Allt om mat KO-anmält för FetQuiz från Unilever

Startat av Andreas, 2009-04-14 15:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Unileverannonsen "FetQuiz" hos Alltommat.se har blivit anmäld till Konsumentverket. "Anmälarna anser att informationen är utan relevans, missvisande och icke vetenskapligt underbyggd. Dessutom anser anmälarna att det inte framgått att annonsen är en annons." http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=3-AV_ID=894174,00.html

Nån som sett FetQuiz-annonsen, visas den fortfarande?
Den som inte frågar får inga svar.


Miss Fish

2009-04-14 18:58 #2 Last Edit: 2009-04-14 19:19 by Miss Fish
Jag gillar frågan (14)..
Det finnns fett som inte kroppen kan producera själv, vilket sorts fett är det?
Alterativen är: Omega-3 från växter, Omega-3 från fisk, Omega 9.. (rätt svar Omega3 från växter)
Hur kan kroppen tillverka Omega -3 från fisk? (okej, kroppen kan i viss mån omvandla ALA till EPA eller DHA).

Det låter som någon LCHF-fanatiker varit framme.. Det finnns väl mängder av studier på att mättat fett inte är bra?

Andreas

Hur skall frågan/svaret tolkas? Betyder det att man klarar sig fint utan att äta Omega-3 från fisk och Omega 9 men däremot måste man tillföra Omega-3 från växter för att må bra?
Den som inte frågar får inga svar.

Miss Fish

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-15 11:24
Hur skall frågan/svaret tolkas? Betyder det att man klarar sig fint utan att äta Omega-3 från fisk och Omega 9 men däremot måste man tillföra Omega-3 från växter för att må bra?


Vad jag förstått räknas inte Omega 9 till de essentiella fetterna, och har för mig att det är något kroppen kan bilda själv.. (hittar dock ingen vettig källa på detta). Och vad jag förstått så ökar produktionen av Omega 9 då det är ett lågt intag av omeag 3 och 6. (intressant vetenskaplig rapport (än något svår för en ekonom att förstå) om just fettsyror http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/omega3fa/)
Därför behöver vi alltså inte tillföra Omega 9 på samma sätt som Omega 3 och 6. Omega 9 finns dock i t.ex. olivolja.

Omega 3 från fisk innehåller fettsyrorna EPA och DHA, medan växtriket innehåller Omega 3-syran ALA. ALA kan i viss mån omvalda sig till EPA eller DHA. Men det är ytterst begränsat.
http://dhaomega3.org/index.php?category=overview&title=Conversion-of-ALA-to-DHA

Jag tolkar svaret att man i alla fall måste tillföra Omega3 (ALA) för att kunna få i sig Omega 3-fetterna öht. De produkter som det görs reklam om i testet innehåller ju ALA, så självklart är det viktigt att man äter just ALA i form av vegetabiliskt fett från Unilever. :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal