Hur skall ekologiskt odlade varor komma ut till folket?

Startat av roffekock, 2007-10-08 10:52

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Svaren på frågan Hur vi ska få tillgång till bättre råvara kan som jag ser det bara lösas på ett sätt och det är att dett finns lönsamhet och avsättning för produkten. I dag produceras bra råvara på många ställen som det inte finns möjlighet att sälja. Varför?
Hur sen kostymen ska se ut som försäljningsorg. kommer säkert att bli i ett mångfald. Det viktigaste måste väl ändå vara att när du står där som kund ska veta att det som säljs är ett bra livsmedel som är behandlat med omsorg och kunskap"från frö till bröd"....... till nytta för alla.  Där tycker jag att slow foodrörelsen har kommit lite längre än andra, även om det kan låta lite svamligt så här i början......
Men jag vill nog säga att kvasten bör komma fram nu för detta är ot....
Matforum är bäst

agnetasch

Varför går det inte att sälja bra råvaror? Jo därför att det inte finns någon logistik för fenomenet småskalig odling. Ska bönderna leverera varorna till grossisterna eller ska grossisterna hämta på en halv miljon ställen? På något sätt måste varorna fram till konsumenten o det är det som aldrig verkar lösas. Lösningen med gårdbutiker är ju lite fel, är det verkligen bra att varje kund kör bil i flera mil för att handla en varukategori? Annars kan ju den "stressade storstadsmänniskan" ta cykeln på helgerna o åka runt o handla kött, ägg, mjölk o grönsaker på olika gårdar i närheten ;D
Det kan vara svårt att få lönsamhet i ekologisk odling av olika anledningar;för att undvika bekämpningsmedel måste man bearbeta jorden mer. Det behövs alltså mer personal o var finns jordbruksarbetarna nuförtiden? Det är en utdöd yrkesgrupp,de läste till ingenjörer på Hermods o försvann i fjärran.
Att ställa om till ekologisk drift är också kostsamt; man måste bygga om djurstallar, odla upp nya äppelträd o liknande. Det kostar o det tar tid. Under tiden ska bonden leva på sina produkter som ska konkurrera med affärernas oändliga utbud av billighetsvaror från hela världen. Rättvis kamp eller? De som är villiga att köpa ekologiskt i stora mängder, sjukhus o skolor t.ex. kan inte få sina leveranser för att de är, just det, för stora.
Lös problemet hur varorna ska möta konsumenten ska du se att många är villiga att köpa ,men det är inte många som har tid o lust att springa omkring med en korg på armen på stadens torg,ta bort den larviga romantiska idéen, bra råvaror smakar väl lika bra om de är köpta i en affär. 

Andreas

Skulle det inte kunna fungera med ett system där varje bonde som vill sälja sina småskaliga produkter tecknade avtal med en enda specifik affär och själv levererade sina varor direkt dit?

Bonden behöver bara frakta sina varor till ett ställe och kunden kan handla i sin vanliga butik som vanligt fast med tillgång till fina lokala råvaror.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det blir många bönder som kommer körandes till butiken med sina få varor;utsläpp,utsläpp. Tror du en bonde kan leva på att sälja till en enda affär? Inte vet jag ???

roffekock

Jag tycker att nu börjar det likna något nu har allt dragits till sin spets. Lite orolig vad kvasten ska säga för nu är vi egentligen inne i en annan fråga som kan grena åt många håll.
Vad det gäller logistik så kan vi vara överens om att den är inte försvarbar i sin nuvarande form. Vilka alternativ kan vara bättre. I jämtland så hade man på försök att sammköra med mjölkskjutsen. Jämtarna är duktiga på småskaligt, allt kördes till ost o vilt i Östersund där det sedan såldes. Detta lades ner och nu har det utveklats åt ett annat håll som funkar bättre. I Blekinge fanns Böndernas Saluhall där allt sammlades från småskaligt, fukade bra men tyvärr folk svek, lades ner. Mycket har provats men har nästan alltid kraschat för att logistiken är för dyr och tungrodd.Och att folk sviker. Jag tycker om era förslag men flera önskas.
Matforum är bäst

Andreas

Agneta: Jo fast det blir åtminstone mindre utsläpp om bonden kommer till butiken än om folk kör till bonden. Nog borde en bonde kunna leva på en affär - åtminstone på en större affär..? Vad är det för slags bonde vi talar om förresten?

Roffekock: Att samköra med mjölkskjutsen lät ju som en bra idé, varför slutade de med det och hur gör de nu istället?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Och vad är det för slags affär vi pratar om Andreas? Släpper ICA eller Coop-butikerna in gårdsvaror bland sitt sortiment? Ska bonden sälja sina varor till butiken eller ska h*n hyra ett bord i butiken o sälja från? Är affären en eko-butik? Vem startar en sån o är det lönsamt på en mindre ort?

roffekock; om du är så angelägen om att slow-food ska lyckas; ge dig in o jobba i rörelsen o lös logistikproblemen. Klaga inte bara på andra att de inte är tillräckligt engagerade >:( o framför allt; säg inte att folk sviker. Ett ekologiskt odlande är ett steg tillbaka i tiden,mer manuellt arbete o osäker logistik. Men människans livsföring har inte tagit något backsteg,vi har inga hemmafruar o hembiträden som kan gå från affär till affär med korgen på armen o klämma på äpplena. Vi vill handla allt på ett ställe o dit får eko-varorna pallra sig om de vill bli sålda. Det finns gränser för miljövänligheten; inte nog med att man får betala mer för eko-varor,tvingas man använda hela helgerna till att gå runt på bondemarknader o cykla till gårdsbutiker tror jag man snabbt passerar den gränsen.

Sweber

Detta är svårt. Jag tror att det enda riktigt effektiva sättet att få in mer närodlat och ekologiskt producerat är med ekonomiska styrmedel. Höga straffskatter på transporter och kemikalier som konstgödning eller insektsgift. Då blir det ekonomiskt intressant att minska på transporter och gifter. Men med höga transportskatter blir ju en massa långtradarchaffisar arbetslösa och facket rasar och regeringen blir oroliga för att inte bli omvalda. För att inte tala om Volvo lastvagnar och Scania, dom lobbar givetvis mot höjda transportkostnader med näbbar och klor. Hotar med massarbetslöshet om dom måste flytta produktionen utomlands. osv.

Jag har tre barn i ålder 12-14 och det går åt mycket mjölk. Jag köper Krav-mjölk för det mesta för att jag tror att det kan vara bra för både ungarna och miljön, trots att det ger en liten merkostnad. Jag köper gärna kravmärkta grönsaker i den mån dom finns i min ICA. Det är enkla åtgärder som jag hoppas kan gagna oss alla. Men jag undrar ibland. Hur många extra mil på lastbil måste den kravmärkta mjölken färdas jämfört med den vanliga?

Jag såg reklam för ett företag som levererar "närodlade" frukter och grönsaker hem till dörren. Det visade sig vid närmare granskning att närodlat betyder att om man sätter centrum i en cirkel i skåne, går radien söderut till hamburg! Utom för exotiska frukter som kan komma från i princip hela världen. Jag som bor i närheten av Uppslal tycker att närodlat är sånt som är odlat i Uppland, inte tyskland.

Så svårt är det, detta ämne.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Ett ekologiskt producerat livsmedel ett steg tillb............. ???

........... logistikproblem har jag jobbat med minst 30 år :D

Att producera tex grönsaker som är ekoodlade medför klart merarbete men vem f.... har dött av mer arbete sammtidigt som man kan glädja sig över att det finns en kategori av människor uppskattar det merarbetet och gärna betalar lite mer för det. Det är en fri vilja att stödja detta tankesätt.
Matforum är bäst

agnetasch

Missförstår du mig med flit? >:( Det är inte det ekologiska livsmedlet som är ett steg tillbaka utan sättet att framställa det på.Ser man tillbaka på de gamla jordbruksarbetarna så var det just vad de gjorde av arbetet; de dog,ofta förvärkta o utslitna. Det var ett tungt utomhusarbete de ägnade sig åt, inte ett bekvämt jobb i ett varmt kök där de lade citrongrässtråna i kors på tallrikarna. När bekämpningmedlen kom såg man det som ett framsteg, inte kunde man drömma om att det 50 år senare skulle stå ett gäng skogsmullar vid åkerkanten o ropa "fy" Men nu är vi där o en grupp eko-bönder kämpar tappert med sin del av eko-kedjan. I den andra ändan finns den kategori människor du beskriver som gärna betalar lite mer för eko-produkter. Den gruppen skulle vara mycket större om varorna var mer lättillgängliga, men där poppar det eviga logistikproblemet upp igen. Fast det löser väl roffekock på ett kick ;)

roffekock

Du ser väl med all tydlighet att affärerna kan inte sköta den biten dom har inte resurser till detta eller så skiter dom i det för folk köper ändå om vi nu skulle ta in dom varorna i butik så skulle det vara kört ändå. Om du ser på food kanalen så ser du att han med grisarna har sin egen sylta. så tror jag att första steget måste tas. Glömm det där med korgen och......... men det måste vara folk som vet vad dom sysslar med. detta måste lösas först.
Matforum är bäst

agnetasch

Affärerna har säkert de resurserna, det avsätts mycket pengar till miljö, det ger god PR, men de har liksom alla andra inte kunskapen.Att de får sålt annan mat än ekologisk är väl inte så konstigt, annars skulle ju folk svälta ihjäl.
Vill man påverka ska man göra det mitt i verksamheten, inte dra sig tillbaka o skåda naveln på egna grisar. Menar du att problemet med hur eko-produkterna ska nå konsumenterna (vanliga människor) ska lösas genom att alla eko-producenter ska öppna egna restauranger?
Fråga 1) "men det måste vara folk som vet vad dom sysslar med" Vad för folk o vad sysslar dom med?
Fråga 2) "detta måste lösas först" Vad är det som måste lösas? 

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-10 11:23
Och vad är det för slags affär vi pratar om Andreas? Släpper ICA eller Coop-butikerna in gårdsvaror bland sitt sortiment? Ska bonden sälja sina varor till butiken eller ska h*n hyra ett bord i butiken o sälja från? Är affären en eko-butik? Vem startar en sån o är det lönsamt på en mindre ort?


Det måste då vara en större affär förstås, knappast lönsamt på mindre ort. Men stormarknaderna borde definitivt ha kapacitet för detta. Tänker mig att stormarknaden köper in bondens varor och säljer dem - att bonden skulle ha nåt bord känns opraktiskt. Fördelen med det hela skulle kunna vara att bonden får en lite större del av kakan ifall det inte finns nån grossist emellan. Men det finns säkert nån hygienparagraf eller central inköpsklausul som gör att detta aldrig skulle gå i praktiken.

(Eko-butiker med bara eko-varor är trevligt, ta som exempel http://meretes.se här i Umeå. Men tyvärr finns väl ingen sån butik med fullständigt varusortiment så man måste ändå kompletteringshandla på en vanlig butik.)

Citat från: Sweber skrivet 2007-10-10 12:42
Jag tror att det enda riktigt effektiva sättet att få in mer närodlat och ekologiskt producerat är med ekonomiska styrmedel. Höga straffskatter på transporter och kemikalier som konstgödning eller insektsgift. Då blir det ekonomiskt intressant att minska på transporter och gifter.


Undrar just vad det skulle göra för matpriserna och inflationen. Men det är säkert ingen utopi, att skatten på drivmedel går bra att höja har vi sett flera gånger och det är lite grann samma sak.

Citat från: Sweber skrivet 2007-10-10 12:42
Jag såg reklam för ett företag som levererar "närodlade" frukter och grönsaker hem till dörren. Det visade sig vid närmare granskning att närodlat betyder att om man sätter centrum i en cirkel i skåne, går radien söderut till hamburg!


Helt horribelt!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Stora matvaruaffärer har ju ofta,åtminstone här i Göteborg, ett fiskstånd utanför sig. Kunde varit trevligt med ett grönsaksstånd också (för ekologiska och/eller närodlade grönsaker o frukter) där odlarna kunde boka in sig (hos vem?) Affärerna har ju inte fisk längre men de har frukt o grönt så det blir en konkurrentsituation. Men om affärerna ägde ståndet kunde de ta ut hyra/provision o undvika att själva ha så mycket liknande varor inne i affären just när "bondeståndet" är öppet.
Då kan folk handla ekologiskt grönt på samma ställe som sina andra varor (mindre transporter) o dessutom få lite torgkänsla. 
Man kan ju alltid spåna ;D  

roffekock

Det som måste lösas först är att folk som säljer olika saker måste veta vad dom säljer och ,hur det ska hanteras. Det är väl inte så konstigt. Om man råka träffa någon och ställa en fråga om någonting i affären så vet som oftast fotfolket inget om det som finns i  butiken man ska ha tur om man träffar på en som vet . Här har du ett stort problem.
Om nu producenten själv skulle sälja sina gejer så borde han ju vara insatt i hur,var och.......... men detta är en utopi du fattar även mina små händer.
Orsaken till denna tråd är att kolla vad det finns för olika meningar om logistiken, så spåna på bara. Dessa ideér ska sen läggas i en kunskapsbank som jag ska skicka till våra politiker så vi får ordning på torpet. ;D ;D

om jag råkar ut för något som jag inte diggar så säger jag till den som ansvarar för avdelningen mycket uppskattat inte minst av min fru.Just nu håller jag på att terroriserar alla som sysslar med färdigskuren sallad som bör förvaras i 4 g. kyla otroligt roligt.

fler krogar på landet vore inte så dummt men vem vill ta den smällen........ 8)

fiskstånden som ideé är god
Matforum är bäst

agnetasch

Du har valt fel affär att gå o fråga om saker i ;D Där jag handlar är butikspersonalen ytterst måna om att svara på frågor;det de inte själva kan tar de snabbt reda på. Eftersom svenska eko-varor oftast levereras med info om vilken gård de kommer ifrån o vem som odlat varan kan butikspersonalen svara på rätt mycket,vad är det mer du vill veta? Exakt vem som plockat äpplet eller dragit upp rödbetan, exakt tidpunkt, vilken sida av gården eller vad?
Att du inte hittar någon att fråga förstår jag; de springer väl o gömmer sig när de ser dig: "Neej,inte den gnällspiken igen!" ;D

Andreas

:)

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-11 17:49
Stora matvaruaffärer har ju ofta,åtminstone här i Göteborg, ett fiskstånd utanför sig. Kunde varit trevligt med ett grönsaksstånd också (för ekologiska och/eller närodlade grönsaker o frukter) där odlarna kunde boka in sig (hos vem?) Affärerna har ju inte fisk längre men de har frukt o grönt så det blir en konkurrentsituation. Men om affärerna ägde ståndet kunde de ta ut hyra/provision o undvika att själva ha så mycket liknande varor inne i affären just när "bondeståndet" är öppet.


Fast det känns ineffektivt (och dyrt med personal ) att nån stackare måsta sitta och sköta ett grönsaksstånd när det ändå finns rutiner för att handla grönsaker i butik. Fast visst, allt behöver väl inte vara effektivt och billigt jämt.

Matlobbyorganisationen Min Mat (GRO, Kött- och charkföretagen, LRF, Svensk Honungsförädling AB, Svensk Fågel, Lantmännen, Svensk Köttinformation, Svensk Mjölk, Svenska Ägg, Sveriges Grisproducenter, Sveriges Nötköttsproducenter, Svenskt Sigill, Svensk Raps AB och Scan AB) med Annichen Kringstad i spetsen (visst är det orienteraren)  har nyss gjort en undersökning om Svenska folkets inköpsvanor.

http://www.minmat.org/node?node-id-parameter=com.cycube.navigation.node.NodeId@1011&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@1011&contentUrl=cycube://internal/document/3280

"om vad som är viktigt då konsumenten väljer/köper livsmedel, anser 4 av 10 att det är viktigt att de är regionalt respektive lokalt producerade. Av dem som anser att det är ganska till mycket viktigt att handla enligt dessa kriterier skulle hela 95 % gärna köpa mer om de hade tillgång till det. De största hindren varför man inte köper dessa livsmedel oftare är att man inte hittar det i butiken och inte vet vad som är lokalt/regionalt producerat. "
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag menar att affären enbart står till tjänst med ett stånd som de hyr ut, inte personal. Det får eko-odlarna själva ordna med precis som fiskstånden.

Min Mats undersökning var intressant läsning; så ni norrlänningar är så rediga? Personer boende i norra Sverige sticker ut jämfört med övriga i landet då de i högre grad föredrar när- och regionalt producerade livsmedel. Dess motsats är Stockholm, där man inte i samma utsträckning tycker att dessa mervärden påverkar valet (av livsmedel)Varför då? Vad gör Stockholmare så ointresserade av närproducerat? 

Sweber

Skockholmen är en stor stad, närproducerat betyder inte i lika hög utsträckning att man är bekant med producenten som i glesbyggden. I glesbyggden känner vet man ofta vem bonden är, man kanske rent av känner honom. Eller känner någon som känner honom. I Skockholmen betyder "producerat av bonden A Larsson på Storgård" inte ett smack. Kan ha en viss betydelse i alla fall tror jag.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Här är i alla fall ett steg i rätt rikting: "Ica letar lokala matproducenter"
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=839658

"I går fick 58 lokala matproducenter chansen att presentera sina produkter för inköpare från ICA."
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal