Scan skållar grisar levande

Startat av kurt, 2009-03-17 07:13

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Scan som på sin hemsida har mottot: "Scan - Bry dig om vad du äter. Vi kan allt om kött och chark.". Visar sig skålla grisar levande:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2605387.svd

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kurt

2009-03-17 07:53 #2 Last Edit: 2009-03-17 07:57 by kurt
Fast jag undrar ju när de stick grisarna och tömmer dem på blod? Jag trodde att det var före skållkaret?

Tillägg.

Tydligen SKALL de stickas och avblodas innan skållningen, men när de inte hinner med det, eller slarvar med det så går de levande till skållbadet:

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,12363&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=7592247
http://www.kvp.se/nyheter/1.1081553/grisar-kan-ha-skallats-pa-slakteri

Andreas

Det låter mycket otäckt. Hur länge tar det innan man dör om man kokas till döds, visst borde det röra sig om några minuter?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Yummi, satt i lugn och ro och åt frukost i morse när de körde detta på nyheterna. Det var så att skinkmackan satte sig i halsen.

Hur kan man slarva när man ska slakta ? Det är för mig helt oförståbart.

Mickan

Hörde ni inslaget i eftermiddags (p1) när en journalist skulle berätta och gjorde detta med pålagt grisskrik?

Detta är skandal!
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Har för mig att man slaktade så här förr.... elda på en tunna med vatten, i med grisen och skålla tills borsten lossnar. Sedan stick i halsen.
Jag försvarar inte metoden men konstaterar att Scan upprätthåller gamla traditioner.

crlhrv

mickan: anmäl till granskningsnämden!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

Nog för att jag tycker det är vidrigt att det får gå till så här, men den här nyheten är väl ganska inaktuell då det hände förra året och blev lika stort uppmärksammat då... Nån fick väl också sparken och man vidtog vissa åtgärder så att detta inte skulle kunna hända igen, och det har det ju inte gjort heller så varför blossa upp en gammal nyhet på detta sätt fattar jag inte...

kurt

Nej händelserna i sig är inte nya. Men det är sammanställningen hos livsmedelsverket, som visar hur omfattande det har varit.

kurt

Citat från: ivanl skrivet 2009-03-17 20:02
Har för mig att man slaktade så här förr.... elda på en tunna med vatten, i med grisen och skålla tills borsten lossnar. Sedan stick i halsen.
Jag försvarar inte metoden men konstaterar att Scan upprätthåller gamla traditioner.


Om du har varit med att dra ut en gris till slakt någon gång, så borde du veta att man överhuvudtaget inte kan hantera en gris förrän man avlivat den. Och det gör man ju traditionellt med en slaktmask eller genom att bara skjuta dem, varefter man sticker grisen. Rationaliseringen i dagens slakterier betyder att man sticker bedövade grisar, och hoppar över slaktmasken.

kurt

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-17 19:47
Hörde ni inslaget i eftermiddags (p1) när en journalist skulle berätta och gjorde detta med pålagt grisskrik?

Detta är skandal!


Om det var igår eftermiddag i SR P1, så antar jag att det var Studio 1 som du lyssnade på? Där finns ljudillustration när journalisten besöker slakteriet och från svinstallet när journalisten besöker det, men något "pålagt" grisskrik kan inte jag höra? Jag tycker att det är ett mycket bra gjort reportage, båda parter får komma till tals, och det ställs kritiska frågor till båda parter.

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1652155

Mickan

Jag uppfattar inte att han är inne i slakteriet och han talar med lågt, dramatisk röst och för att det ljudet ska gå igenom borde det inte höras. Mer eller mindre ljud vore mer realistiskt.

I övrigt bra reportage och visst ska båda komma till tals!
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Eftersom jag jobbat med detta jobb på just Scan så måste jag reagera.
Grisarna leds i en gång till en plattform där dom sövs med gas,länkas kring ena bakbenet går upp på en bana,stiks med specialkniv,går vidare till skållkaret och när om väl är där går det inte att få upp dom igen förns dom avslutat processen, det kan vara upp till ett tiotal grisar i karet samtidigt som trycks ner av en ställning som samtidigt skjuter grisarna framåtrörelse nu sätts ett hängjärn på grisarnas bakben och går vidare för avtovning klövar dras och grisen svedes i en gasbrännare. Detta är första steget som det har talats om.

Suggor är stora och egntligen inte anpassde att slaktas på banan därför den är byggd för normala grisar och detta gör det hela mer komplicerat samtidigt som tempot är högt uppskruvat allt kan hända, men att det har kommit levande gisar som kokats i skållkaret stämmer inte, för minst bedövade har dom varit och har inte kännt av att dom hamnat i 74 gradit vatten, detta är inget försvar men jag upplever detta som en otroligt stor anka som blåsts upp av media till ingen nytta. Fel sker på alla arbetsplatser även på slakteriet,men det är väl ingen som inbillar sig att arbetarna medvetet skulle utsätta djuren för plåga.

Så alla ni som bävar för att grisar skulle ha kokats levande,glöm det. Och ät din skinkmacka i lugn och ro du har inget att noja för. ;)

Sen vad gäller slakt i storskalig form så kan det alltid diskuteras,klart bättre att slakta sin egen gris hemma på gården,men tyvärr lever vi inte i ett sådant samhälle i dag.

Om du har frågor kring slakt  (storskalig) och du är orolig kan du ställa frågor till mig så kan jag hjälpa till om det skulle vara svårt att nå SCAN.

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Tack Roffekock för ditt rakt på sak här ovan!

"Fel sker på alla arbetsplatser även på slakteriet, men det är väl ingen som inbillar sig att arbetarna medvetet skulle utsätta djuren för plåga."

Instämmer till fullo i ditt tankesätt!

crlhrv

roffekock: du skriver själv att tempot ofta är uppskruvat. kan det inte då hända att det är så många djur vid "gasningen" att den inte riktigt hinner ta på alla djur? visst hade någon kanal ett inslag om detta för något år sedan?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Visst det finns folk som överlevt elektriska stolen men hur många.

Om ett sådant fel skulle inträffa så måste grisen tåla gasen annars är chansen obefintlig.
Men som sagt allt kan hända och jaf försvarar inte storslakt.
Ett bättre alternativ är ju att köpa KRAVslaktad gris men även där sker misstag.

Tänk på dom som blivit opererade utan att vara bedövade och inte kunnat kommunicera. HHHHUUUUUUUUUUVVVVVVVVAAAAAAAAA

/rolf
Matforum är bäst

kurt

Citat från: roffekock skrivet 2009-03-18 12:38
Visst det finns folk som överlevt elektriska stolen men hur många.

Om ett sådant fel skulle inträffa så måste grisen tåla gasen annars är chansen obefintlig.
Men som sagt allt kan hända och jaf försvarar inte storslakt.
Ett bättre alternativ är ju att köpa KRAVslaktad gris men även där sker misstag.

Tänk på dom som blivit opererade utan att vara bedövade och inte kunnat kommunicera. HHHHUUUUUUUUUUVVVVVVVVAAAAAAAAA

/rolf


Eftersom det bara är koldioxid som tillfälligt tränger undan syre, så är det ingen speciellt effektiv bedövning. Om man som i exemplet från Luleå lastar in 4 grisar i stället för två i hisssen, så får de mycket mindre gas än vad de skall få. Dessutom tar snittningen längre tid, och då hinner de vakna upp. En gris som skriker och sprattlar i skållbadet är i alla fall uppenbart vaken.

Och är verkligen KRAVslakt så mycket bättre? Det är väl samma slakterier och samma utrustning och personal (dock ej elektrisk påfösare). Skillnaden är väl främst att de inte blandas med andra djur? Så att de förhoppningsvis det är mindre grupper som de tar hand om i taget, samt att ägaren kan vara med, och att transporten förhoppningsvis är kortare.

ivanl

Citat från: kurt skrivet 2009-03-18 05:05
Om du har varit med att dra ut en gris till slakt någon gång, så borde du veta att man överhuvudtaget inte kan hantera en gris förrän man avlivat den. Och det gör man ju traditionellt med en slaktmask eller genom att bara skjuta dem, varefter man sticker grisen. Rationaliseringen i dagens slakterier betyder att man sticker bedövade grisar, och hoppar över slaktmasken.

Kurt du har naturligtvis rätt, har läst på lite och det var bedövningen man i många fall hoppade över i gamla dagar. Man stack grisen och sedan direkt till skållningen.

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-17 19:47
Hörde ni inslaget i eftermiddags (p1) när en journalist skulle berätta och gjorde detta med pålagt grisskrik?


Ja nog måste SR-reportaget har dramatiserats med ljudpålägg i efterhand, när reportern säger "så kommer gasen, koncentrerad koldioxid" hörs ett pysljud och vid meningen "den ger ifrån sig ljud" hörs grisskrik i bakgrunden. Rena radioteatern vilket är synd för det är viktiga saker det handlar om.

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1652155
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal