Matlådan

Startat av Esmeralda, 2008-11-19 12:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Esmeralda

Det här med mat lådor. Ofta gamla glasskartonger eller liknande.
De är fula.
Maten gojsas ihop och ser sedan osmakligt ut.
Du vet aldrig hur länge det legat i frysen.
Efter ett tag har du glömt bort var det är i den!
Vem vill äta ur en låda?

Är det bara jag som tycker att detta borde kunnas förbättra mycket?

bryggens

Inte använder man glasskartonger!
Det finns riktiga frys - och microsäkra burkar. Funkar jättebra.
Ett tips som vi själva använder oss av: Vid infrysning så skriver vi innehåll, mängd och datum för infrysningen på en bit frystejp som vi sätter på burken.
Sen skriver vi in i en liten anteckningsbok när vi lägger ner det i frysen, och gör samma där; innehåll och datum.
Ibland så skriver vi även hur burken / lådan ser ut, t.ex " blått lock, rund burk" då hittar man  det lättare.
För att då se vad som finns i frysen så tar man bara en titt i den lilla boken, behöver inte öppna frysen m a o.
Sen gäller det att stryka det som tagits upp ur frysen så man inte tror att något som redan använts finns kvar.

Hasse

Instämmer fullständigt med Bryggens! En "riktig" matlåda kostar ett par tior och gör lunchandet bra mycket trevligare.

Filippa

Klart man använder glasslådor :-) Jag är ingen matlådesnobb men håller med Esmeralda - även en köpt matlåda borde gå att förbättra. Jag skulle vilja ha små fack - för det är ju inget gått om man tex har ris och köttgryta, värmer den i micron och upptäcker att all sås då finns i riset i stället för i köttgrytan ?

agnetasch

Kolla Tupperwares lunchlådor, där kan man tala om fack. Se sid 51:

http://nozebra.ipapercms.dk/Tupperware/se/Magasin/Magazine200802se/

En vacker dag dyker det upp ett TupperWare-stånd utanför din butik, då är det bara att slå till :D

Andreas

(Tips: Om man klickar på siffran där i Tupperwarebroschyren mellan bläddringspilarna och skriver in 51 så kommer man till sidan direkt.) Den verkade praktisk, men 159 kronor för en lunchlåda..? Ger man en sån dyrgrip till barnen blir de rånade på vägen till skolan och använder man med den själv så blir den stulen i kylen lunchrummet. :) Nä kanske inte, men dyrt var det, speciellt som man gärna vill ha flera stycken. Går det verkligen inte att hitta något billigare alternativ med flera fack?

Bryggens: Smart där med anteckningsblocket, det skulle jag kunna tänka mig att börja med men var förvarar man det så man hittar igen det? Och hur gör jag när jag har flera frysar?
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Andreas: Var i frysen har vi inte fått någon ordning än eftersom det är en frysbox, vore det ett skåp så är det väl bara att skriva vilken hylla?
Sen har vi två frysar; från ena sida på blocket skriver vi det som är i den lilla frysen och så vänder vi boken och där skriver vi den andra frysens innehåll.
Vi börjar  från båda håll så att säga. Fler frysar än två = fler böcker.

bryggens

Filippa: Glasslådor är inte bra, de är otäta och gör att det blir is i maten. Och det är ingen matlåda.
Sen är det ju bra om riset får lite sås för ett kokt torrt ris är ingen höjdare.
Annars är det bättre att bara frysa ner köttgrytan och koka nytt ris.
Samma sak med kokt potatis, den blir inte bra fryst.
Har man t.ex pasta med köttfärssås så blir den bäst fryst om man blandar ihop det.

Filippa

Ja, men vem 17 har ork och tid att stå och koka nytt ris ? Inte jag i alla fall. Och glasslådor funkar visst, inte optimalt men om inte plånkan medger nya matlådor á någon hundring och man trots allt lyxat till det med lite glass så funkar det.

Nä, potatis går bort fryst. Möjligen i undantagsfall. Mycket undantag.

agnetasch

Se upp ni som använder glasslådor; värm inte maten i dom utan på tallrik. Just glasslådor o mikrovågsugnar är tydligen ingen bra kombination, glassburkarna är ofta tillverkade av polyeten o kan avsöndra kemikalier till maten när den värms upp:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article468989.ab

Kanske bättre att satsa några kronor o få något säkert. På Granit (Hamngatan 18-20, Stockholm) finns det fackindelade matlådor till ett rimligt pris. Mikrosäkra?
http://www.granit.com/?id=800&item=1

bryggens

Filippa: Du använder alltså glasslådor. Hur länge brukar du ha maten i frysen i dessa?
Hur ser maten ut efter upptining? Och när du tar upp lådan?
Och vad för sorts mat fryser du ner?Beroende av vad du fryser ner så kanske det vore möjligt att frysa in i riktiga fryspåsar och sen lägga dom i dina glasslådor; som skydd.

Filippa

Jag fryser i glasslådor, värmer på tallrik och det ser rätt bra ut. Jag har frusit allt från fisk till köttgryta och de har stått olika länge i frysen. Det funkar alldeles utmärkt. Om jag fått i mig kemikalier vet jag inte än men va 17, jag har växt upp i radon-hus med föräldrar som rökte och mamma drack säkert nåt glas vin när hon var gravid.....:-)

Åt var och en efter ork och tycke - mina glasslådor funkar fint. Jag har även lådor från både Ikea, Tupperware och Granit. Dom funkar också. Mina glasslådor funkar oftast som engångs-lådor dvs jag fryser in, tar ut och slänger efter att jag ätit upp innehållet. Vill man använda andra lådor av andra skäl så gör man givetvis det.

PerG

Vi använder billiga matlådor som tål micro och frys som jag köpt i omgångar på Clas Ohlson. Typ 59:- för tre stycken, Nordic Plast tror jag märket heter och nu har vi väl runt 20-30st såna lådor tror jag.
Sen sätter jag en frystejp på ovansidan och skriver vad det är, hur mycket (om det ex. är flera portioner) och datum.

Fördelen är också att de går att stapla exakt tre på höjden i vår frys i varje fryslåda så man kan packa ganska optimalt jämfört med att använda lådor av olika storlekar.

Andreas

Var in och kikade på kökskedjan Inspiration igår och då såg jag denna Heat & Go mattermos av fabrikat Alladin, det runda utrymmet är delat av en mellanvägg så man kan hålla isär två olika saker och på etiketten står "Microwave in the morning - keeps food hot up to 5 hours".

Också en variant... fast vilken mat är god efter 5 timmars varmhållning?
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Med tanke på eventuell bakterietillväxt så lät varmhållning i 5 timmar inte så fräscht....

Jag fryser in i glasslådor, både färdiga matdosor och matrester. Det har ju varit glass i dom så jag tycker dom borde vara gjorda för att ha i frysen? Men jag värmer maten på tallrik. Det är godare att äta på en tallrik och jag litar inte på att plasten inte avger nåt otäckt....
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Snälla lägg upp fint på tallrik och ha gärna friskt grönt bredvid. Låt maten ta tid och försök njuta även under en stressig arbetsdag. Lunch ska vara rekreation av små mått.
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: Filippa skrivet 2008-11-21 10:16
Nä, potatis går bort fryst. Möjligen i undantagsfall. Mycket undantag.


Kokt potatis funkar inte men råstekt potatis funkar utmärkt. Exempelvis klyftpotatis.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal