Varmkorv

Startat av Urban, 2007-09-13 19:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Varmkorv är ju en riktig klassiker i det svenska folkhemmet.
Och hemma hos mig så äter vi varmkorv med bröd ibland.. oftast då på en Fredag då barnen (ibland) får välja middag  ;D.
Tänk att kokt korv med bröd kan vara så gott!. Favorittillbehören för mig är ketchup, senap och bostongurka.
Och mina barns favorittillbehör är mayonaise och ingenting annat :).
Kokkorven No.1 för mig är Bullens pilsnerkorv, och på stark andra plats kommer Sybillas.

Vilka favoritkorvar har ni?
Vilka tillbehör brukar ni ha på korven?

Hasse

Min solklara favorit är danska "røde pølser". Vet inte hur tillgången på dessa är norröver, men åtminstone i de södra delarna av Sverige är det inga problem att hitta dessa delikatesser.

De ska avnjutas med stark senap och ketchup av dansk typ, som inte är lika söt och "mesig" som vanlig svensk ketchup. Rostad lök och bröd hör också till.

http://www.tulip.dk/Press/ImageGallery/Products/GOEL+Poelser/G%C3%98L+Hotdog+P%C3%B8lser+500g.htm

roffekock

Man får passa på medans dett finns dylika saker. Snart har pizzan tagit över.
Lindvalls winerkorv är ett strå vassare. IKEA säljer den, kommer frå Strömsnäs (läs SMÅLAND.) En tunn sträng senap gärna en söt.Inget kladdigt bröd,möjligtvis hembakat.
Matforum är bäst

kryddburken

Bullens pilsnerkorv slår allt, men kanske inte innehållet, men de bryr jag mig inte om - DE ÄR GODAST!!

roffekock

Alla som gillar korv bör kolla denna sida. ;D
http://www.korvhuset.com/
Matforum är bäst

agnetasch

Jag har två favoriter:
1. Dansk kokt pölse med brödet bredvid o ketchup, tysk senap + rostad lök också bredvid.
2. Kokt frankfurterkorv från Lidl i vanligt köpe-korvbröd med Jonny´s senap.
Annars kan jag köpa korv i vilken korvluda som helst,bara korven är kokt.Mannen skulle aldrig köpa en kokt korv,där ska det vara grillat.Gills det?

Kari

Bullens är ju bäst, dom korta. Dom långa på jätteburkar är goda också men är det samma? Kan man frysa dom, någon som testat?

Andreas

Agneta: Korvar som ska grillas gills och gillas inte i den här tråden, dylika korvar avhandlas i  "Vilken korv är godast att grilla?" http://matforum.nu/index.php?topic=397.0

Vad är det som gör en varmkorv god egentligen - hur ska den smaka? Ingår nån speciell krydda i kok-korvarna ni gillar? Eller ska den bara smaka neutralt och vara lagom salt? Eller ska den den ha nån speciell konsistens?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag tycker att konsistensen är mycket viktig. Agneta var i en annan tråd inne på "knäppet" när man biter igenom skinnet. Sådana saker är viktiga!    ;)
Sedan måste det ju kännas på smaken att det är kött i korven. Inget lågprisskräp, tack!

agnetasch

Varmkorven får inte ha lätt för att spricka,det är synd när all "korvarom" rinner ut i kokvattnet.
De får inte vara för långa så att det hänger en massa naken korv utanför korvbrödet.Senap o ketchup rinner gärna ner i handen då.

agnetasch

Påverkad av opinionen testade jag Bullens Pilsnerkorv igår. Mannen öppnar burken:"Det ligger nåt litet svart därnere" säger han. Svart? Mitt minne av Bullens Pilsner är en korv,lika lång som burken,vackert rosabrun o tjock som en wienerkorv. Ut kommer åtta svartbruna, lillfingertjocka, kortkorta korvar. De sprack när jag kokte dem försiktigt, täckte inte ens korvbrödet o var underligt smetiga i konsistensen. INTE korven jag mindes. Är det denna korv så många har som favorit? Eller fick jag ett måndagsexemplar?

agnetasch

PS När jag blundade smakade det lite vagt barndom om Bullen Pilsner. Alltid nåt.

kryddburken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-16 10:20
Påverkad av opinionen testade jag Bullens Pilsnerkorv igår. Mannen öppnar burken:"Det ligger nåt litet svart därnere" säger han. Svart? Mitt minne av Bullens Pilsner är en korv,lika lång som burken,vackert rosabrun o tjock som en wienerkorv. Ut kommer åtta svartbruna, lillfingertjocka, kortkorta korvar. De sprack när jag kokte dem försiktigt, täckte inte ens korvbrödet o var underligt smetiga i konsistensen. INTE korven jag mindes. Är det denna korv så många har som favorit? Eller fick jag ett måndagsexemplar?


Antar att du köpte den lilla "svarta" burken? Det är i den stora konservburken som är blå/gul/röd dom GODA ligger! Fast den finns nog inte i mindre sort än 40 dessvärre...

Andreas

Men Agneta kan du verkligen minnas rätt - enligt bullens.se har receptet inte ändrats sedan starten..?  ???

http://www.bullens.se/ "bullens historia" - "De första pilsnerkorvarna med namnet Bullens gjordes i dåvarande Alvesta slakteriförening 1953. Recepturen är densamma idag som då. "

Och Kryddburken - stora konservburken och lilla konservburken - hur kan det vara skillnad om det bara finns ett recept?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Men är det olika "Bullens" då?? de är skillnad på storlek iaf!

kryddburken

Hmm.. googlade lite, "Bullens Varmkorv" kommer från Scan & "Bullens Pilsnerkorv" från Bullen. www.bullens.se
Jag måste va grundlurad, jag har alltid trott att "Bullens varmkorv" ÄR "Bullens Pilsnerkorv" eller...... *förvirrad*

Andreas

Javisst är det är snurrigt, men tydligen äger Scan varumärket Bullens och producerar både det som kallas pilsnerkorv och varmkorv efter precis samma recept. Tokigt, jag trodde de olika burkarna innehöll i grunden olika produkter.

http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=7329&cat=20 (Varmkorv)
http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=7335&cat=20 (Pilsnerkorv)

Samma näringsvärde och recept på bägge: "Gris- och nötkött, vatten, potatismjöl, nöthjärta, nötlunga, fett från gris, bindväv från gris, mjölkprotein, koksalt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250." - (För pilsnerkorven anges i och för sig potatismjöl 2 ggr men det är väl tryckfelsnisse.)

Noterade förresten att köttmängden anges till 33% hos Scan och inte till 29% som det står på bullens.se - om det också är tryckfelsnisse eller indikation på förändrat recept eller kanske på andra redovisningspriciper får vara oskrivet.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Även jag köpte en burk Bullens Pilsnerkorv för att ge den en ärlig andra chans. När jag öppnade locket kunde jag inte låta bli att le, för den omisskännliga doften fick mig att omedelbart associera till regn och fuktig sovsäck. Tycker att korven smakar mest salt, men nu värmde jag korven i sitt eget spad. Det blir kanske bättre om man tar nytt vatten och värmer i. Tuggmotståndet är minimalt, vilket är ett minus enligt min smak.

Nja, med all respekt för alla pilsnerkorvfans, men detta är inte något jag skulle välja som varmkorv. Bullens är en klassiker och ett stycke kulturhistoria, men god är den inte.

agnetasch

Men om man nu skulle vara riktigt snäll o prova även den stora burken (Bullens Varmkorv?) var köper man den? Vilken affärskedja för denna jätteburk?

kryddburken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-16 16:10
Men om man nu skulle vara riktigt snäll o prova även den stora burken (Bullens Varmkorv?) var köper man den? Vilken affärskedja för denna jätteburk?


Den finns nog i de flesta affären, vi har den här på Hemköp & ICA. Den är ju lite skrymmande så man får leta lite, men hos oss på Hemköp står dom på hyllor ovanför påläggsdisken!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal