Alla hjärtans dag - vad bjuder du på ?

Startat av Filippa, 2009-02-11 11:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Filippa

Jag har idétorka inför Alla Hjärtans dag. Fullständig idétorka.

Berätta vad du planerar så jag kan snylta på allas kreativitet  ;D

Tack ! //F

Mickan

Klassisk våffla med löjrom och lika klassiska tillbehör
Stekt röding med dill- och potatispuré samt citronslungade squashstavar
Pavlova med grädde och björnbär i cointreaukaramell
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Min älskade make är i Frankfurt denna Valentindag. Jag har fått en för tidig present - en Soda Stream idag. Trevligt! Jag funderar nu på min o barnens meny. Inte klurat klart än. Kan också tänka mig att kika på er andra.....

smakakarin

Jag ska nog bjuda min älskling på detta:
http://smakakarin.blogspot.com/2009/02/annas-frutti-di-mare.html
Det var en braksuccé som han tyvärr aldrig fick smaka! :)

crlhrv

..tänk om man någon gång blev bjuden, och slapp bjuda... mummel.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Filippa

*skratt* Om det inte liksom lät lite fel skulle jag sagt att du var välkommen så ska jag bjuda men det är kanske lite fel tillfälle ...

Andreas

Det låter väl inte fel, Calle behöver mat du vill bjuda honom. :)

Om man riktigt ska gå till botten med detta, vad är det egentligen som kännetecknar en alla-hjärtans-dag middag, ja är det en parmiddag vill man förstås att maten skall vara extra romantisk men finns det något fler kriterium?

Vilka råvaror är mest romantiska, är till exempel skaldjur, rom och fisk generellt mer romantiskt än kött?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Om den ene bjuder den andre tycker jag att man ska försöka få in så många av älsklingens favoriter som möjligt i menyn. Det där med afrodisiaka, hur många tror på det? Man ska inte heller trötta ut sig eller laga allt för tung mat utan ha massor av ork kvar till annat...  ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Anne

Planen här är toast med avocado och skagenröra till förrätt, en rejäl biff med nån slags sallad till varmrätt och.. eh.. kanske chokladmousse? Inte helt säker.
Anne's Food - min matblogg

Filippa

Ja, är det de romantiska råvarorna man vill åt ? Och vad är då romantiskt ? Egentligen så ska man väl hållla sig ifrån slabbig mat - alltså sånt som man måste kladda med typ kräftor, räkor ? För hur mysigt är det att vara kladdig i hela ansiktet ?

Jag har aldrig lyckats lära mig att äta så där damigt snyggt utan spill och så.....

Andreas

Här är lite mer inspiration:
¤ Eva Wörlund i finska Hufvudstadsbladet har hittat sina förslag till desserter på allahjärtansdag i svenska kokböcker: chokladpannacotta med lågt GI, vaniljvåfflor med chilihallon, chokladhjärta med knorr & fyllda piroger. http://www.hbl.fi/text/mat/2009/2/12/d23404.php (Fast som alltid tycker jag det känns helt fel att tala om smalmat eller här "lågt GI" när det ska vara festligt.)
¤ TT Spektras strävsamme Dan Strandqvist tipsar om att undvika alltför ambitösa rätter och att äta middag i soffan (tv-middag? :)). Hans matförslag är Laxsallad i kopp, Italienska drömspett, Citronmarinerat lamm med kamutvete och Italiensk fruktsallad i glas. http://www.na.se/artikel.asp?intId=1445437 (recept i högermarginalen)

Mickan: Det finns säkert många som tror på det. :) Men att tänka i termer av favoriträtter är säkert ett nog så smart drag, riktigt god mat är definitivt stämningshöjande.

Anne: Både choklad, avokado och skagenröra (räkor) räknas väl som afrodisiakum? :)

Filippa: Jo det är sant det där med slabbigt, men rensar man räkorna innan så... fast rensningen har ju även en poäng, det är trevligt när det blir lite pyssligt och utdraget med ätandet så det inte bara blir något som går att stoppa i sig på 5 minuter.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - ehhhh, det kanske det gör, men det var inte riktigt med i planen :) Jag tänker mest gravidsäkert just nu, vilket är rätt jobbigt, jag är SÅ sugen på mögelost. Hrm.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Citat från: Anne skrivet 2009-02-13 19:38
Andreas - ehhhh, det kanske det gör, men det var inte riktigt med i planen :) Jag tänker mest gravidsäkert just nu, vilket är rätt jobbigt, jag är SÅ sugen på mögelost. Hrm.

Jag förstår dig till fullo Anne! Att leva ett par veckor utan grönmögelost är ren tortyr... Finns det inga bra substitut alls?
Då vet vi vad du kommer att kalasa på när den lill* tittat ut? :P

annamaria

Nu är vi OT men men....jag längtade såååå efter Brie. Egentligen är det nog för att man vet att man inte kan - inte sjutton var jag sugen när dem kom ut inte. Konstigt det där men ack så jobbigt under tiden. Tur att det ut kommer goa små gullingar då!

dePaul

Jag skall bjuda mig själv på utskuren biff med vitlökssmör, krossad sv. peppar, hemmagjorda pommes stripes, blandsallat, hemmagjord senap och rå lök  ;D

annamaria

Nu har barnen bestämt sig. Det blir ugnsbakad lax till lunch, kladdkaka o grädde till em-fikat o sen Pannkakor till kvällsmat. Mamman lagar o bakar med stöd av barnen....

annamaria

Så vad blir det 2011?

Här blir det inte så våldsamt romatiskt men förhoppningsvis gott! Helstekta revben, kokt potatis, gräddsås och kokta grönsaker. Efter det en smarrig Päronmarängkaka.

Trevlig Alla hjärtans dag önskar jag er alla!  :)

Jon

Planerna blev lite förstörda pga sjukdom men menyn skulle sett ut såhär:

Västerbottensflarn med löjrom, creme fraiche och rödlök.

Lammspett med cocktailtomater, paprika och champinjioner med vitlökspotatismos och en rödvinssås.

Hemgjord yoghurtglass med blåbär.

Får spara den till nästa år antar jag. x(

Mickan

Kl 12: Kyckling och ris
Kl 15: Kyckling och ris
Kl 18: Potatis och lax

Happy!

;)
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Citat från: Mickan skrivet 2011-02-14 18:08
Kl 12: Kyckling och ris
Kl 15: Kyckling och ris
Kl 18: Potatis och lax



Jag beundrar dig. Jag hade nog dött tror jag.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal