Stinas kyckling - Kronfågel - bra mat?

Startat av Andreas, 2008-10-11 12:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kronfågel ägs av det kooperativa företaget Lantmännen som i sin tur ägs av 42000 svenska lantbrukare. På deras hemsida kan man under rubriken "Ansvar från Jord till Bord" bland annat läsa följande "Vi vill göra det möjligt för alla att äta sunt utan att behöva göra avkall på matglädje och livskvalitet. Det ska vara lätt och tryggt att välja bra mat till både vardag och fest." http://www.lantmannen.se/sv/Lantmannen-COM/Om-koncernen/Ansvar-fran-Jord-till-Bord/  Och under rubriken "Lantmännen kronfågel" står "Lantmännen Kronfågel är Nordens största producent av kycklingprodukter. Produkterna marknadsförs under starka varumärken, såsom Kronfågel, Ivars och Stinas i Sverige samt Danpo i Danmark. ... Affärsområdet lägger stor vikt vid matsäkerhet och etik." http://www.lantmannen.se/sv/Lantmannen-COM/Verksamhet/Lantmannen-Kronfagel2/

Svenska lantbrukare, "bra mat" och "etik", visst låter det bra?

Jag köpte hem Stinas örtkyckling med "NYTT BÄTTRE RECEPT". Och jo, det är inget fel på smaken men läs innehållsförteckningen "Styckad kyckling 80%, salt, natriumcitrat E331, glukossirap, druvsocker, lök, jästextrakt, antioxidationsmedel E310, potatisfiber, emulgeringmedel E472A, palsternacka, citronsyra, maltodextrin, persilja, lök, kyndel, socker, äppelsyra, kryddor (bl a svartpeppar), tomat, vegetabilisk olja (raps, solros), kryddextrakt (dragon, oregano, rosmarin), arom."

Väldigt många ingredienser, minst 23 stycken beroende på hur man räknar. Låt se, vilka hade jag använt om jag lagat kyckling i hemmet och vilka hade jag definitivt inte använt?
¤ Jag hade kunnat använda: kyckling, salt, lök, palsternacka, persilja, lök, kyndel, socker, kryddor (bl a svartpeppar), tomat, vegetabilisk olja (raps, solros)
¤ Definitivt inte använt: natriumcitrat E331, glukossirap, druvsocker, jästextrakt, antioxidationsmedel E310, potatisfiber, emulgeringmedel E472A, citronsyra, maltodextrin, äppelsyra, kryddextrakt (dragon, oregano, rosmarin), arom, (och jag hade inte två sorters olja)

Av 23 ingredienser hade jag inte använt 12, mer än hälften! Varför använda kryddextrakt och arom istället för vanliga kryddor? Och jästextrakt är en smakförstärkare som har samma funktion som glutamat och som används i avsikt att biffa på en tunn smak så man kan spara in på kryddning.

Sen var det potatisfiber. Potatis är ju gott till kyckling men varför I kycklingen? Jo just ja, det var ju den där SvD-artikeln med rubriken "Potatisfiber binder vatten bäst" där det står "Modifierad stärkelse, polyfosfat och högeffektiva potatisfibrer har öppnat nya möjligheter för tillverkare som vill dryga ut mat med billigt kranvatten. ...potatisfibrernas prestanda att binda vatten utvecklas snabbt. Lyckeby Culinar är världsledande med potatisfibern Potex som binder 12 gånger sin egen vikt i vatten och fett. Uppföljaren Potex Crown binder nu 16 gånger vikten." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_299172.svd

Och glukossirap och druvsocker är förmodligen en del av marineringsvätskan/saltlaken. Sen antar jag att emulgeringmedel E472A är tillsatt för att det tillsatta vattnet och kycklingfettet ska hålla ihop och att även maltodextrin har en stabiliserande effekt.

Återstår Natriumcitrat E331, antioxidationsmedel E310, citronsyra och äppelsyra. Jo även de två sista har E-nummer, citronsyra har E330 och äppelsyra E296. Alla dessa är konserveringsmedel. Varför i hela friden behövs konserveringsmedel i en fryst produkt? Jo det kan Mats Markgren, marknadsdirektör på Kronfågel svara på: "- När man jobbar med en salthaltig marinad måste man tillsätta ett konserveringsmedel för att det inte ska ske smakförändringar." http://www.radron.se/templates/Artikel____1353.aspx Och här använder man t o m fyra konserveringsmedel!

Nästan hälften av ingredienserna har alltså med vattenbindning att göra och vatten finns det gott om, i innehållsförteckningen står 80% kyckling först och som näst största ingrediens salt som brukar ligga på 1% så det handlar om runt 17-18% vatten.

Branschorganisationen Svensk Fågel (där bland annat Lantmännen kronfågel är med) gick i en pressrelease 2005-03-23 ut och sa "I vissa frysta kycklingfiléer tillsätts vatten eller saltlake i filén för att köttet ska bli mörare. Medlemmarna i Svensk Fågel har enats om att tillföra max 13 procent vätska, vid mer vätska än så anser man att smaken inte förbättras och att konsumenten luras." http://www.svenskfagel.se/?p=1359 Och detta citat gäller kycklingfilé, i Stinas är rubbet mörat.

Hur mycket färdig kyckling får man då ut av de enligt förpackningen ursprunliga 1100 grammen? När jag väger kycklingdelarna efter tillagning återstår 710 gram och ändå är kycklingen saftig när jag äter den!
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Du borde bli en matSverker. På riktigt.
För visst köpte Du hem Stinas örtkyckling med "NYTT BÄTTRE RECEPT" för att?? Skriva om det eller mätta familjen?

Hur som, me like! Tummen upp för Din analys! :)

Andreas

Tack Elka! Matsverker var ett kul uttryck, vi kanske skulle börja utse veckans Matsverker här framöver? :)

Köpte den för att äta den! Jag köper ibland ett par såna här kycklingförpackningar att ha i frysboxen, smakar hyggligt bra och är perfekt när man inte har tid med annat. Men innehållsförteckningen har jag inte läst förut och nu när jag såg "potatisfibrer" så undrade jag vad det var bra för, tankspridd som jag är mindes jag inte den där SvD-artikeln förän jag sökte på just potatisfibrer igen. Och nu vete 17 om det blir just Stinas kyckling igen... fast med reservation för att alla såna här produkter är likadana, bekvämlighetsaspekten går tyvärr ibland inte att bortse ifrån. Jag har en liknande förpackning av fabrikat Ica i frysen och när det blir dags att äta den ska jag läsa innehållsförteckningen på den också.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Usch man blir ju förbannad. Tack för infon Andreas eller jag menar MatSverker. Nu blir det vanliga kycklingklubbor hädanefter, det går nästan lika fort och blir godare.

Andreas

Fast vad innebär "vanliga kycklingklubbor"? Säker på att kycklingklubborna du brukar köpa inte innehåller ungefär samma mörningscocktail som Stinas?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Har inte kollat men alla aromer och diverse tillsatser finns inte i alla fall. Har nu kollat mina klubbor från eldorado, innehåll: kycklingklubbor. Det står ingenting om tillsatser eller vatten eller e-nummer - så nu blir jag nästan misstänksam för det! Undrar om det stämmer?  ???

Andreas

Står där inget annat än kyckling så borde de vara OK. Fast vatten verkar aldrig över huvud taget stå med som tillsats, är produkterna inte marinerade med det så är de istället ofta vattenglacerade för "ökad hållbarhet", prova gärna väga dina Eldorado-klubbor i fryst och tinat tillstånd om du har tid nån gång.

Kronfågels klubbor är då marinerade, ja går man in hos kronfågel (fryst->styckad fågel) http://www.kronfagel.se/main/default.asp?id=13&subid=1&subsub=Styckad%20fågel&langid=1&listproduct=Styckad%20fågel och kikar på sortimentet så står det mörad/marinerad på nästan varenda produkt, även på kycklingklubba. Jag har faktiskt levt i föreställningen att det endast var kycklingfilé som vattenmarinerades.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Hmm, detta är ju riktigt intressant! Är det så att färsk kyckling, hel eller i delar, är lösningen på vårt "problem"? Iband är det ju riktigt fylla frysen billigt..

Andreas

Färsk kyckling är inte heller självklart bra. "...nu har tillverkarna även börjat injicera färsk kyckling." I april i år verkade det visserligen bara gälla filé - Prisextras danska lågprisfileer Basic och Coop Xtra kycklingfiléer. Men det verkar även vara på gång hos Kronfågel att döma av svaret från deras marknadsdirektör Mats Markgren så det gäller nog att hålla ögonen öppna vad du än köper. http://www.radron.se/templates/Artikel____1353.aspx
Den som inte frågar får inga svar.

Shanta

Såg kyckling av det här märket i butiken idag.
http://www.bosarpkyckling.se/
Ekologisk, den borde väl vara bättre, eller? Lite dyr bara.

Andreas

Nu har jag jämfört Stinas kyckling med Icas kyckling. Jag har tittat på en Ica "Tandoori Kyckling". Det är visserligen inte samma kryddning på kycklingprodukterna från de olika fabrikaten men det är heller inte kryddor jag jämför utan det övriga innehållet.

Stinas kyckling från Kronfågel som jag skrev om ovan innehåller 23 ingredienser varav 11 var sådana jag inte skulle använt om jag lagat en kycklingrätt från grunden i mitt eget kök. Det stod inget om vatteninnehåll i innehållsförteckningen på Stinas trots att bortåt 1/5 av innehållet är vatten. Och svinnet var stort, ursprungsvikten var 1100 gram och efter tillagning återstår 710 gram. Är Icas kyckling bättre?

Innehållsförteckningen på Icas kyckling lyder "Kycklingdelar av ben och lår (84%), vatten, kryddor (chili, paprika, vitlök, ingefära, kardemumma, spiskummin, svartpeppar, kanel, nejlikor, muskotnöt, libsticka, rosmarin, lök), salt, fermenterat ris, jästextrakt, rapsolja, socker, smakförstärkare E621, E640, antioxidationsmedel E301, E330 samt citronarom." Ica är ärliga nog att skriva ut vatten som ingrediens, bra! 25 ingredienser får jag det till totalt men då har också Ica räknat upp många helt vanliga kryddor medan Kronfågel bara skrivit "kryddor".

Hur mycket konstigheter innehåller Icakycklingen då? Jo dessa: Fermenterat ris, jästextrakt, smakförstärkare E621, E640, antioxidationsmedel E301, E330, citronarom.
¤ Fermenterat ris, har det samma funktion som potatisfiber i Stina?
¤ Stina innehåller endast smakförstärkaren jästextrakt. Ica använder därutöver ytterligare två smakförstärkare,  E621 Mononatriumglutamat (Glutamat) och E640 Glycin natriumglycinat. Fördel Stina.
¤ Stina innehåller konserveringsmedlen natriumcitrat E331, antioxidationsmedel E310, citronsyra E330 och äppelsyra E296. Ica innehåller antioxidationsmedel E301 & E330. Fördel Ica.
¤ Både Stina och Ica innehåller "arom" men på Stina står det bara "arom" medan Ica skriver citronarom i klartext, dessutom finns inga kryddextrakt i Icas kyckling. Fördel Ica.
¤ Ica innehåller till skilnnad från Stina inte glukossirap, druvsocker, maltodextrin & emulgeringmedel. Fördel Ica.

Ska vi sammanfatta så innehåller Icas produkt mindre konstigheter och har en ärligare och utförligare innehållförteckning än produkten från våra svenska bönder. Men tre smakförstärkare är å andra sidan en rejäl plump i Icaprotokollet.

Ytterligare en plump är att Icas aluminiumtråg var rejält kladdigt på undersidan innanför den genomskinliga skyddsplasten.

Icas kyckling väger enligt förpackningen 1100 gram och efter tillagning återstår 765 gram, ursprungsvikten är alltså samma som Stinas men man har 55 gram mer kvar efter tillagning.

Till sist så smakar Icas Tandoorikyckling riktigt gott tycker jag. Fast det hade varit intressant att smaka samma kyckling utan smakförstärkare...
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Stinas örtkyckling från Lantmannaägda Kronfågel innehåller 23 ingredienser och Icas Tandoorikyckling 25. Hur ser liknande produkter från andra länder ut, är svensk kyckling att föredra framför utländsk?

Jag hittade halal-slaktad marinerad örtkyckling från danska Rose poultry hos Willys och döm om min förvåning när jag läser ingrediensförteckningen: "Kycklinglår och överlår med ryggben och skinn (87%), vatten, salt, aroma, torkade kryddväxter: timjan, rosmarin och basilika, antoixidant E301, glukossirap. Nio ingredienser, vilken föredömligt kort förteckning och såvida inte "aroma" kan betyda något skumt på danska är denna produkt alltså helt fri från smakförstärkare.

Notera även 87% kyckling vs. 84% Ica vs. 80% Stinas. Efter tillagning blir det dock precis samma mängd kvar som för Stinas, 710 gram. Men jag tycker mig uppleva att denna kyckling är aningens mer kompakt, vilket inte alls är någon nackdel, snarare tvärsom då det känns mer naturligt. Och smaken är minst lika bra som Stinas.

När nu danskarna kan producera en likvärdig produkt med 14 mindre ingredienser så kan man verkligen fråga sig vad Kronfågel håller på med.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2009-02-18 21:17 #12 Last Edit: 2009-02-18 21:27 by roffekock
Shanta du kan lungt köpa bosarps kycling finns inte godare.

Dyr............................. vad kostar en bra vinare på bolaget?

Det kostar att ligga på topp men vilken glädje. Håll ut. ;D

/rolf

Välkommen till en värld av glada och goda kycklingar!

Vad är ekologisk Kyckling?
• Grupper utomhus i mobila hus.
• Ingen antibiotika.
• Kraftfoder som är KRAV-godkänt.
• KRAV-kontrollslaktade.
• Salmonellakontrollerade.

Varför Bosarpskyckling?
• Kycklingen har mått bra under hela sin livstid.
• KRAV har full insyn i hela produktionskedjan.
• Vägen mellan produktion och kund är den kortast möjliga.
• Bosarpkycklingen smakar helt enkelt bättre!

Säljer ni bara färsk kyckling?
Vi säljer endast färsk kyckling vilket ställer krav på kontinuerlig uppfödning. Detta gör vi eftersom kunderna vill ha regelbunden tillgång till färsk Bosarpkyckling och därför att färskt smakar bäst
Matforum är bäst

patrik.svensson

Bjärekyckling
Har man en gång köpt en färsk sådan så känns dom där frysta kadavren från tex kronfågel som riktigt riktigt skräp.
http://www.bjarefagel.se/index.php

Har inte testat Bosarps kyckling men den verkar ju också jättebra.

Mickan

Man kan väl konstatera att inte ens ren kycklingfilé alltid är ren. Polaren köpte något tidigare osett märke som innehöll 72 % kyckling. Oj, vad många ämnen det kom till för att binda upp ett par deciliter vatten!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Mickan: Kycklingfilé är ju den värsta kycklingprodukt man kan köpa just när det gäller vatten. Men det är en annan tråd: Viktfusk på råvaror med tillsatt vatten

Patrik: I den bästa av världar skulle alla laga färsk kyckling från grunden men livet är fullt av prioriteringar och det är därför produkter som Stinas kyckling säljer så bra. Kvalitetskyckling diskuteras annars i tråden Är det nån skillnad på kyckling och kyckling? Är utländsk kyckling godare?

Rolf: Javisst är ekologisk kyckling att föredra. Läs gärna tråden Jamie Oliver granskar kycklingmarknaden.

Men tillbaka till huvudämnet dvs. ugnsfärdig kyckling så det optimala vore givetvis om Kronfågel hade tagit fram någonting motsvarande Stinas kyckling fast baserat på ekologisk kvalitetskyckling, utan marinering och tillsatser. Jag tror att en sådan produkt hade sålt ganska bra även om den vore dyr.
Den som inte frågar får inga svar.

anders wasen

Köpte en kronfågel original örtmarinerad. Det var ingen höjdare. Torr och trådig. Dessutom lite kött. Ljusår ifrån Stinas örtkyckling.

Katharina

Tyvärr går det i princip inte att få tag på bra kyckling ens om man hittar sådan helt utan tillsatser, för det finns, men det gäller att vara en medveten kund. Den globala uppfödningen kontrolleras av tre producenter vilket gör att risken för epedemier ökar, kycklingarna mår pyton då ett stort andel inte orkar röra sig på grund av den höga vikt de har. Numera (sedan senaste decennierna) väger kycklingarna upp till sex gånger mer men äter ungefär en femtedel av vad de åt förr. De växer så snabbt så kroppen inte hinner med, vilket medför att många dör innan de end hinner till slakt. Man blir så bedrövad. En del av problemet är att smak och konsistens påverkas i vissa fall och tillsatserna blir en nödvändighet. Sedan finns det även tillsatser för att kunna hålla kvar vätskan som både sprutas in för konsistens och säkerligen vikt så man får lite extra betalt för ingenting faktiskt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal