafgårds har börja släppa sina rätter som tillsatsfria. Så all färdigmat lär nog vara märkt med Äkta vara eller liknande tämligen snart. Men frågan är om den blir så mycket godare av det. Tillåt mig tvivla. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Ulf Stjernberg

Angående moset så är det så jag fått förklarat för mig när jag ställde frågan, men med bra råvaror så känns det ju verkligen onödigt.

Jo det går ju helt klart åt rätt håll med tillsattser i maten, men som sagt processad mat som blivit bearbetad i flera led - kommer nog inte vara lika god som mat lagad med kärlek  ;D

Men tycker det är kul och spännande att se vad dom hittar på, ibland blir man ju faktiskt överaskad när man provar vissa färdigrätter för vissa är ju ganska bra.


Andreas

Citat från: Ulf Stjernberg skrivet 2009-10-15 22:52
ibland blir man ju faktiskt överaskad när man provar vissa färdigrätter för vissa är ju ganska bra.


Visst är det så, synd bara att nivån är så fasligt ojämn och dessvärre känns det forfarande, trots att jag är luttrad, som att jag oftare blir negativt överraskad än positivt.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal