Råkräm

Startat av agnetasch, 2009-02-06 15:42

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Leker med tanken att ha efterrättssåsen råkräm till en god fruktsallad i påsk. Jag har aldrig gjort det o googlade efter recept. Naturligtvis fanns det flera recept o alla totalt olika :-\
Till sist drog jag slutsatsen att detta var ett bra kompromissrecept:

RÅKRÄM 4 port
2 äggulor
2 msk socker
2 dl vispgrädde

Verkar det bra? Någon som vet?
Det verkar som om grädden alltid är samma mängd i de olika recepten men äggulor o socker varierar. Sockret kan även vara strösocker eller florsocker. Vilket är rätt egentligen?

När det gäller tillagningen förordar de flesta att man vispa ägg o socker för sig, därefter vispgrädde o sedan blandar man ihop allt.
AlltomMat tycker att man vispar allt till ett "fluffigt skum" vilket jag tycker låter mer som zabaione.

??? ??? ??? ???

annamaria

Jag brukar göra min Mormors Råkräm och det är sååå gott. Det är florsocker i den, om det är rätt eller fel vet jag inte men du behöver inte vänta på att strösockret ska "smälta" - om det gör det. Om man vill kan man ha 1 msk vaniljsocker i - det är också gott. Just till fruktsallad hade jag nog tagit det. En ljummen Gino är så gott med råkräm också....

Mormors Råkräm

2 äggulor
2 msk florsocker
3 dl grädde

Vispa äggulor och florsocker pösigt. Vispa grädden. Blanda äggblandningen med grädden. Låt stå en timme innan servering.

agnetasch


Andreas

Råkräm, vilket härligt ord! Men hur är det nu, finns det någon salmonellarisk från råa ägg?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Nej inte från svenska ägg tror jag inte. En viss risk finns säkert (det gör det väl med allt...) men de svenska ska väl vara kontrollerade. Vid medelhavet skulle jag nog skippa råkrämen....

Sara W

Jag vill bara instämma i att råkräm är sagolikt gott i små mängder. Jag brukar smaksätt min med vaniljsocker eller vaniljessens. Om det blir något över, kan du frysa in resterna till en god vaniljparfait. Också jättegott!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal